شماره روزنامه ۶۰۱۰۲
|

  • سال‌های تلخ برای صنعت شیرین

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: در سال‌های اخیر شرایط نامناسب اقتصادی باعث ایجاد انقباض‌‌‌هایی در بخش تقاضا شده و خانوارها مجبور شده‌اند تا نیازهای مصرفی خود را اولویت‌‌‌بندی کنند. در چنین شرایطی برخی اقلام از جمله بیسکویت و تنقلات از اولویت‌‌‌ خانوارها خارج شده است. به طوری که به دلیل رکود تورمی، خرید این محصولات دیگر در اولویت سبد هزینه خانوارها نیست. به گفته فعالان صنعت بیسکویت، البته تاثیری که شرایط رکود تورمی بر محصولات آردی داشته‌‌‌ از سایر بخش‌‌‌ها کمتر بوده است، چرا که می‌تواند وعده یا میان‌‌‌وعده‌‌‌ای باشد که نیاز بخشی از جامعه را پوشش می‌دهد.
  • لزوم بازنگری در سیاست‌های ارزی

    دنیای اقتصاد: فعالان صنعت غذا طی نامه‌نگاری با مسوولان بانک‌ مرکزی و وزیر جهاد کشاورزی، با انتقاد از تاخیر در تخصیص ارز به صنایع غذایی، خواستار تغییر رویه و بازنگری در روند تخصیص ارز به این صنعت شدند. به گزارش «دنیای اقتصاد» در همین راستا دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، در نامه‌ای خطاب به دکتر امیرحسین شکوهی، مدیر کل امور تجارت خارجی بانک مرکزی، دلیل «تاخیر غیرمتعارف در تخصیص ارز نهاده‌های دام و طیور» را تشریح کرد.
  • حفظ امنیت غذایی با قیمت‌گذاری دستوری ؟

    دنیای‌اقتصاد: اولین نشست «کمیته غذایی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی» و «فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی ایران» به منظور بررسی چالش‌‌‌های صنایع غذایی و ایجاد ساختار امنیت غذایی به پیشگامی بخش خصوصی و صنعت و با همکاری دانشگاه، معاونت علمی و فناوری، صنایع غذایی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی و سایر نهادها و شرکت‌های ذی‌ربط صنایع غذایی ۱۹ شهریور ماه در «موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی» برگزار شد.
  • چالش‏‏‌های امنیت غذایی

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: غلامرضا نوری‌قزلجه وزیر جهاد کشاورزی در سیزدهمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی با بیان اینکه در وزارت جهاد کشاورزی مصمم هستم صرفا وزیر تنظیم بازار نباشم، گفت: هر چند که سفره مردم برای ما مهم است و یکی از بخش‌‌‌هایی است که باید از نخبگان و استادان کمک گرفت تا بدانیم چگونه می‌توانیم این تنظیمات را روان‌‌‌تر انجام دهیم، بنابراین بنا داریم قدری بیشتر به مسائل اساسی و توسعه کشاورزی توجه کنیم چرا که انتظاراتی که در بخش امنیت غذایی وجود دارد در سایه توسعه این بخش اتفاق خواهد افتاد. این سخنان وزیر در شرایطی مطرح می‌شود که بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان صنعت غذا معتقدند سیاست آزادسازی قیمتی می‌تواند بسیاری از چالش‌‌‌های کنونی این صنعت را برطرف کند، اما در مقابل فعالان حوزه کشاورزی و دامداری نظر متفاوتی دارند.
  • بساط قاچاق با یکسان‌سازی نرخ آرد برچیده می‌‌‌شود

    دنیای‌اقتصاد: بنابر آمار، سالانه ۱۰ تا ۱۰.۵ میلیون تن گندم موردنیاز واحد‌‌‌های خبازی است که با اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ و تجهیز واحد‌‌‌های خبازی به کارت‌خوان‌‌‌های هوشمند، سیاست کاهش مصرف آرد و گندم، کاهش ضایعات و دورریز نان و جلوگیری از تخلفات و قاچاق آرد به آن سوی مرز‌‌‌ها دنبال می‌‌‌شد که اکنون با گذشت بیش از ۲سال از این طرح، بسیاری از فعالان حوزه آرد و نان اذعان می‌‌‌کنند که این طرح نتوانسته به اهداف خود برسد.
  • تاریخچه وزرای کشاورزی ایران از ابتدا تاکنون

    محمد تقی جمشیدی/دکترای توسعه روستایی
    استقرار دولت چهاردهم در شهریور سال جاری بهانه‌‌‌ای شد تا نگاهی به گذر زمان و تاریخچه تغییرات در وزارت کشاورزی که مسوولیت تامین امنیت غذایی را بر عهده داشته و یکی از قدیمی‌‌‌ترین و مهم‌‌‌ترین وزارتخانه‌های کشور است، بیندازیم.
  • دو کلید ساده برای قفل پیچیده صنعت مرغداری

    مهدی معصومی/فعال صنعت طیور
    برای نجات صنعت طیور دو راهکار برای دولت چهاردهم پیشنهاد می‌‌‌کنم. در وهله اول دولت باید در عمل کار را به بخش خصوصی واگذار کند. همان‌گونه که پیش از این نیز نبض بازار مرغ و تخم‌مرغ در اختیار بخش خصوصی بود؛ به‌طوری که از سال ۷۸ تا ۹۸ بازار قیمت‌گذاری مرغ و تخم‌مرغ آزاد بود و تنها یک توافق‌نامه بین تولیدکنندگان و دولت مبنی بر تعیین میزان تولید موردنیاز کشور منعقد می‌‌‌شد و بس. در آن فضا نه کمبودی احساس می‌‌‌شد و نه قیمت‌گذاری غیر‌منطقی صورت گرفت و به عبارتی تعادل بین عرضه و تقاضا و کنترل قیمت برقرار بود. پس می‌توان گفت که این کار باز هم شدنی است و اصولا آنچه باعث بروز مشکلات لاینحل در این صنعت می‌شود دخالت لحظه‌‌‌ای دولت است.
  • قانون کسب و کار در دست‌انداز دولت

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: صنایع تولیدی در ایران با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستند که بسیاری از آنها توسط سیاستگذار ایجاد شده و برای رفع آنها نیز عملا اقدامی صورت نگرفته است. بخش خصوصی نیز از همه ظرفیت و توان خود برای عبور از این مشکلات استفاده کرده و بر بسیاری از آنها فائق آمده، اما در مقابل برخی از آنها ناتوان مانده است. یکی از چالش‌های جدی که به چالش اصلی در بخش خصوصی منجر شده موضوع قطع مکرر برق در فصل تابستان است که لطمات و زیان‌های بسیاری را برای فعالان تولید به همراه داشته است. این در حالی است که به گفته فعالان بخش خصوصی، دولت تکلیف قانونی دارد اولا از قطع برق واحدهای تولیدی اجتناب کند و ثانیا در صورتی که برق تولید را قطع کرد نسبت به پرداخت ضرر و زیان ناشی از آن اقدام کند؛ موضوعاتی که هنوز عملا اجرا نشده‌اند.
  • ارزآوری صادرات تخم‌مرغ؛ حداقل ۲۰۰ میلیون دلار

    دنیای‌اقتصاد: بنابر آمار، ایران رتبه نهم تولید تخم‌مرغ در دنیا را دارد که برآورد می‌شود با استمرار سیاست‌‌‌های حمایتی، ارزآوری صادرات تخم‌مرغ تا پایان سال به ۲۰۰ میلیون دلار برسد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به‌رغم آنکه تا سال ۱۴۰۰ واردکننده تخم‌مرغ و تا سال گذشته واردکننده مرغ در راستای تامین کسری نیاز کشور و تنظیم بازار بودیم، اما با اتخاذ برنامه مدون، سیاست افزایش جوجه‌‌‌ریزی و مدیریت تولید به جایی رسیده‌‌‌ایم که نه‌تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه صادرکننده محصول به بازار‌‌‌های دنیا هستیم.
  • خرید تضمینی گندم برای حمایت همه‌جانبه از کشاورز است

    دنیای‌اقتصاد: در خرید تضمینی گندم، محصول به قیمت مناسب از کشاورز خریداری می‌شود. با این رویکرد هم خودکفایی در تولید گندم عاید کشور شد و هم توانستیم گامی عملی در جهت تحقق امنیت غذایی پایدار برداریم. وزیر جهادکشاورزی با بیان این مطالب خرید تضمینی گندم را اقدامی چند‌بعدی خواند و کشاورز، مصرف‌کننده و دولت را بهره‌‌‌مند از آثار این طرح دانست.
  • مصرف چربی‌‌‌های گیاهی طول عمر را افزایش می‌‌‌دهد

    دنیای‌اقتصاد: مطالعه روی بیش از ۴۰۰ هزار نفر که تا ۲۴ سال تحت نظر بودند، نشان می‌‌‌دهد کسانی که چربی رژیم غذایی خود را از گیاهان در مقایسه با حیوانات دریافت کرده‌‌‌اند، با احتمال مرگ بسیار کمتری روبه‌رو بودند. به گزارش مدیسن نت، این تحقیق نشان داد که مزایای چربی‌‌‌های گیاهی شامل کاهش احتمال مرگ‌ومیر ناشی از بیماری قلبی است.
  • فعالیت ۷‌هزار و ۵۰۰ زنبورستان در کردستان

    دنیای‌اقتصاد: بر اساس سامانه جامع پهنه‌‌‌بندی و مدیریت داده‌‌‌های کشاورزی، ۹۳۳‌هزار و ۹۴ زنبورستان در کشور وجود دارد که سال گذشته استان آذربایجان شرقی با ۱۲.۱۸‌درصد رتبه نخست را به خود اختصاص داده و استان کردستان با ۷.۸۳‌درصد بالاتر از استان‌‌‌های فارس با ۷.۷درصد، مازندران با ۶.۹۹‌درصد و آذربایجان غربی با ۶.۹۱‌درصد در رتبه‌‌‌های بعدی قرار گرفته‌‌‌اند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیمان اسکندری در سنندج با بیان این مطالب از استقرار و فعالیت هفت‌‌‌هزار و ۴۳۱ زنبورستان در کردستان خبر داد و افزود: از این تعداد دو‌هزار و ۵۳۴ زنبوردار تحت پوشش بیمه با یک‌‌‌هزار و ۷۸۱ فرد شاغل به امر تولید عسل و سایر فرآورده‌‌‌های جانبی زنبورعسل در استان هستند.
  • سقوط تولید زعفران

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: ایران با دارا بودن حدود ۱۲۳ هزار هکتار سطح زیر کشت در سال ۱۴۰۲ و توان تولید بیش از ۴۵۰ تا ۴۷۰ تن زعفران در سال، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تولیدکننده زعفران در جهان است. استان خراسان رضوی با سطح زیر کشت ۹۲ هزار هکتار مزارع تولید زعفران رتبه اول و پس از آن خراسان جنوبی با سطح زیر کشت ۱۷ هزار هکتار در رتبه دوم تولید قرار دارند.
  • با وجود تقاضا در بازار، ده‏‏‌ها‌هزار تن برنج در گمرکات کشور معطل مانده است

    سخنگو و معاون انجمن واردکنندگان برنج ایران نسبت به تبعات رسوب ده‌‌‌ها‌هزار تن برنج در گمرکات کشور هشدار داد. مجیدرضا منصورخاکی با بیان اینکه «حجم قابل‌توجه مصرف برنج خارجی طی ماه‌‌‌های محرم و صفر بازار را تحت‌تاثیر قرار داده است» گفت: کاهش حجم ۴۰درصدی واردات سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ و متعاقب آن، افت حدود ۲۰درصدی در چهارماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به کمبود برنج خارجی در بازار دامن زده است. او ادامه داد: مساله این است که در ماه‌های گذشته به دلیل تقاضای قابل‌توجه در بازار، محموله‌‌‌های ترخیص‌شده قبلی، بدون توقف در انبارها مستقیما از گمرکات روانه بازار مصرف شد.
  • قیمت‌گذاری دستوری؛ استخوان لای زخم صنعت غذا

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: در کشور ما دولت‌‌‌ها معمولا برای مقابله با تورم، دست به دخالت در قیمت‌‌‌‌‌‌ کالاها می‌‌‌‌‌‌زنند. اما شواهد موجود نشان می‌دهد که در بسیاری از مواقع تعیین قیمت‌ها از طرف دولت‌‌‌ها باعث شده برخی گروه‌‌‌ها از جمله فعالان عرصه صنعت و تولید به ‌‌‌شدت متضرر شوند. در حالی که معمولا قیمت‌ها در سایر کشورها با ‌‌‌سازو‌‌‌کار عرضه و تقاضا کشف می‌شود، اما هنوز در کشورمان شاهد قیمت‌گذاری دستوری بسیاری از کالاها هستیم. این در حالی است که سیستم قیمت‌گذاری دولتی از طریق دخالت آشکار دولت در قیمت‌گذاری و کنترل دستوری قیمت‌ها یکی از عواملی است که فضای رشد را برای فعالان اقتصادی و توسعه کسب‌وکار آنها محدود کرده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر