شماره روزنامه ۶۱۱۲
|

  • آفت صنعت لبنیات

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: در روز‌‌‌های گذشته بازار لبنیات کشور با چالش جدی نوسان قیمتی و ابهامات درباره افزایش قیمت شیر خام مواجه شده بود. ستاد تنظیم بازار افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیر خام را چندی پیش تصویب کرده، اما این مصوبه تا دیروز به صورت رسمی ابلاغ نشده بود. این وضعیت باعث سردرگمی تولید‌‌‌کنندگان، مصرف‌کنندگان و فروشندگان شده و سوالات بسیاری درباره آینده بازار محصولات لبنی پیش کشیده بود. طبق مصوبه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار، نرخ مصوب شیر خام که ۱۵‌هزار تومان بود با ۲۰‌درصد افزایش به ۱۸ هزارو ۱۰۰ تومان رسید. در این راستا رئیس انجمن گاوداران ایران در برنامه ایران‌‌‌فود خاطرنشان کرد‌: افزایش قیمت شیر خام، در دولت سیزدهم تصویب شده بود اما ابلاغ آن به دولت چهاردهم افتاد. احمد مقدسی بر این باور است که با وجود افزایش قیمت لبنیات، شیر و برخی محصولات لبنی از سفره مردم حذف نمی‌شود، اما در عین حال می‌‌‌پذیرد روش فعلی قیمت‌گذاری شیر که توجه زیادی به کیفیت ندارد، منصفانه نیست. مشروح اظهارات احمد مقدسی، رئیس انجمن گاوداران ایران در برنامه ایران‌‌‌فود را درباره یکی از نیازهای استراتژیک خانوارهای ایرانی و چالش‌‌‌های صنعت شیر، می‌خوانید.
  • جلوگیری از خروج ۶۰۰ میلیون یورو با خودکفایی موز

    دنیای‌اقتصاد: طبق آمار سالانه ۶۰۰ هزارتن موز وارد کشور می‌شود و معاونت امور باغبانی در پروژه‌‌ای با مشارکت هند به دنبال خودکفایی در تولید موز است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ بر اساس آمار ایران در تولید تمامی میوه‌ها به جز ۴ میوه گرمسیری آناناس، موز، نارگیل و انبه خودکفاست که وزارت جهاد در راستای کاهش خروج ارز از کشور، برنامه و سیاست‌هایی را برای تولید میوه‌های گرمسیری در استان‌های جنوبی کشور دارد. طبق آمار سنوات گذشته سالانه ۶۰۰هزارتن موز، ۷۵ هزارتن انبه، ۲۰ هزارتن آناناس و ۱۶ هزارتن نارگیل وارد کشور می‌شود که در این میان موز بیشترین حجم واردات را به خود اختصاص داده است که وزارت جهاد با مشارکت هندی‌ها پروژه‌ای را در خصوص دستیابی به خودکفایی موز در سیستان و بلوچستان آغاز کرده است‌‌.
  • توافق برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی استان مازندران در تهران

    دنیای‌اقتصاد: با توجه به رسالتی که سازمان مدیریت میادین در زمینه ایجاد زنجیره ارتباطی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده دارد؛ میادین و بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری تهران می‌تواند امکانات خوبی برای تولیدکنندگان گوشت مرغ، مرکبات، سیب و برنج استان مازندران ایجاد کند تا محصولات خود را بدون واسطه و با قیمت بسیار مناسب‌تری به دست مصرف‌کنندگان برسانند.
  • ‎قیمت قارچ تا پایان سال تغییری ندارد

    دنیای‌اقتصاد: با توجه به شرایط تولید و عرضه قارچ در نیمه دوم سال، قیمت تا پایان سال برای مصرف‌کننده تغییری ندارد. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ گفت: طبق روال همه‌ساله در ۶ ماه نخست سال به دلیل تنش‌های گرمایی تولید قارچ ۲۰ تا ۲۵‌درصد کاهش می‌یابد که براین اساس عرضه قارچ در بازار دچار بحران می‌شود. مهدی رجبی با بیان اینکه تولید قارچ از نیمه شهریور به روال عادی بازگشته است، افزود: هم‌اکنون واحدهای پرورش قارچ با ظرفیت کامل تولید می‌کنند و همواره پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال تولید قارچ به ۲۱۰ تا ۲۱۵ هزارتن برسد. رجبی با بیان اینکه در نیمه نخست سال به طور متوسط ماهانه ۱۵ هزارتن قارچ تولید می‌شود، گفت: با فعالیت واحدهای پرورش قارچ با ظرفیت کامل در نیمه دوم سال پیش‌بینی می‌شود که تولید قارچ مهرماه با افزایش ۵ هزارتنی به ۲۰ هزارتن برسد.
  • ورود مجلس به موضوع ارتقای کیفیت مواد غذایی

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: به تازگی در کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، کمیته‌‌‌ای با عنوان «کمیته غذا» تشکیل شده است. و اما هدف و ماموریت اصلی این کمیته چیست؟ آیا مباحث بهداشت و سلامت در اولویت است یا جامع‌نگری برای رفع موانع اقتصادی هم در فهرست اهداف این کمیته دیده شده است؟ آیا با تشکیل این کمیته قرار است که استانداردها و قوانین جدیدی در حوزه غذایی شکل بگیرد؟
  • هزینه‌‌‌های عدم‌تصمیم‌گیری به موقع برای تنظیم بازار

    یک واقعیت مهم در بازارها آن است که همواره افزایش قیمت کالا و خدمات در دو حالت رخ می‌دهد؛ یا ناشی از افزایش قیمت تمام‌شده کالا و خدمات در نتیجه پارامترهای کلان اقتصادی یا عدم‌تعادل در عرضه و تقاضای کالا و خدمات به دلیل کاهش عرضه یا افزایش تقاضا. به همان میزان که دخالت دولت برای کنترل قیمت در حالت اول مذموم است، ایفای نقش حاکمیتی در حالت دوم ضروری است.
  • صنایع لبنی بر مدار زیان

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: پیش از تعیین کابینه دولت چهاردهم، تشکل‌‌‌ها به دنبال تعیین تکلیف نرخ جدید شیر خام درب دامداری‌‌‌ها در سال جاری بودند. با معرفی غلامرضا نوری قزلجه به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی، وی اعلام کرد که پس از رأی اعتماد، قیمت دو محصول گندم و شیر را مشخص خواهد کرد. به این ترتیب در ۱۰ شهریور ماه سال جاری، غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جدید جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت شیرخام گفت: «درباره قیمت شیر خام یک اقدام ناتمام وجود داشته که به زودی تکمیل خواهد شد.»
  • تعهد ارزی؛ پاشنه آشیل صادرات در صنعت غذا

    صنایع غذایی طی سال‌های اخیر با فراز و فرودهای زیادی روبه‌‌‌رو بوده است؛ از تحریم‌‌‌ها گرفته تا افزایش نرخ ارز‌، هزینه‌‌‌های تولید و آزادسازی قیمت ارز که همه این مسائل چالش‌‌‌های متعددی را برای فعالان این صنعت ایجاد کرده است. این در شرایطی است که مسیر صادرات نیز برای صادرکنندگان هموار نیست و با موانع متعددی در این بخش مواجهند. فرهاد تاجیک، مدیرعامل شرکت مدیریت تجارت بین‌الملل دانا سپند در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به بیان این موضوعات پرداخته است که در ادامه می‌‌‌خوانید.
  • سال‌های تلخ برای صنعت شیرین

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: در سال‌های اخیر شرایط نامناسب اقتصادی باعث ایجاد انقباض‌‌‌هایی در بخش تقاضا شده و خانوارها مجبور شده‌اند تا نیازهای مصرفی خود را اولویت‌‌‌بندی کنند. در چنین شرایطی برخی اقلام از جمله بیسکویت و تنقلات از اولویت‌‌‌ خانوارها خارج شده است. به طوری که به دلیل رکود تورمی، خرید این محصولات دیگر در اولویت سبد هزینه خانوارها نیست. به گفته فعالان صنعت بیسکویت، البته تاثیری که شرایط رکود تورمی بر محصولات آردی داشته‌‌‌ از سایر بخش‌‌‌ها کمتر بوده است، چرا که می‌تواند وعده یا میان‌‌‌وعده‌‌‌ای باشد که نیاز بخشی از جامعه را پوشش می‌دهد.
  • لزوم بازنگری در سیاست‌های ارزی

    دنیای اقتصاد: فعالان صنعت غذا طی نامه‌نگاری با مسوولان بانک‌ مرکزی و وزیر جهاد کشاورزی، با انتقاد از تاخیر در تخصیص ارز به صنایع غذایی، خواستار تغییر رویه و بازنگری در روند تخصیص ارز به این صنعت شدند. به گزارش «دنیای اقتصاد» در همین راستا دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، در نامه‌ای خطاب به دکتر امیرحسین شکوهی، مدیر کل امور تجارت خارجی بانک مرکزی، دلیل «تاخیر غیرمتعارف در تخصیص ارز نهاده‌های دام و طیور» را تشریح کرد.
  • حفظ امنیت غذایی با قیمت‌گذاری دستوری ؟

    دنیای‌اقتصاد: اولین نشست «کمیته غذایی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی» و «فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی ایران» به منظور بررسی چالش‌‌‌های صنایع غذایی و ایجاد ساختار امنیت غذایی به پیشگامی بخش خصوصی و صنعت و با همکاری دانشگاه، معاونت علمی و فناوری، صنایع غذایی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی و سایر نهادها و شرکت‌های ذی‌ربط صنایع غذایی ۱۹ شهریور ماه در «موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی» برگزار شد.
  • چالش‏‏‌های امنیت غذایی

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: غلامرضا نوری‌قزلجه وزیر جهاد کشاورزی در سیزدهمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی با بیان اینکه در وزارت جهاد کشاورزی مصمم هستم صرفا وزیر تنظیم بازار نباشم، گفت: هر چند که سفره مردم برای ما مهم است و یکی از بخش‌‌‌هایی است که باید از نخبگان و استادان کمک گرفت تا بدانیم چگونه می‌توانیم این تنظیمات را روان‌‌‌تر انجام دهیم، بنابراین بنا داریم قدری بیشتر به مسائل اساسی و توسعه کشاورزی توجه کنیم چرا که انتظاراتی که در بخش امنیت غذایی وجود دارد در سایه توسعه این بخش اتفاق خواهد افتاد. این سخنان وزیر در شرایطی مطرح می‌شود که بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان صنعت غذا معتقدند سیاست آزادسازی قیمتی می‌تواند بسیاری از چالش‌‌‌های کنونی این صنعت را برطرف کند، اما در مقابل فعالان حوزه کشاورزی و دامداری نظر متفاوتی دارند.
  • بساط قاچاق با یکسان‌سازی نرخ آرد برچیده می‌‌‌شود

    دنیای‌اقتصاد: بنابر آمار، سالانه ۱۰ تا ۱۰.۵ میلیون تن گندم موردنیاز واحد‌‌‌های خبازی است که با اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ و تجهیز واحد‌‌‌های خبازی به کارت‌خوان‌‌‌های هوشمند، سیاست کاهش مصرف آرد و گندم، کاهش ضایعات و دورریز نان و جلوگیری از تخلفات و قاچاق آرد به آن سوی مرز‌‌‌ها دنبال می‌‌‌شد که اکنون با گذشت بیش از ۲سال از این طرح، بسیاری از فعالان حوزه آرد و نان اذعان می‌‌‌کنند که این طرح نتوانسته به اهداف خود برسد.
  • تاریخچه وزرای کشاورزی ایران از ابتدا تاکنون

    محمد تقی جمشیدی/دکترای توسعه روستایی
    استقرار دولت چهاردهم در شهریور سال جاری بهانه‌‌‌ای شد تا نگاهی به گذر زمان و تاریخچه تغییرات در وزارت کشاورزی که مسوولیت تامین امنیت غذایی را بر عهده داشته و یکی از قدیمی‌‌‌ترین و مهم‌‌‌ترین وزارتخانه‌های کشور است، بیندازیم.
  • دو کلید ساده برای قفل پیچیده صنعت مرغداری

    مهدی معصومی/فعال صنعت طیور
    برای نجات صنعت طیور دو راهکار برای دولت چهاردهم پیشنهاد می‌‌‌کنم. در وهله اول دولت باید در عمل کار را به بخش خصوصی واگذار کند. همان‌گونه که پیش از این نیز نبض بازار مرغ و تخم‌مرغ در اختیار بخش خصوصی بود؛ به‌طوری که از سال ۷۸ تا ۹۸ بازار قیمت‌گذاری مرغ و تخم‌مرغ آزاد بود و تنها یک توافق‌نامه بین تولیدکنندگان و دولت مبنی بر تعیین میزان تولید موردنیاز کشور منعقد می‌‌‌شد و بس. در آن فضا نه کمبودی احساس می‌‌‌شد و نه قیمت‌گذاری غیر‌منطقی صورت گرفت و به عبارتی تعادل بین عرضه و تقاضا و کنترل قیمت برقرار بود. پس می‌توان گفت که این کار باز هم شدنی است و اصولا آنچه باعث بروز مشکلات لاینحل در این صنعت می‌شود دخالت لحظه‌‌‌ای دولت است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر