شماره روزنامه ۶۰۳۹
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۱۰ دنیای اقتصاد

اخبار سیاست گذاری - روزنامه شماره ۶۰۱۰

  • ریل‌گذاری تجاری تهران - ریاض

    دنیای اقتصاد: سخنگوی اقتصادی دولت روز گذشته از چشم‌انداز مثبت تجارت ایران و عربستان به دنبال سفر هیات اقتصادی ایران به این کشور و همچنین حضور هیات عربستانی در نمایشگاه اکسپو خبر داد. با‌این‌حال مطابق گزارش رسمی گمرک ایران، ارزش مجموع تجارت ایران و عربستان در سال ۱۴۰۲ کمتر از ۵۰۰هزار دلار بوده است. به گفته خاندوزی پس از وقفه طولانی در تعاملات تجاری، ازسرگیری و رساندن آن به سطوح قبلی زمان‌بر است اما آمار کنونی نشان می‌دهد راه طولانی برای رونق دوباره روابط اقتصادی میان تهران و ریاض وجود دارد. مطابق بررسی‌ها، میزان تجارت سایر همسایه های ایران با عربستان رقم قابل‌توجهی است.
  • تهدید آمریکایی اقتصاد جهان

    دنیای اقتصاد: میزان کسری بودجه آمریکا طی ۱۲ماه گذشته از ۲هزار میلیارد دلار عبور کرده و به ۷.۲درصد تولید ناخالص ملی این کشور رسیده است. این استقراض‌های پرهزینه در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا طولانی‌ترین سطح بیکاری کمتر از ۴درصد خود طی نیم قرن اخیر را پشت‌سر می‌گذارد. به نظر می‌رسد عبور از سطح سنتی کسری بودجه وارد دهمین سال خود می‌شود و چشم‌اندازی برای تحقق دوباره آن وجود ندارد. این وضعیت نه‌تنها می‌تواند ثبات اقتصاد آمریکا را دچار مشکلاتی کند، بلکه موجب می‌شود خدمات منحصر‌به‌فرد آمریکا به جهان نیز از همین کانال به خطر بیفتد. به نظر می‌رسد کسری بودجه ایالات‌متحده بیش از آنکه یک مساله داخلی باشد، مشکل کل جهان به حساب می‌آید. از دیرباز احتیاط را شرط عقل معرفی کرده‌اند اما به نظر می‌رسد دخل‌وخرج دولت آمریکا در سال‌های آخر، بر اساس نادیده گرفتن این اصل پیش می‌رود.
  • عدم وصول ۵۷.۳ همت منابع حق‌السهم معادن در سال گذشته

    دیوان محاسبات کشور: ارزیابی عملکرد شرکت ایمیدرو توسط دیوان محاسبات کشور نشان‌دهنده تداوم بنگاه‌داری ۲۳ شرکت مشمول واگذاری در این مجموعه است. ارزیابی عملکرد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) توسط دیوان محاسبات کشور حاکی از عدم واگذاری ۱۴شرکت دولتی اصلی و ۹ شرکت فرعی و تعداد ۲۶ شرکت با مالکیت کمتر از ۵۰درصد و تداوم بنگاه‌داری در این مجموعه است. همچنین مانده مطالبات حق‌السهم معادن بابت درآمد حاصل از واگذاری استخراج و فروش معادن در پایان سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۵۷.۳همت است. بر اساس این گزارش عدم وصول سود سهام سازمان ایمیدرو از شرکت‌های زیرمجموعه تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ معادل ۵ همت طبق صورت‌های مالی حسابرسی شده است. همچنین عدم تایید روش‌های وصول درآمد توسط شرکت ایمیدرو منتج به عدم شفافیت در منابع حاصل از ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی برای تخصیص بهینه منابع متعلق به استان‌ها شده است.
  • سازمان تامین اجتماعی پیشرو در اجرای قانون رشد جمعیت

    معاون فرهنگی اجتماعی و امور استان‌های سازمان تامین‌اجتماعی با بیان اینکه این سازمان در اجرای قانون جوانی جمعیت پیشرو است، گفت: سازمان تامین‌اجتماعی برای اجرای قوانین جوانی و رشد جمعیت با جدیت و برنامه‌ریزی اقدام کرده است. احمد اسفندیاری در حاشیه بازدید از سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران و غرفه خانواده ما، گفت: سازمان تامین‌اجتماعی در اجرای قانون و پیشبرد اهداف کلان کشور مبنی بر رشد جمعیت و جوانی جمعیت به وظایف قانونی خود عمل کرده است. او تصریح کرد: سازمان تامین‌اجتماعی، سازمانی متاثر از تغییرات کلان جمعیت است اما با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اقدامات قابل توجه و تاثیرگذاری نیز انجام داده است. معاون فرهنگی اجتماعی و امور استان‌های سازمان تامین‌اجتماعی ادامه داد: این سازمان در اجرای قانون افزایش جمعیت و جوانی جمعیت، توجه ویژه‌ای به خدمات خود مبنی بر ارائه مرخصی زایمان، پرداخت حقوق مدت مرخصی زایمان، رایگان کردن فرانشیز افراد بالای ۶۵سال و پرداخت بیش از ۹۰درصد هزینه‌های ناباروری داشته است.
  • بیش از ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند

    بازار: مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش این سازمان قرار دارند، گفت: زمینه پذیرش حدود ۱۰هزار متقاضی واجد شرایط نیز فراهم شده است. مهدی شکوری روز سه‌شنبه در توضیح تعریفی از بیمه کارگران ساختمانی اظهار کرد: به موجب قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب نهم آبان ۱۳۸۶ و اصلاحات بعدی آن، کارگران شاغل در کارهای ساختمانی اعم از ایجاد یا توسعه ساختمان، تجدید بنا، تعمیرات اساسی یا تخریب مربوط به ساختمان ‌و به ترتیب مندرج در این قانون با نام‌نویسی و اخذ کد ملی نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه می‌شوند. او افزود: کارگران شاغل در کارهای ساختمانی تا زمان تحت پوشش قرار گرفتن به موجب این قانون، کماکان از حیث خدمات مشمول قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی مصوب۱۳۵۲ و اصلاحات بعدی آن هستند و درصورت احراز شرایط از مزایای قانون یادشده برخوردار خواهند شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر