پیش‌بینی بورس فردا 19 خردادماه 1403 / بازار سهام در حال ذوب شدن!

در جریان معاملات روز چهارشنبه در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات در پایان این روز به عدد ۴۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است. عددی که به اندازه کافی در مورد پایین بودند آن در برنامه های مختلف و کارشناسان این حوزه صحبت کرده اند اما گوش شنوایی برای آن نیست.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران آخرین روز کاری هفته گذشته خودش رو با افت ۵۵۰۰ واحدی تمام کرد و تنها نماد خودرو بود که بیشترین تاثیر مقبت را بر روی شاخص کل داشت و اکثر نمادهای بزرگ تلاش می کردند تا تاثیر منفی خود را روی این نماگر اقتصادی بگذارند.
خبر مرتبط
تاریخ برگزاری جدیدترین حراج سکه اعلام شد

در مجموع سی جلسه حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله حدود ۴.۶ تن شمش معامله شده است.

گروه خودرویی با ارزش ۲۳۷ میلیارد تومان رتبه اول برترین ارزش معاملاتی را به خود گرفت و بعد از آن فلزات اساسی در رتبه دوم جای گرفتند ارزش معاملاتی روز چهارشنبه فلزات اساسی روی عدد ۱۳۱ میلیارد تومان بود که فاصله معنا داری با ارزش معاملاتی گروه خودرویی داشت.

اما باز رویای یه شبه پولدار شدن در جامعه در حال شیوع است. رویایی که اوج آن را در سال ۱۳۹۹ در بازار بورس تهران شاهد بودیم. این وضعیت به حدی بود که خیلی از مدیران صندوق های بزرگ نیز دست به خرید های هیجانی می زدند و با نگاهی به تاریچه P/E  بازار می بینی که اعداد بیش از ۳۰ واحدی هم برای این خرید از نظر خیلی از این مدیران جذاب بود و حالا همین آیتم که اعدادی در حدود ۶ و یا کمتر را نشان می دهد برای بازار ارزشمند نیست!

گفته می‌شود که در همین چند وقته اخیر نات کوین در صرافی‌های داخلی - گویا کارگزاران این حوزه بهتر از کارگزاری‌های بازار سرمایه و هسته معاملاتی داخلی عمل می‌کند- در عرض ۲۴ ساعت بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان معامله شده است. قسمت طنز تلخ ماجرا آنجایی است که نات کوین با قیمت حدود ۱۳۱۰ ریالی با استقبال خریداران مواجه است و ذوب آهن اصفهان در قیمت ۴۰۱ ریالی همچنان در صف فروش در حال دست و پا زدن است.

اما مهمترین بخش برای این روزهای اقتصاد ایران انتخابات زودهنگام پیش رو است و باید دید نام چه کسی از صندوق خارج خواهد شد تا چهار سال سکاندار دولت چهاردهم باشد.

اما خبری که در انتهای هفته برای بازار سرمایه منتشر شد در خصوص آغاز به کار سکوی تامین مالی جمعی ارزی بود که از شنبه ۱۹ خردادماه در فرابورس به طور رسمی آغار خواهد شد. این سکو با هدف تامین مالی ارزی شرکت‌های دانش‌بنیان و جذب سرمایه‌گذاران خارجی راه‌اندازی شده است.

اما محمدپور، معاون بانک مرکزی گفت اعلام کرده است که  بانک‌های متخلف باید حداکثر طی دو هفته آینده نسبت به اصلاح نرخ غیرمتعارف سود سپرده ها اقدام کنند، در صورت عدم اصلاح، با این دسته از بانک ها حتی تا سلب صلاحیت ارکان مدیریت آن برخورد خواهد شد.

خبر مرتبط
آخرین وضعیت یکی از ابرپروژه‌های تهران / زاکانی چه زمانی به مرخصی می رود؟

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران از افتتاح ۹ کیلومتر از بزرگراه شوشتری تا پایان سال خبر داد.

مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه، نیز در خصوص انتشار اخزا (اوراق خزانه اسلامی) با نرخ بالا این طور عنوان کرده است که  این موضوع، ضربه سنگینی بر پیکره دولت و نظام مالی کشور وارد کرده است و شاهد تبعات مختلف این تصمیم در اقتصاد خواهیم بود.

پیشنهاد مهدی دلبری به دولت اصلاح یارانه و یا یکسان‌سازی نرخ ارز و دریافت مالیات ناشی از افزایش سود بنگاه‌ها را برای جبران کسری بودجه بوده است.

 اما موضوع سیاسی دیگری که برای ایران ایجاد شده است بر می‌گردد به روز چهارشنبه هفته پیش و تصمیم آژانس انرژی اتمی. شورای حکام ۳۵ عضوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از ایران می‌خواهد همکاری‌های خود با این سازمان را افزایش دهد و ممنوعیت اخیر خود را برای بازرسان ارشد لغو کند. این قطعنامه که توسط بریتانیا، فرانسه و آلمان پیشنهاد شد، با ۲۰ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع به تصویب رسید.

همچنین به گزارش دنیای اقتصاد، تهران تهدید کرده است که از طریق کاهش بیشتر نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای خود به این اقدام غرب در شورای حکام پاسخ خواهد داد.

 

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

اندیکاتور RSI همچنان هیجان فروش را نشان می‌دهد و بازار سرمایه در اعداد و اراقم کمتر از ۲.۱ میلیون واحدی در حال معامله شدن است. این موضوع قابل پیش بینی بود که بازار حداقل تا مشخص شدن نامزدهای انتخاباتی برای دوره جدید توسط شورای نگهبان در همین محدوده‌های خواهد ماند و شاید این موضوع تا ۸ تیر ماه نیز ادامه دار باشد.

خیلی از اهالی بازار سرمایه معتقد هستند که بازار با این ارزش معاملاتی و این شرایط سیاسی و اقتصادی قفل شده است و کلید باز گشایی آن چیزی جز عملکرد صحیح مسئولان اقتصادی نیست و با شعار و وعده تنها گره‌ای بر گره‌های دیگر این بازار افزوده خواهد شد.

کل

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.