شماره روزنامه ۶۰۴۱
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۱۱ دنیای اقتصاد

اخبار سیاست گذاری - روزنامه شماره ۶۰۱۱

  • مرجع تعیین خط فقر وزارت رفاه است

    وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به گزارشی با عنوان هشدار سبد غذایی خانوار که در تاریخ ۱۴۰۳.۰۲.۱۰ در روزنامه «دنیای اقتصاد» منتشر شده بود، پاسخ داد:
  • سقوط‌آزاد «تجارت آزاد»

    دنیای اقتصاد-علیرضا کتانی: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، اجماع پیشین در مورد سیاست تجارت آزاد را در میان سیاستگذاران ایالات متحده به هم زد. به نظر می‌رسد سیاست تجاری آمریکا پس از ترامپ همچنان تحت‌تاثیر اوست، به طوری که بایدن نیز تا حد زیادی از آن سیاست‌ها کپی‌برداری می‌کند. چندی پیش بود که بایدن دستور افزایش ۱۰۰درصدی تعرفه خودروهای الکتریکی چینی را صادر کرد. در سیاست تجاری جدید بایدن و ترامپ تولیدات داخلی در اولویت است، معاملات تجاری با کشورهای دوست اهمیت بالایی دارد، سیاست‌های سازمان تجارت جهانی اهمیتی ندارند و می‌توان از تعرفه به عنوان ابزار سیاستی استفاده کرد. به‌جز شخص ترامپ، هیچ‌کس به اندازه نماینده ترامپ در سازمان نمایندگی بازرگانی ایالات متحده، یعنی رابرت لایتایزر، برای اصلاح این اجماع تلاش نکرد. لایتایزر در کتابی که سال گذشته منتشر شد و در مصاحبه اخیر خود، برنامه‌ای را توصیف می‌کند که شامل تغییری حتی بزرگ‌تر در تجارت جهانی است. با توجه به زمزمه‌هایی که در رابطه با منصب گرفتن احتمالی لایتایزر در دولت ترامپ به گوش می‌رسد، این تغییرات عملی‌تر از همیشه به نظر می‌رسند.
  • چهارمین سرعت‌گیر تورم آرژانتین

    دنیای اقتصاد: تورم ماهانه آرژانتین در آوریل برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت و به ۸.۸درصد رسید. این نخستین باری است که در دوران ریاست‌جمهوری خاویر میلی تورم ماهانه این کشور تک‌رقمی می‌شود. در این ماه مسکن، آب و برق، ارتباطات و پوشاک بیشترین تورم را تجربه ‌کرده‌اند. با‌این‌حال تورم سالانه این کشور در چهارمین ماه سال جاری به ۲۸۹درصد رسیده که بیشترین میزان از فوریه ۱۹۹۱ است. دلیل اصلی کاهش سرعت تورم در ماه‌های گذشته سیاست‌های انقباضی خاویر میلی، رئیس‌جمهور لیبرتارین آرژانتین، است. او با اعمال سیاست‌هایی نظیر حذف یارانه‌ها، کاهش بودجه‌های عمرانی و تعطیل کردن نیمی از وزارتخانه‌های این کشور از هزینه‌های دولت کاست. در‌حال‌حاضر بسیاری از افراد معتقدند که تداوم سیاست‌های میلی رکود را در این کشور حاکم خواهد کرد و احتمالا در ماه‌های آینده تعداد زیادی از کارگران ساختمانی اخراج شوند. اما اقتصاددانان می‌گویند اصلاحات عمیق اقتصادی و خروج از بحران فعلی آرژانتین چنین هزینه‌هایی را در بر خواهد داشت که برای رسیدن به هدفی مانند کاهش تورم اجتناب‌ناپذیر است.
  • جزئیات جدید از اصلاح قانون بیمه بیکاری

    بازار: مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار از پیشنهاد کاهش مدت‌زمان استفاده از بیمه بیکاری و امکان سهیم شدن کارگران در پرداخت حق بیمه بیکاری در لایحه اصلاح قانون بیمه بیکاری خبر داد. احمد غریوی درباره پیشنهادهای مطرح‌شده در خصوص لایحه اصلاح قانون بیمه بیکاری اظهار کرد: در ماده ۵ قانون بیمه بیکاری، حق بیمه بیکاری به میزان ۳درصد مزد بیمه شده است که توسط کارفرما پرداخت می‌شود، ولی خود کارگران مبلغی را پرداخت نمی‌کنند که در این اصلاحیه پیشنهاد شده بود کارگران هم به‌نوعی سهم داشته باشند. البته لایحه تکمیلی در مراحل پایانی است و هنوز به تایید هیات وزیران نرسیده که در صورت تایید به مجلس ارائه می‌شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر