ترکش‌ بازی اسرائیل به کارزار انتخاباتی آمریکا

همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره تنش‌های خاورمیانه،گروهی ادعا می کنند که منطقه بر لبه پرتگاهی خطرناک قرار دارد. آن‌ها در ادامه تلاش دارند تا واکنش احتمالی بایدن را واکاوی کرده و همزمان این سوال را مطرح می کنند که آیا کاخ سفید قادر است اسرائیل را مهار کند یا نه.

با گذشت یک سال بعد از حمله حماس به اسرائیل، این بازیگر به اندازه نیم‌قرن آسیب پذیرتر شده است. اسرائیل سال ۱۹۷۳ در جنگ با اعراب، این گروه از بازیگران را شکست داد اما امروز تلاش دارد تا مرزهای ادعایی استراتژیک خود را احیا کند؛ در همین راستا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مدعی شد: «توازن قوا در منطقه را برای سال‌های آینده» به نفع این بازیگر تغییر خواهد داد. گروهی از تحلیلگران فعال در حوزه نظامی و امنیت ملی بعد از ماه‌ها درگیری به نتیجه مشابهی دست یافتند؛ فرضیه‌ای که بعد از ماجراجویی اسرائیل در سوریه و هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق و رویارویی تهران و تل آویو برجسته‌تر شد.

آزمون دشوار «بی بی»

به ادعای فارین پالسی، روز سه‌شنبه، تنش‌ها اوج گرفت؛ زمانی که تهران در پاسخ به ترور سید حسن نصرالله، اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس و عباس نیلفروشان، معاون عملیاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مواضع اسرائیل را هدف حملات موشکی‌اش قرار داد. در چنین شرایطی به ادعای این نشریه «شاید امروز زمان آزمون‌های واقعی چه نظامی و چه دیپلماتیک فرا رسیده باشد. اسرائیل مطمئناً به‌خاطر حمله موشکی اخیر تهران پاسخ احتمالی (ادعایی)‌ خواهد داد. با این حال در باب این پاسخ ادعاها بسیار است.» فارین پالسی در ادامه یادداشت خود مدعی شد، «از منظر متحد شماره یک اسرائیل، یعنی ایالات متحده، این سوال مطرح است که آیا جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و معاونش، کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها، می‌توانند در فاصله کمی بیش از یک ماه تا پایان انتخابات ریاست جمهوری تصاعد تنش‌ها را متوقف کرده و مانع از رویارویی همه جانبه شوند؟»

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «بایدن بر سر دوراهی؛ واشنگتن می‌تواند نتانیاهو را مهار کند؟/ ترکش‌های بازی خطرناک اسرائیل به کارزار ریاست جمهوری آمریکا» بخوانید. 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.