«پترول» 400 ریال سود تقسیم کرد

 افزایش سرمایه ۳۶۰ درصدی

افزایش سرمایه ۳۶۰ درصدی شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان از مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل سایر اندوخته‌ها با طی دو مرحله موافقت و اختیار عملی نمودن آن به مدت یک سال به هیات‌مدیره تفویض شد.

 عمده فعالیت پترول

پترول در سالی که گذشت در حوزه مدیریتی فعالیت‌هایی مانند به کارگیری نیروهای جوان و نخبه، راه‌اندازی و افتتاح سه طرح بزرگ ملی با ظرفیت ۲هزار و۵۹۰میلیون تن، اجرایی شدن ۶ طرح توسعه‌ای تکمیلی جدید با ظرفیت ۲۵۶هزارتن و سرمایه‌گذاری ۳۶۴میلیون یورو، تکمیل زنجیره ارزش، جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد اشتغال پایدار، تولید محصول جدید و توسعه مناطق کمتر توسعه‌یافته، تعریف و تصویب پنج پارک صنعتی پایین‌دستی با ظرفیت ۳۸۱هزارتن و مجموع سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار و ۴۶۰میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی، به کارگیری بیش از ۹۲درصد کارکنان بومی در شرکت‌های تابعه، ایجاد شفافیت مالی با انجام کنترل‌های مدیریتی و حسابرسی‌های داخلی، تدوین نقشه راه و استراتژی توسعه پنج ساله شرکت، افزایش سرمایه برای شرکت و برنامه‌ریزی برای احداث پنج پارک پایین دستی را در کارنامه خود داشته است.

 سه سیاست اصلی پترول

کریم بروفرد، معاونت مالی و سرمایه‌گذاری پترول در این مجمع گفت: پترول بر سه حوزه اصلی متمرکز است که این سه حوزه، توسعه طرح‌های جدید، خرید و رصد سهام، توسعه شرکت‌های موجود که پتانسیل دارند و تکمیل زنجیره تولید ثروت در شرکت‌های بالادست است.

 ایلام به بورس می‌آید

وی افزود: از اتفاقات خوب سال گذشته واگذاری مدبران، عرضه پتروشیمی ارومیه در بورس و پذیرش شرکت پتروشیمی ایلام در بازار فرابورس بوده است. بروفرد ادامه داد: پتروشیمی ایلام تا پایان سال جاری وارد بازار سرمایه می‌شود.

 اقدامات پترول

بروفرد در خصوص اقدامات پترول گفت: در حوزه ذی‌نفعان سودآوری و عملکرد مالی، بازدهی دارایی و حقوق مالکانه، بازدهی سهام شرکت، افزایش درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری، در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری نیز اصلاح ساختار سرمایه و کاهش ریسک ساختار مالی، تسویه بدهی‌ها و مدیریت ریسک ارزی، تامین مالی ریالی و ارزی افزایش سرمایه، در حوزه فرآیند داخلی افتتاح رسمی شرکت‌های تولیدی، اجرایی شدن طرح‌های پترول، شش طرح توسعه‌ای جدید، تکمیل زنجیره ارزش، حمایت از تولید داخل، ارتقای ایمنی و بهداشت و در حوزه رشد و یادگیری طبقه‌بندی مشاغل و به‌کارگیری نیروی متخصص و همچنین ارتقای سطح کنترل‌های داخلی از طریق تقویت نظام حسابرسی داخلی و افزایش سطح کنترل‌های مالی در شرکت‌های تابعه از اقدامات پترول در سال مالی گذشته بوده است.

 پیشرفت طرح‌ها

بروفرد در خصوص پیشرفت طرح‌های در دست اجرای پترول گفت: تاکنون طرح کریستال ملامین لردگان با ظرفیت ۳۰هزار تن در سال ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی، طرح صدف پتروشیمی خلیج فارس با ۱۳۶ هزار تن ظرفیت ۸۴/ ۵۲درصد پیشرفت فیزیکی، طرح پلی پروپیلن ارغوان گستر با ظرفیت ۱۵۰هزار تن در سال ۱/ ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی‌، طرح متیل آمین سنقر با ظرفیت  ۶/ ۲۲ هزار تن در سال ۳۹/ ۱۰درصد پیشرفت فیزیکی،  طرح سود پرک ماهشهر با ظرفیت ۴۵هزار تن در سال ۳درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 بازدهی ۵۹ درصدی سهام

معاونت مالی و سرمایه‌گذاری پترول تصریح کرد: بازدهی سهام پترول از ابتدای سال مالی تا ۱۰ مرداد امسال، ۵۹درصد بوده است. سود خالص شرکت رشدی ۵ برابری را نسبت به سال قبل تجربه کرده و درآمدهای تلفیقی نیز رشدی ۱/ ۵ برابری و سود تلفیقی رشدی بیش از ۵ برابر را داشته است. در سالی که گذشت پترول توانست ۲میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ظرفیت محصولات پتروشیمی کشور اضافه کند.