شماره روزنامه ۶۰۴۶
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۳۳ دنیای اقتصاد

اخبار سیاست گذاری - روزنامه شماره ۶۰۳۳

  • مزرعه اشتغال‌زایی

    دنیای اقتصاد: یکی از موضوعاتی که می‌تواند در برنامه‌های انتخاباتی مورد بحث قرار گیرد، سیاست‌های نامزدها درباره اشتغال‌زایی است. «دنیای‌اقتصاد» در یک گزارش به بررسی عملکرد بازار کار در دولت‌های قبل پرداخته است. به نظر می‌رسد با توجه به ابهام درخصوص مقایسه اشتغال با معیار نرخ بیکاری می‌توان این عملکرد را بر اساس شاخص‌هایی مانند نسبت اشتغال به جمعیت، ساده‌سازی کرد. بر اساس این شاخص، بهترین عملکرد در دوره دولت اصلاحات رقم خورده است؛ اما راز افزایش اشتغال در جوامع توسعه‌یافته چیست و در چه بستری می‌توان تولید اشتغال کرد؟ از نگاه کارشناسان، بیشترین اشتغال‌زایی در بنگاه‌های کوچک و متوسط رقم می‌خورد. در سال‌های گذشته تحریم‌ها و پاندمی کرونا، در کنار محدودیت‌های فضای مجازی اثر منفی در بازار کار به‌ویژه در بخش زنان گذاشته است. در این شرایط ثبات اقتصادی، بهبود فضای کسب‌وکار، بهبود وضعیت اینترنت و توسعه پلتفرم‌های مجازی در بازار کار و مشارکت با اقتصادهای جهان می‌تواند عملکرد دولت چهاردهم در بازار کار را ارتقا دهد.
  • شرایط صدور شناسه یکتا برای مجوزها

    بانک مرکزی: مدیر اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی اعلام کرد: تمام مجوزهای تاسیس و فعالیت برای اشخاص تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، صرفا پس از ثبت و وصول از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور، از طریق این درگاه صادر و به مجوزهای صادره جدید، شناسه یکتا اختصاص داده می‌شود.
  • نرخ بهره بین‌بانکی کاهش یافت

    ایبنا: نرخ بهره بین‌بانکی در هفته منتهی به ۲۳خرداد کاهش یافت. در جدیدترین گزارش بانک مرکزی، نرخ بهره بین‌بانکی در هفته منتهی به ۲۳ خرداد با کاهش یک‌صدم درصدی به نرخ ۲۳.۶۳درصد رسید. بیشترین نرخ بهره سال گذشته مربوط به هفته منتهی به ۵ مهرماه سال گذشته بوده که به نرخ ۲۳.۸درصد رسیده بود. بیشترین نرخ بهره بین‌بانکی در سال جاری نیز مربوط به ۸فروردین و ۲خرداد، ۲۳.۶۲درصد بوده است که در هفته گذشته سقف این نرخ شکسته شد و رکورد این نرخ در سال ۱۴۰۳ به ۲۳.۶۴درصد رسید. این نرخ در خردادماه در حال نوسان بوده است، به نحوی که در هفته‌های منتهی به ۲، ۹و ۱۶خردادماه سال جاری به ترتیب ۲۳.۶۲، ۲۳.۶۱ و ۲۳.۶۴درصد تعیین شده بود. همچنین نرخ بهره در هفته‌های منتهی به ۵، ۱۲، ۱۹ و ۲۶ اردیبهشت‌ماه به ترتیب ۲۳.۵۱، ۲۳.۵۰، ۲۳.۵۰ و ۲۳.۵۶درصد بوده است. این نرخ در هفته‌های منتهی به ۸، ۱۵، ۲۲ و ۲۹ فروردین‌ماه سال جاری نیز به ترتیب ۲۳.۶۲، ۲۳.۵۸، ۲۳.۴۸و ۲۳.۵۱درصد تعیین شده بود.
  • آگهی سی و سومین حراج شمش طلا

    متقاضیان خرید شمش طلای مرکز مبادله ایران می‌توانند با واریز مبلغ سه‌میلیارد و پانصد میلیون ریال به عنوان وجه‌الضمان به ازای هر قطعه شمش طلا تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۷ خردادماه، در سی و سومین حراج این مرکز شرکت کنند. متقاضیان خرید شمش طلای مرکز مبادله ایران می‌توانند با واریز مبلغ سه‌میلیارد و پانصد میلیون ریال به عنوان وجه الضمان به ازای هر قطعه شمش طلا تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۷ خرداد‌ماه، در سی و سومین حراج این مرکز شرکت کنند. به گزارش مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ایران، سی و سومین جلسه حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران، روز سه‌شنبه ۲۹خردادماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. این حراج از ساعت ۱۲ الی ۱۶در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران برگزار خواهد شد. طی ۳۲ حراج حضوری شمش طلای برگزار‌شده در مرکز مبادله ایران، ۵۱۶۹ کیلوگرم شمش طلای استاندارد با عیار حداقل ۹۹۵ در هزار مورد معامله قرار گرفته است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر