شماره روزنامه ۶۰۴۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۰۳ دنیای اقتصاد

اخبار سیاست گذاری - روزنامه شماره ۶۰۰۳

  • اولین تابلوی پولی ۱۴۰۳

    دنیای اقتصاد-گروه سیاستگذاری: بانک مرکزی آخرین آمارهای پولی را به تصویر کشیده است که نشان می‌دهد عمده متغیرهای پولی به زیر ۳۰درصد نزول کرده‌اند. بر اساس این آمارها نرخ رشد پایه پولی در اسفندماه سال۱۴۰۲ به رقم ۲۸.۱درصد رسیده است. رشد نقطه به نقطه نقدینگی که در پایان سال قبل به ۲۴.۳درصد رسیده بود، در فروردین به سطح ۲۳درصد کاهش یافته است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی، آخرین آمارها حاکی از آن است که رشد پول در میانه فروردین‌ماه به سطح ۱۶درصد رسیده است. رشد پول بیشترین همبستگی را با نرخ تورم دارد و نزول آن به زیر ۲۰درصد می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که نرخ تورم، توان نزول به زیر ۲۰درصد را دارد. بانک مرکزی پیش‌تر در گزارش‌های خود اعلام کرده بود که نرخ تورم نقطه به نقطه درفروردین ماه امسال به ۳۴.۷درصد رسیده است. با توجه به این آمار مثبت، سوالی که پیش می‌آید این است که چه مانعی برای ارائه گزارش‌های منظم پولی و نرخ تورم وجود دارد؟
  • ارزبران اصلی در ۱۴۰۳

    دنیای اقتصاد: معاون ارزی مرکز مبادله در گزارشی به ارائه آماری از میزان تامین ارز کالاهای اساسی تا شانزدهم اردیبهشت‌ماه پرداخت. بر این اساس از ابتدای سال تا تاریخ مذکور، یک‌میلیارد و ۲۲۸میلیون دلار ارز با نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰تومان برای واردات کالاهای اساسی و دارو تامین شده است. همچنین کل ارز تامین‌شده برای واردات ۵میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار بوده است. با توجه به اینکه میزان ارز پیش‌بینی شده برای واردات کالاهای اساسی در بودجه ۱۴۰۳، ۱۱میلیارد دلار است، با ادامه روند موجود به نظر می‌رسد مبلغ درنظرگرفته‌شده برای این بخش کافی نباشد.
  • کاهش اتکا به تسهیلات بانکی با اجرای قانون تامین مالی تولید

    بازار: معاون وزیر اقتصاد گفت: قانون تامین مالی تولید برای کاهش اتکا بر تسهیلات بانکی، مجموعه‌ای از روش‌ها و ابزارهای جدید را معرفی می‌کند. سید‌علی روحانی با مطرح کردن سابقه تدوین و ابلاغ قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها گفت: از اوایل مجلس فعلی تعدادی از نمایندگان به طور خاص در کمیسیون جهش تولید دغدغه رفع موانع تامین مالی، در حوزه‌های مختلف، چه در حوزه بازار سرمایه، بحث مشوق‌های مالیاتی، سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش‌های مختلف یا حتی خلأ نهادهای مالی را داشتند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر