واکنش روسیه به توافقات امنیتی اوکراین و آمریکا / وجاهت قانونی ندارد

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و «ولودیمیر زلنسکی»، همتای اوکراینی او روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس گروه هفت در ایتالیا یک توافق امنیتی 2 جانبه ۱۰ ساله را امضا کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به این توافق، روز جمعه به خبرنگاران گفت: «این به اصطلاح توافقات چندان تفاوتی ایجاد نمی‌کنند. حقیقت این است که چنین توافقاتی تنها یک سری اوراق معمولی هستند. من اصولا خواستار کم اهمیت نشان دادن کار با رسانه‌ها نیستم اما به نظر می‌رسد که گاها بیانیه‌های مطبوعاتی چه بسا اسناد مهم‌تری باشند چون منعکس‌کننده رخدادهای اتفاق افتاده و دارای بار و جوهره‌ای هستند که در یک چنین توافقاتی وجود ندارند. این دست توافقات هیچ جوهره و وجاهت قانونی ندارند.

اعلام این توافق پس از آن صورت گرفت که بایدن برای شرکت در اجلاس جی۷ وارد ایتالیا شد. براساس اعلام کاخ سفید، این توافق امنیتی ۱۰ ساله با هدف ارسال سیگنالی به روسیه مبنی بر عزم آمریکا در حمایت از کی‌یف صورت گرفته است.

این سند واشنگتن را موظف می‌کند که از نیروهای مسلح اوکراین به‌صورت بلندمدت از جمله انتقال فناوری‌های پیشرفته حمایت کند، اما شامل تعهدی برای اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین نخواهد بود.

با این حال، از آنجایی که این توافق یک معاهده نیست و توسط کنگره تصویب نخواهد شد، هر رئیس‌جمهوری در ایالات متحده غیر از بایدن می‌تواند از این توافق خارج شود.

امضای این توافقنامه امنیتی در حالی صورت گرفت که مذاکره‌کنندگان گروه هفت در مورد چگونگی ارائه ۵۰ میلیارد دلار وام به اوکراین با پشتوانه دارایی‌های مسدود شده روسیه به عنوان وثیقه، به توافق رسیدند.

زاخارووا تاکید کرد غرب در حقیقت در حال کناره‌گیری از مسئولیت ‌پذیری نسبت به آینده اوکراین است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.