ظفرقندی: ۱۰ همت برای جبران مشکلات نقدینگی دارو اختصاص یافت

محمدرضا ظفرقندی در حاشیه برگزاری نمایشگاه ایران فارما گفت: وزارت بهداشت مسوول سلامت مردم است و برای این موضوع هم موارد مختلفی وجود دارد که بحث دارو یکی از این بحث‌هاست. مباحث بهداشت، نظام ارجاع، اقتصاد سلامت و غیره همه بحث‌هایی به هم پیوسته است و هدف نهایی همه آن‌ها نیز سلامت است.

وی این دوره از برگزاری نمایشگاه ایران فارما را نمایشگاه بزرگ دارویی با حضور بیش از ۷۰۰ شرکت داخلی و خارجی خواند و گفت: ایران فارما نمایشگاهی بزرگ و کار علمی درخشانی است. تولید دارو، تولیدکنندگان دارو، تولیدکنندگان علم دارو یعنی دانشگاه‌ها در کشور اسباب غرور ملی هستند.

خبر مرتبط
پرمصرف ترین داروی ایرانی ها

بررسی ۱۰ داروی پرمصرف در کشور نشان می‌دهد که آمار استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها روند افزایش داشته و آموکسی‌سیلین پرفروش‌ترین داروی نیمه نخست ۱۴۰۳ بوده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: هدف‌گذاری‌مان این است که علاوه بر تامین نیازهای داخلی و البته طبق قانون برنامه هفتم توسعه، صادارت خوبی هم داشته باشیم و فکر می‌کنم که پتانسیل لازم در این زمینه را نیز داریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه و صادرات داروی ایرانی افزود: موانعی بر سر راه است و به این منظور ابتدا باید این موانع برطرف شود. بالاخره کشور تحریم است و علیرغم این که مدعیان حقوق بشر می‌گویند تحریم مشمول دارو و تجهیزات نیست، اما در واقعیت اینطور نیست؛ یعنی هم در زمینه مواد اولیه، هم تکنولوژی و هم در زمینه مبادلات ارزی مشکلات زیادی برای صنعت داروی کشور ایجاد کرده است.

خبر مرتبط
میزان یارانه امسال دارو مشخص شد

عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: یارانه دارو امسال حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان است.

ظفرقندی افزود: در عین حال آنچه که ما باید برطرف کنیم آن است که باید موانع اقتصادی تولیدکنندگان دارو را چه به لحاظ نقدینگی و چه به لحاظ ارز برطرف و تامین کنیم و اگر این اتفاق افتد پتانسیل صادرات دارو نیز افزایش خواهد یافت.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگاری درباره اقدامات صورت گرفته در این دولت برای رفع مشکلات نقدینگی حوزه دارو، گفت: از وقتی که بر سر کار آمده‌ایم حدود ۱۰ همت از کانال‌های مختلف وارد نقدینگی عرصه تولید دارو کرده‌ایم. بر این اساس مقدار عمده‌ای از مشکلات در این زمینه حل شده است اما باید این روند تا پایان سال ادامه داشته و بیشتر هم تامین شود.

وزیر بهداشت گفت: بنابراین علاوه بر رفع مشکلات ارزی، تسهیلاتی که در مورد آن با بانک مرکزی توافق شده، به شرکت‌های دارویی داده شود؛ انجام چنین اقداماتی قدم مهمی در رفع موانع تولید دارو خواهیم داشت.

وزیر بهداشت همچنین در جریان نمایشگاه ایران فارما به اهمیت هم‌افزایی و همکاری میان کنشگران صنعت دارو اشاره کرد و گفت: امروز دانشجویان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان در حوزه دارو برای تولید باکیفیت زیر یک سقف گرد هم آمده‌اند تا توانایی‌های خود را در این عرصه به نمایش بگذارند.

وی با بیان اینکه عرصه داروسازی از حوزه‌هایی است که پیشرفت‌های چشمگیری داشته، اظهار داشت: این صنعت به یکی از زمینه‌های غرورآفرین کشور تبدیل شده است.

 ظفرقندی داروسازی را یکی از معدود دانشکده‌های نسل ۳ و ۴ دانست که فراتر از آموزش به بررسی نیازها و تولید بر اساس علم و دانش روز می‌پردازد، و این امر را گامی بزرگ در مسیر پیشرفت صنعت دارویی کشور عنوان کرد.

وزیر بهداشت با تأکید بر اهمیت صادرات دارویی گفت: پس از تأمین نیازهای داخلی، باید صادرات دارویی به سطح قابل قبولی برسد تا علاوه بر تأمین نیاز داخل، بتوانیم در بازارهای جهانی نیز حضور پررنگی داشته باشیم.

وی خودکفایی واقعی در صنعت دارویی را وابسته به تأمین مواد اولیه در داخل کشور دانست و تصریح کرد: وقتی بتوانیم مواد اولیه دارویی را نیز خودمان تولید کنیم، به خودکفایی واقعی دست پیدا کرده‌ایم.

ظفرقندی همچنین خواستار همکاری و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حوزه تولید دارو شد و افزود: زیبنده مردم ما نیست که از کمبودهای دارویی رنج ببرند. باید تلاش کنیم تا این کمبودها جبران شود.

وی به جلسات متعدد با سطوح مختلف دولت برای جبران مشکلات نقدینگی اشاره کرد و از تخصیص ۱۰ هزار میلیارد تومان به این حوزه خبر داد.

او همچنین تأکید کرد که طبق برنامه‌ریزی‌های قانونی، هدف‌گذاری شده که صادرات دارویی کشور سالانه به یک میلیارد دلار برسد و برای تحقق این هدف، تلاش مضاعفی در جهت دستیابی به مرزهای علمی ضروری است.

به گزارش ایسنا، نهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران فارما با حضور ۴۱۴ شرکت ایرانی و ۳۲۳ شرکت خارجی از ۲۵ کشور از ۱۱ تا ۱۳ مهرماه در مصلی امام خمینی تهران برگزار می‌شود.

 این نمایشگاه از امروز ۱۱ مهرماه آغاز شده و تا ۱۳ مهرماه در مصلی تهران، با دعوت از شرکت های ایرانی، خارجی و سفرا ادامه دارد. شعار امسال نمایشگاه نیز «همه بازیگران صنعت دارو زیر یک سقف» در راستای وفاق ملی انتخاب شده است. حضور سفرا در نمایشگاه ایران فارما در این راستاست تا زمینه همکاری با کشورهای خارجی و صادرات دارو فراهم شود.

برگزاری پنل‌های متعدد و حضور پررنگ دانشجویان و شرکت های دانش بنیان نیز از برنامه های مهم این نمایشگاه است.

۳۶ رویداد مهم در نمایشگاه ایران فارما تعریف شده است. یکی از این رویدادها «ایران فارما کانکت» است که نشست هایی بین شرکت‌های داخلی و خارجی برگزار می شود، در «ایران فارما بریج» نیز نشست هایی بین استارتاپ ها و سرمایه‌گذاران برگزار خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.