پیش‌بینی بورس فردا 16 خردادماه 1403

بازار بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات دو روز ابتدایی هفته جاری بیشتر نظاره‌گر وزارت کشور بود و با حضور افراد و گرایش های مختلف برای ثبت نام در انتخابات رایست جمهوری واقعا شوکه می‌شد!

بازار بورس تهران در روز یکشنبه ۱۳ خرداد ماه ۶۸۰۰ واحد افت کرد تا صحبت تکنیکالیست ها و اهالی بنیادی کار بازار سرمایه به خوبی نشان داده شود . اهالی بازار سرمایه معتقد بودند تا روز مشخص شدن نامزدهای تایید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان وضعیت بازار سرمایه در حالت سکون و سکوت باقی خواهد ماند و بازار حتی ممکن است این وضعیت را تا ۸ تیر ماه ادامه دهد.

سازمان بورس اوراق بهادار تهران هنوز جرات باز کردن دامنه نوسان را ندارد و بازار را در محدودوده های 2 درصدی قرار داده است. ارزش معاملات در روز یکشنبه 3800 میلیارد تومان ثبت شد و ارزش بازار نیز 7167 همت بود.

بیشترین ارزش معاملات به گروه خودرویی تعلق گرفت و ارزش معاملات این گروه روی عدد 192 میلیارد تومانی بود. فلزات اساسی با 136 میلیارد تومان در جایگاه دوم بودند و شیمیایی ها نیز 127 میلیارد تومان ارزش معاملاتی به خود گرفتند.

بیشترین خبرها حول محور انتخابات است و اساسا خبرهای اقتصادی و بورسی زیادی منتشر نمی شود و بازار چشم به راه رییس دولت چهاردهم و تیم اقتصادی آن است. البته که صلاحیت هر کدام از افراد بازار واکنشهایی را از خود نشان خواهد داد اما شاید حرکت جدی بازار اوراق بهادار تهران را در روز اعلام نتایج آمار انتخابات دید!

اما قبل از تعطیلات اخیر نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که سیاست کلی دولت حمایت از تولید داخل است و این مصوبه با هدف امکان مدیریت بازار در شرایط خاص اخذ شده است، لکن با عنایت به شرایط این کالا در بازارهای جهانی و داخلی، طبق برنامه ریزی ها و تصمیمات اخذ شده، ارز مورد نیاز شکر خام و شکر سفید از محل تالار دوم تامین می شود.

اما سایپا نیز جدید قیمت محصولات خود برای فروش در خرداد ماه را مشخص کرد و ساینا اس 85 گانه 340 میلیون تومان برای مشتریان آب می خورد. خودروی کوییک در همین کلاس نیز 298 میلیون تومان قمیت گذاری شده است.

همچنین اطلس جدیدترین محصول سایپا 405 میلیون تومان عرضه می‌شود.

اما حسین جهانگیرنیا، استاد دانشگاه، در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری بازار سرمایه عنوان داشته است که تشکیل صف فروش سنگین و کاهش اقبال سهامداران به سهام‌های بنیادی از جمله آسیب‌های افزایش نرخ بهره است.

وقتی در بستر بازار سرمایه نرخ ۴۰ درصدی تامین مالی بدون ریسک ارائه ‌شود، اگر بخواهیم نرخ موثر آن را حساب کنیم، P/E آن حدود ۲.۲ و یا ۲.۳ می‌شود. در حال حاضر، کمتر سهمی در بازار سرمایه داریم که EPS محور باشد و با P/E حدود ۲.۲ و یا ۲.۵ حداکثر بخواهد معامله شود.

جهانگیرنیا در ادامه گفت‌وگو با سنا با اشاره به این که روند فوق در میان مدت و بلندمدت برای سهامداران آسیب‌زا خواهد بود، افزود: این امر باعث تشکیل صف فروش سنگین در بازار شده و اقبال مردم به سهام‌های بنیادی را کاهش می‌دهد. ضمن‌این که با این اتفاق سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای جای خود را به تامین مالی با طرح‌های زودبازده و سهل الوصول با تامین مالی بسیار بالا می‌دهد.

اما بانک صادارت مجدد اقدام به برگزاری کزایده خواهد کرد و این بار پالایشگاه تهران را در دستور کار خود دارد. ، بانک صادرات در حالی از دو سال گذشته برنامه فروش سهام بلوکی ۴ پالایشگاه بندرعباس، تهران، تبریز و اصفهان را در پیش گرفته که این بار در صدد واگذاری 2.45 درصد از سهام پالایشگاه تهران برآمده است.

 

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران  

در جریان معاملات روز یکشنبه در بازار بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل با افت 6800 واحدی مواجه شد و شاخص کل نتوانست مسیر اصلاحی ( صعودی ) که در طی چند روز به زحمت به دست آورده بود را ادامه بدهد.

تحلیلگران معتقد هستند که پس از افت سنگین شاخص از محدوده 2 میلیون و 320 هزار واحدی اوایل اردیبهشت ماه تا کنون که عدد شاخص به کمتر از 2.1 میلیون واحدی رسیده است. بازار نیاز به یک تنفس و پیدا کردن خود را دارد و این زمان با انتخابات ریاست دوره چهاردهم ادغام شده است.

کلید واژه های این روزهای اهالی بازار سرمایه در چند گزینه خلاصه می شود. نرخ خوراک ، نرخ بهره ، نرخ دلار و انتخابات و این موارد باعث می‌شود که معامله‌گران به صورت هیجان عمل نکنند و این موضوع در ارزش معاملاتی کمتر از 2500 میلیارد تومانی معاملات خرد بازار سرمایه خود را نشان می دهد.

کل

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.