شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۸۹ دنیای اقتصاد

اخبار سیاست گذاری - روزنامه شماره ۶۰۸۹

  • پاندمی قیمت‌گذاری

    دنیای اقتصاد: نگاهی به وعده‌های اقتصادی سیاستگذاران به ما می‌گوید قیمت‌گذاری دستوری تبدیل به سیاستی پوپولیستی شده است که مرزها را درنوردیده و در تمام دنیا در حال گسترش است. کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری، به تازگی وعده کنترل قیمتی در حوزه غذا و خواربار را داده و این وعده به‌شدت از سوی اقتصاددانان مورد انتقاد قرار گرفته است. از نگاه اقتصاددانان، سیاستگذاران از یکسو هزینه‌های خود را کاهش نمی‌دهند، اما در زمان افزایش تورم، برای خوشایند مردم به سیاست‌های کنترل قیمت به‌ویژه در بازار مواد غذایی روی می‌آورند. این در حالی است که کسری بودجه دولت توسط عموم اقتصاددانان به‌عنوان مهم‌ترین عامل ایجادکننده تورم شناخته می‌شود. تفاوتی نمی‌کند که رویکرد غلط در تهران اتخاذ شود یا واشنگتن، برخی سیاستگذاران به دنبال مهار تورم با کنترل روزانه قیمت‌ها هستند، در شرایطی که تجربه اقتصادی کشورها نشان می‌دهد عواقب قیمت‌گذاری به مواردی نظیر رشد فساد و کمبود در بازارها ختم خواهد شد.
  • تناقض در ریاضت اقتصادی

    دنیای اقتصاد: خاویر میلی، رئیس جمهور لیبرتارین آرژانتین، متعهد شده است که طی ۸ سال هزینه‌های دفاعی این کشور را از ۰.۵درصد تولید ناخالص داخلی به ۲درصد افزایش دهد. افزایش هزینه دفاعی در شرایطی که دولت آرژانتین با اتخاذ سیاست‌های ریاضتی به دنبال مهار تورم است پرسش‌های زیادی را به وجود آورده. برای مثال در شرایطی که دولت یارانه‌ها را قطع کرده چرا باید از هزینه بخش‌هایی مانند بهداشت و آموزش بکاهد تا ارتش بهتری داشته باشد؟ علاوه بر این، در اردوگاه فکری لیبرتارین‌ها عموما با ایده وجود ارتش ملی و دائمی مخالفت شده و بر تشکیل ارتش‌های خصوصی تاکید می‌شود. در نهایت می‌توان پرسید که با وجود روابط خوبی که آرژانتین با همسایگان خود دارد، چه نیازی برای تقویت ارتش وجود دارد؟ بنابراین افزایش هزینه‌های مربوط به نیروهای مسلح در کشوری که با بحران‌های اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند حاوی تناقضات زیادی است و می‌تواند اعتماد مردم آرژانتین به دولت و همچنین اصلاحات اقتصادی این کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
  • دستگاه‌های اجرایی چه زمانی باید برنامه خود را ارائه دهند؟

    دیوان محاسبات کشور: دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها مکلفند برنامه عملیاتی خود را هر ساله بر اساس تکالیف برنامه حداکثر تا پایان مردادماه برای درج در لایحه بودجه سنواتی به سازمان برنامه و بودجه اعلام کنند.
  • «سرپرست اداره کل حوزه وزارتی» وزارت اقتصاد منصوب شد

    شادا: وزیر امور اقتصادی و دارایی در حکمی، «هومن رضا مدنی شاهرودی» را به عنوان «سرپرست اداره کل حوزه وزارتی» وزارت اقتصاد منصوب کرد. در حکم عبدالناصر همتی برای انتصاب هومن رضا مدنی شاهرودی آمده است: «نظر به تعهد، صلاحیت، تخصص و توانمندی‌های ارزنده جنابعالی، به موجب این ابلاغ به عنوان سرپرست حوزه وزارتی، منصوب می‌شوید.» مدنی شاهرودی، پیش از این مسوولیت‌هایی نظیر مدیر‌کلی حوزه هیات عامل بانک مرکزی و مدیر‌کلی حوزه ریاست کل بیمه مرکزی را بر عهده داشته است. ریاست اداره کل حوزه مدیریت عامل بانک ملی ایران و مدیریت امور مهندسی بانک سینا نیز از مسوولیت‌های دیگر مدنی شاهرودی بوده است.
  • افزایش هزار نفری شرکت‌کنندگان آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی

    سازمان امور مالیاتی: رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به نقش مشاوران رسمی مالیاتی در روند تولید و انجام تکالیف مالیاتی مؤدیان گفت: امسال هزار نفر بیشتر از سال قبل در آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی شرکت کردند. سید محمدهادی سبحانیان در حاشیه بازدید از محل برگزاری آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی در دانشگاه‌های «امیرکبیر» و «علم و صنعت» اظهار کرد: در بازدید از دو مرکز برگزاری آزمون تقریبا بیشتر شرکت‌کنندگان از سطح کیفی سوالات راضی بودند، چرا که امسال هزار نفر نسبت به سال گذشته افزایش شرکت‌کننده داشتیم.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر