روسیه به سیم آخر زد/ مسکو آماده حمله به فرودگاه‌های ناتو+ جزئیات

رئیس کمیته دفاع دومای روسیه با بیان اینکه برای مسکو تفاوتی ندارد که این جنگنده‌ها در فرودگاه‌های داخل یا خارج اوکراین مستقر شده باشند، گفت: هر فرودگاهی که میزبان جنگنده‌های اف-۱۶ اوکراین باشد، در صورت شرکت در ماموریت‌های جنگی علیه نیروهای روسیه، هدف قانونی برای ارتش این کشور محسوب خواهند شد.

این نماینده دومای روسیه در ادامه اظهارات خود، تاکید کرد: نیروهای روسیه این توانایی را دارند که هر جنگنده‌ای را در هر نقطه‌ای سرنگون کنند.

به نوشته راشا تودی، در همین رابطه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز هشدار داده است که مسکو تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین را به عنوان یک تهدید هسته‌ای تلقی می‌کند.

به گزارش ایرنا، سرهی هولوبتسف رئیس بخش هوانوردی نیروی هوایی اوکراین پیش‌تر در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که تعدادی از جنگنده‌های اف-۱۶ اوکراین در پایگاه‌های هوایی کشورهای دوست کی‌یف مستقر خواهند شد.

هولوبتسف با بیان اینکه این کار برای محافظت از این جنگنده‌ها در مقابل حملات روسیه انجام خواهد شد، گفت: به این ترتیب تعداد مشخصی از این جنگنده‌ها در پایگاه‌های هوایی امن خارج از اوکراین ذخیره خواهند شد.

الکساندر ولگاریوف معاون نماینده روسیه در سازمان امنیت و همکاری اروپا پیش تر در اظهاراتی گفت که اعضای اتحادیه اروپا در ناتو باید در مورد عواقب ارائه جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین و پرواز این جنگنده‌ها از پایگاه‌های این پیمان به صورت جدی فکر کنند.

وی اظهار کرد: ناتو در تلاش‌های ناامیدانه برای به تأخیر انداختن شکست کامل نیروهای مسلح اوکراین، ایده ارسال جنگنده‌های تاکتیکی اف-۱۶ به رژیم کی‌یف را در نظر گرفته است اما ناتو در نظر دارد این جنگنده‌ها را در فرودگاه‌های کشورهای عضو که هم مرز با اوکراین هستند، مستقر کند.

این مقام روس ادامه داد: کشورهای اروپایی عضو ناتو اکنون باید عواقب اقدامات تحریک آمیز نسنجیده خود در منطقه را در نظر بگیرند.

به گفته این دیپلمات، اگر این جنگنده‌ها از خاک کشورهای عضو ناتو پرواز کنند و در مناقشه اوکراین مورد استفاده قرار گیرند، مسکو این اقدام را تلاش آگاهانه در جهت تشدید تنش و مشارکت مستقیم ناتو در جنگ تلقی خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.