دغدغه تولیدکنندگان خطوط انتقال نیرو

صنعت برق برای تولید بسیاری از تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی تا پیش از انقلاب، به شرکت‌های خارجی وابسته بود؛ اما به همت متخصصان و مهندسان ایرانی و در سایه مشارکت سازنده وزارت نیرو و بخش خصوصی، در طول چهار دهه گذشته، این روند به نفع سازندگان و پیمانکاران داخلی تغییر کرد. شرکت یاسان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت برق است که نمادی روشن از خودکفایی صنعت برق کشور محسوب می‌شود.

 تلاش برای تامین نیاز برق

محمد فارسی، موسس و رئیس هیات‌مدیره شرکت یاسان درخصوص آغاز به کار این شرکت ضمن اشاره به وابستگی کشور در حوزه راه‌اندازی خطوط انتقال نیرو به صنایع خارجی اذعان کرد: اقتصاد روبه‌ پیشرفت ایران در سال‌های پس از انقلاب نیازی روزافزون به صنعت برق داشت و راه‌اندازی خطوط انتقال یکی از زیرساخت‌های اصلی این توسعه محسوب می‌شد. به همین دلیل یاسان در سال ۱۳۷۳ باهمت گروهی از مهندسان باتجربه و متخصص که در شرکت‌های تخصصی در خارج از ایران در این رشته آموزش‌دیده بودن با موضوع فعالیت در رشته انتقال نیرو تاسیس شد.

وی بابیان اینکه هدف اصلی شرکت تامین بخشی از نیازهای زیرساختی وزارت نیرو بوده است، خاطرنشان کرد: یاسان طی یک برنامه‌ریزی هدفمند و بلندمدت، تبدیل به شرکتی شد که قادر به ساخت و اجرای پروژه‌های کلید در دست خطوط انتقال نیرو در رده ولتاژی ۶۳ تا ۴۰۰ کیلوولت است. به‌علاوه در کنار محصولات مرتبط با صنعت برق، محصولاتی نظیر دکل‌های مخابراتی، گریتینگ‌های پوششی، سازه‌های فلزی مورداستفاده در صنایع نفت و پتروشیمی را نیز در برنامه تولیدی خود دارد.

رئیس هیات‌مدیره شرکت یاسان از صادرات حدود ۴۸ هزار تن انواع برج‌های انتقال نیرو خبر داد و تصریح کرد: این شرکت برای سه سال پیاپی به‌عنوان صادرکننده نمونه ملی و استانی در حوزه انتقال نیرو انتخاب‌شده است. کارخانه یاسان در زمینی به مساحت ۶۴ هزار مترمربع بناشده که ۸ هزار مترمربع از این مساحت به سالن‌های تولیدی با ظرفیت بالغ‌بر ۱۰۰ هزار تن در سال اختصاص دارد. یاسان در حال حاضر یکی از پرظرفیت‌ترین شرکت‌های ایرانی در صنعت تولید دکل‌های فشار قوی، متوسط و مخابراتی شناخته می‌شود.

فارسی همچنین به اشتغال بیش از ۳۰۰ نفر نیروی متخصص و باتجربه در شرکت تحت مدیریتش اشاره کرد و افزود: دکل‌های تلسکوپی، مشبک، سازه‌های پست برق (گنتری)، پایه‌های روشنایی، گریتینگ، پایه‌های تله کابین، پایه‌های ترافیکی ازجمله محصولات این شرکت هستند که تماما طبق استانداردهای بین‌المللی و داخلی مانند ایزو و استاندار ملی، تولید، بسته‌بندی و ارسال می‌شوند.

 چالش‌های سازندگان صنعت برق

فارسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به محدودیت‌ها و چالش‌های جدی پیش‌روی سازندگان تجهیزات صنعت برق اشاره کرد و گفت: یاسان به‌رغم شتاب مطلوب توسعه، در طول سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری در حوزه کسب‌وکار مواجه شد و همین مساله به کاهش نسبی تولید سالانه شرکت منجر شده و صادرات آن را نیز به کمترین سطح در چند سال گذشته رسانده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: باوجود اینکه یاسان در طول سال‌جاری علاوه بر تامین نیازهای بازار داخلی، توانست بخشی از بازارهای صادراتی خود را نیز حفظ کند، اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی، میزان صادرات ما تا یک هزار و دویست تن کاهش ‌یافته که با پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته فاصله زیادی دارد. این فعال اقتصادی درخصوص دلایل افت تولید و صادرات شرکت تحت مدیریت خود عنوان کرد: عمده مشکلات پیش روی شرکت که همه سازندگان صنعت برق به‌نوعی با آنها دست‌به‌گریبان هستند، شامل نبود نقدینگی کافی، کاهش مناقصات و سفارش‌ها به دلیل استمرار رکود در صنعت و افزایش ناگهانی قیمت مواد اولیه است. همچنین در بازارهای صادراتی هم به دلیل عدم امکان مبادلات ارزی از مسیر بانک‌ها، محدودیت‌های جدی برای حضور در مناقصات خارجی به دلیل عدم صدور ضمانت‌نامه‌های بین‌المللی برای شرکت‌های ایرانی و عدم همکاری بانک‌های خارجی با صنعتگران ایرانی، حضور ما کمرنگ‌تر از قبل شده است. رئیس هیات‌مدیره شرکت یاسان به فشارهای ناشی از رکود و کاهش پروژه‌های تعریف‌ شده از سوی دولت اشاره کرد و گفت: باوجود همه این مشکلات که گاهی ظرفیت تولید کارخانه را تا ۲۰ درصد هم کاهش داده، ما تلاش کردیم حفظ کارکنان شاغل در شرکت را به‌عنوان اصلی‌ترین اولویت مدنظر قرار دهیم. با همین رویکرد در حال حاضر با حفظ تمامی کارکنان مشغول به کار هستیم که امیدواریم با بهبود شرایط بر تعداد آنها افزوده شود. البته گفتنی است که ۵۰۰ نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم با شرکت ما همکاری می‌کنند.

 راهکارهای عبور از بحران

فارسی ضمن تاکید بر این نکته که حل برخی از مشکلات از حیطه توان و کنترل بنگاه‌های اقتصادی خارج است، اذعان کرد: بدون تردید ما نمی‌توانیم با مساله رکود و کاهش تقاضای بازارهای داخلی به دلیل کاهش سطح بودجه‌های عمرانی مقابله کنیم یا برای آن چاره‌ای بیندیشیم. چراکه این مساله ناشی از فضای نامساعد حاکم بر اقتصاد کشور است. به‌علاوه محدودیت‌های جدی برای حضور شرکت‌های ایرانی در بازارهای خارجی و کاهش بی‌سابقه صادرات هم مساله‌ای نیست که مدیریت و کنترل آن در دست فعالان کسب‌وکار باشد. فارسی با تاکید بر بحران حاکم بر اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: در این شرایط از دولت و دستگاه‌های اجرایی انتظار می‌رود که از وضع قوانین دست‌وپا گیر و ایجاد چالش‌های جدید برای تولیدکنندگان خودداری کند و برای کارآفرینانی که در مسیر توسعه و اعتلای اقتصاد کشور گام برمی‌دارند، سیاست‌های حمایتی تدوین و اجرایی کنند. این امر قطعا درنهایت به ایجاد اشتغال، رشد تولید، افزایش تولید ناخالص ملی و در نهایت تامین منافع کشور منجر خواهد شد. فارسی همچنین درخصوص برنامه‌های شرکت در سال جاری اظهار کرد: ما در طول سال‌های اخیر فرصت بسیار مناسبی برای تحقیق و توسعه درخصوص محصولات جدید داشتیم و به‌خوبی از این فرصت بهره بردیم. افزایش توان کمی و کیفی شرکت و نیز طراحی و تولید محصولاتی نظیر تیپ‌های جدید دکل‌های تلسکوپی و لتیس، بهینه‌سازی اوزان دکل‌های موجود و به‌روزرسانی ماشین‌آلات تولیدی حاصل همین تلاش‌ها در حوزه تحقیق و توسعه بوده است. وی در ادامه افزود: توانستیم در طول سال‌های اخیر امکانات جدیدی برای افزایش قدرت رقابت در بازارهای صادراتی فراهم آوریم که امیدواریم بهره‌برداری از آنها در سال ۱۴۰۰ محقق شود.

p27 (1)