امکان جست‌وجوی  9 میلیون کالا در «ترب»

مدیر مارکتینگ استارت‌آپ «ترب» در گفت‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: استارت‌آپ ترب در سال ۱۳۹۳   تاسیس شد و در حال حاضر نیز در پارک علم و فناوری شریف مستقر است. ترب یک موتور جست‌وجوگر هوشمند است  و نحوه کار آن به این صورت است که کاربر کالای مورد نظر خود را در این اپلیکیشن جست‌وجو می‌کند و ترب لیستی از فروشنده‌های محصول مورد نظر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا بتواند قیمت فروشنده‌های مختلف را با هم مقایسه کند و در نهایت بتواند کالای مورد نیاز خود را به بهترین قیمت خریداری کند. در واقع ترب به عنوان مقایسه‌کننده قیمت‌ها عمل می‌کند و فروشنده مناسب را به کاربر معرفی می‌کند تا خرید به صورت آنلاین انجام شود. ترب به عنوان پلتفرمی بین خریدار و فروشنده عمل می‌کند. ترکان کامرانی افزود: اپلیکیشن ترب بیش از ۲ میلیون نفر کاربر در اپ «کافه بازار» دارد و همچنین سایت ترب نیز بین ۱۵ سایت اول کشور قرار گرفته است. روزانه به صورت تقریبی یک و نیم میلیون نفر کاربر از اپلیکیشن و سایت ترب استفاده می‌کنند. قریب به ۱۲ هزار فروشنده از سراسر کشور در ترب فعالیت دارند و بیش از ۹ میلیون کالا قابلیت جست‌وجو در ترب دارد و به عبارت بهتر تنوع محصول در این اپلیکیشن نسبت به رقبای داخلی بیشتر است و هر آنچه برای یک نفر مورد نیاز باشد در ترب قابل جست‌وجو و مقایسه است.

 ترب هزینه بازاریابی را برای فروشنده‌ها به صفر رسانده است

کامرانی در رابطه با ماموریت ترب یادآور شد: ترب در تلاش بوده که بستری را فراهم آورد تا فروشنده‌ها از سراسر کشور با حداقل امکانات و بدون هزینه بازاریابی بتوانند به فروش مطلوب برسند. اگر یک فروشنده بخواهد خود کارآفرینی کند و یک محصول را بفروشد باید برای جذب مشتری و بازاریابی هزینه زیادی را صرف کند تا به فروش دلخواه برسد، اما ترب امکانی را فراهم آورده تا مسیر شروع برای فروشنده‌ها به کوتاه‌ترین حالت ممکن برسد تا با کمترین هزینه بتوانند کسب و کار خود را رشد دهند.   مدیر مارکتینگ استارت‌آپ «ترب» ابراز کرد: اگر رقیب را از نظر بیزینس مدل بررسی کنیم، «ایمالز» یک رقیب برای ترب محسوب می‌شود، اما در مجموع فضای فعالیت «ایمالز» نسبت به ترب کوچک‌تر است و از نظر نوع فعالیت شبیه ترب و به عنوان یک موتور جست‌وجوگر عمل می‌کند. اگر مرزهای رقابت‌ها را حوزه ای‌کامرس در نظر بگیریم تعداد رقیب‌ها گسترده‌تر می‌شود که در این حوزه دیجی‌کالا،‌ دیوار، شیپور، اسنپ شاپ و پلت‌فرم‌های فعال در اینستاگرام قرار می‌گیرند که در رقابت با ترب هستند.

 امکان یافتن بهترین بازاریک محصول، مهم‌ترین مزیت ترب

وی در رابطه با مزیت‌های این اپلیکیشن توضیح داد: مهم‌ترین مزیت ترب امکان جست‌وجوی محصول با کمترین قیمت است و به عبارت بهتر با یک کلیک می‌توان پایین‌ترین قیمت بازار را در رابطه با محصول مورد نظر به دست آورد، این در صورتی است که این امکان در سایت‌های دیگر وجود ندارد و کاربر باید انواع فروشگاه‌ها را جست‌وجو کند تا به قیمت مورد نظر خود برسد. از طرفی چون ترب از فروشنده‌ها کمیسیون فروش دریافت نمی‌کند و هزینه بازاریابی فروشنده‌ها در ترب به مراتب کمتر از دیجی‌کالا است فروشنده‌ها می‌توانند قیمت‌های پایین‌تر برای محصولات خود در ترب بگذارند و چون فضا رقابتی بوده خود فروشنده‌ها نیز با یکدیگر در حال رقابت هستند و به نوعی قیمت‌ها می‌شکند. در مجموع می‌توان گفت بهترین و مهم‌ترین مزیت ترب امکان یافتن یک محصول با بهترین قیمت در بازار است.  

کامرانی عنوان کرد: اگر بخواهیم در رابطه با سهم بازار اظهار نظر کنیم باید گفت در حال حاضر ترب دومین بازیگر بزرگ ای‌کامرس ایران بعد از دیجی‌کالا به حساب می‌آید. از نظر قوانین تعریف شده نیز باید گفت برخی محصولات، ممنوعه اعلام شده که دستورات مربوط به آ‌نها از مقامات ذی‌ربط صادر می‌شود. برای همکاری با فروشگاه‌ها نیز از طرف ترب قوانین خاص مطرح شده که فروشگاه‌های معتبر را از غیرمعتبر تمییز می‌دهد. یکی از این قوانین داشتن سایت با اینماد برای فروشگاه است؛ به عبارت بهتر فروشگاه‌های آفلاین و اینستاگرامی در حال حاضر امکان همکاری با ترب را ندارند. اگر فروشگاهی در اپلیکیشن ترب بزرگ شود ما خود نیز یک اعتبارسنجی مجدد انجام می‌دهیم.

 کرونا موجب رشد ۵۰ درصدی تعداد کاربران شد

وی عنوان کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور خرید آنلاین در بین مردم رواج یافت و شاهد رشد فعالیت فروشگاه‌های آنلاین بیش از پیش بودیم و به تبع آن تعداد کاربران ترب نیز از سراسر کشور افزایش یافت اما باتوجه به فاکتور تعداد جمعیت، تعداد کاربران در کلان‌شهرهایی همچون تهران، مشهد، اصفهان،‌ تبریز و شیراز نسبت به سایر شهرها بیشتر است. در مجموع کرونا با وجود تمام آسیب‌هایی که برای بشر به بار آورد، برای ای‌کامرس بسیار مفید واقع شد. در سه ماه نخست سال ۱۳۹۹ که کشور با محدودیت و قرنطینه جدی مواجه بود ما در ترب شاهد رشد ۵۰درصدی تعداد کاربران فعال روزانه بودیم. مدیر مارکتینگ استارت‌آپ ترب در رابطه با آینده ترسیم شده برای این موتور جست‌وجوگر هوشمند توضیح داد: اولین افق ما برای ترب در بازار داخل است تا نفوذ خود را بین مردم بیشتر کنیم. ترب یک پلتفرم دو‌طرفه بوده و علاوه بر جذب کاربر در تلاش است به تعداد فروشنده‌های خود بیفزاید. علاوه بر این توسعه در بازارهای بین‌الملل چشم‌انداز دیگر ترب به حساب می‌آید که امیدوار هستیم تا سال آینده به مرحله اجرا درآید. در حوزه جهانی بازارهایی برای ما جذاب هستند که در ای‌کامرس رو به رشد باشند. اکنون در حال بررسی بازارهای جهانی هستیم. برنامه داریم سال آینده بتوانیم به عنوان آزمایشی وارد بازار ترکیه شویم اما در حال بررسی سایر کشورها برای ورود نیز هستیم.

 اعتبارسنجی فروشنده‌ها دشوار است

کامرانی در ادامه به چالش‌های کسب‌وکار ترب اشاره و خاطرنشان کرد: معضل اصلی ما در ترب در رابطه با موضوع اینماد است، به دلیل اینکه خریدی به صورت مستقیم در ترب انجام نمی‌شود و کاربر توسط این موتور هوشمند فقط جست‌وجو می‌کند تا به فروشگاه موردنیاز خود برسد، در این بین کاربر گمان می‌کند به‌صورت مستقیم با ترب در ارتباط است و ما برای اعتبارسنجی فروشگاه‌ها به اینماد که یک مرجع قانونی بوده و با دریافت مدارکی از فروشگاه‌ها آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد، تکیه کرده‌ایم، اما نکته‌ای که در این بین موجب نگرانی و چالش می‌شود این است که گاهی اوقات اینماد نیز به طور کامل و دقیق بررسی‌ها را انجام نمی‌دهد. وی ادامه داد: برای حل این مشکل در تلاش هستیم خود بتوانیم یک لایه از اعتبارسنجی را انجام دهیم که اطمینان کاربر برای خرید از ترب بیش از پیش شود. این مدیر مارکتینگ در ادامه در خصوص جذب سرمایه استارت‌آپ ترب عنوان کرد: ترب در ابتدای شروع کار از طرف یک سرمایه‌گذار شخصی مورد حمایت مالی قرار گرفت و در ادامه مسیر بدون نیاز به جذب هیچ گونه سرمایه‌ای تا به امروز پیش آمده است، اما در آینده برای گسترش فعالیت‌ها شاید نیاز به جذب سرمایه وجود داشته باشد.