شماره روزنامه ۶۰۱۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۸۸۶ دنیای اقتصاد

اخبار شرکت ها - روزنامه شماره ۵۸۸۶

  • پشت‌صحنه «مدیران بومرنگی»

    پدر تکنولوژی «چت جی‌پی‌تی»، ساعاتی پس‌از اخراج توسط هیات‌مدیره شرکت اوپن‌ای‌آی، مجددا دعوت به کار می‌شود. این رفت و برگشت، تحت عنوان پدیده «مدیران بومرنگی» شناخته می‌شود که ریشه‌های آن توسط مشاوران مدیریت کسب‌وکار در جهان، شناسایی شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل «بی‌ثباتی تصمیم رهبر سازمانی» در عزل یا برکناری مدیر ارشد، عدم شفافیت است.
  • پر کردن شکافی بزرگ در اکتشاف دارو

    فقط حدود ۱۰‌درصد داروهایی که روند تولیدشان شروع می‌شود، وارد بازار می‌‌‌شوند. این رقم تقریبا از اوایل دهه ۹۰ تغییری نکرده است؛ آن هم در حالی که شاهد پیشرفت‌‌‌های قابل‌توجهی در علم هستیم - از ژنوم گرفته تا سیستم‌های اتوماتیک‌‌‌سازی شده برای انجام آزمایش‌‌‌ها و هوش مصنوعی. یک دلیل مهم آن این است: مدل‌‌‌های پژوهش لابراتواری که نمی‌توانند رفتار داروها را در یک فرد واقعی به طور دقیق نشان دهند. این روند باید تغییر کند، چون شکست‌‌‌های متعددی که در تست داروها اتفاق می‌‌‌افتد، باعث می‌‌‌شوند تولید فقط یک دارو، تا بیش از ۲ میلیارد دلار هزینه ببرد.
  • از موتزارت تا استارت‌آپ‌‌‌ها: وین، قطب تجارت و فرهنگ

    در دورانی که رواج دورکاری بیشتر شده شهرها برای جذب ساکنان جدید و حفظ آنها باید خود را متمایز کنند. در قلب اروپا شهر وین همواره نقطه کانونی فرهنگ بوده و به داشتن هنرمندان و موسیقیدانان افسانه‌‌‌ای معروف است. اما وین فقط بهشت هنرمندان نیست. برنامه‌‌‌ریزی شهری حساب‌شده این شهر را به قطب کسب‌و‌کار و نوآوری هم تبدیل کرده است. و مدلی است برای شهرهای دیگری که می‌‌‌خواهند غنای فرهنگی را با تکاپوی اقتصادی ترکیب کنند.
  • تمرکز بر مشتریان بزرگ کم‌‌‌طرفدار

    استراتژی و اولویت‌‌‌های یک کسب و کار ممکن است تمام چیزی باشد که برای موفقیت آن لازم است. البته منظور این نیست که همواره یک استراتژی یا اولویت خاص برنده خواهد شد. کسب و کارهای مختلف با توجه به شرایط و پتانسیل‌‌‌های خود از استراتژی‌‌‌های گوناگونی بهره می‌‌‌برند. اما تناسب این استراتژی با شرایط آنها و البته اجرای بی‌‌‌عیب و نقص‌‌‌شان می‌تواند تفاوت‌‌‌ها را رقم بزند. ورد واید تکنولوژی (World Wide Technology) شرکتی است که در سال ۱۹۹۰ توسط دیوید استوارد بنیان‌گذاری شد. او ۲۵۰‌هزار دلار از پس‌‌‌انداز عمر خود برای تامین مالی این شرکت خرج کرد و به‌‌‌ویژه در سال‌های نخست فعالیت به سختی می‌توانست امور را اداره کند. اما اکنون درآمدهای سالانه شرکت او به حدود ۳ میلیارد دلار رسیده است و ورد واید تکنولوژی را تبدیل به بزرگ‌ترین شرکت آمریکایی کرده که اکثر سهام آن در دست سیاهپوستان است.
  • ۳ ایده نوآورانه برای بازاریابی

    دنیای‌اقتصاد: پایداری تولید برای بسیاری از شرکت‌ها یک اصل قابل‌توجه است اما یکی از الزامات آن پایداری بازاریابی است که می‌تواند از بازاریابی سبز یا ابعاد محیطی دیگری بهره‌‌‌مند شود اگرچه موضوع استراتژی بازاریابی پایدار فراتر از این ابعاد محسوب می‌شود.
  • جایگاه «بهمن» در صنعت‌خودرو

    عبدالله توکلی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت می‌‌‌گوید: «واردات خودروهای تجاری مطلوب نیست و شاید بتوان آن را شر لازم تلقی کرد.» وی در حاشیه بازدید خود از شرکت بهمن دیزل گفت: «گروه بهمن با توجه به رشدی که در شاخص‌‌‌های تولیدی دارد جایگاه ویژه‌‌‌ای در این صنعت به دست آورده‌‌‌ است.»
  • مزیتی به نام حمل و نقل ریلی

    دکتر سبحان نظری رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته
    حمل و نقل ریلی امکان جابه‌جایی ارزان و انبوه کالاها را فراهم می‌کند و از آنجا که عمده مشتریان این شیوه از حمل و نقل، صنایع مادری همچون صنایع فولادی و معدنی هستند که از محصولات آنها در سایر صنایع استفاده می‌شود، لذا توسعه حمل‌ونقل ریلی و افزایش بهره‌وری در آن می‌تواند با ضریب بزرگی در افزایش تولید و مهار تورم تاثیرگذار باشد. با این حال در سال‌های اخیر همواره شاهد افت عملکرد حمل بار ریلی کشور و کاهش مطلق سهم آن از مجموع بارهای حمل‌شده زمینی بوده‌ایم.
  • بازدید رئیس هیات عامل ایمیدرو از منطقه اقتصادی پارسیان

    معاون وزیر و رئیس هیات عامل ایمیدرو به همراه جمعی از مدیران این سازمان توسعه‌ای؛ از بخش‌های مختلف منطقه ویژه اقتصادی پارسیان دیدن کرد و اقدامات و برنامه‌های این منطقه را مورد بررسی و پایش قرار داد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر