هشدار انگلیس نسبت به پیامدهای غلبه روسیه بر اوکراین

شاپس گفت: «اگر به پوتین اجازه دهیم با طولانی کردن جنگ پیروز شود، آنگاه عواقب آن را متحمل خواهیم شد و عواقب آن برای اروپا، انگلیس  و جهان بسیار شدید خواهد بود.»

روسیه و اوکراین پیش از جنگ چند دور مذاکرات را برای خروج از بحران برگزار کردند اما مذاکرات آنها نهایتا به بن‌بست خورد.

روسیه در فوریه ۲۰۲۲ بعد از تجربه چندین ماه پرتنش با ناتو به دنبال درخواست کمک جمهوری‌های منطقه دونباس در شرق اوکراین عملیات نظامی ویژه‌ای را با ماموریت غیرنظامی سازی و نازی‌زدایی این کشور آغاز کرد.

شاپس قبلا وزیر انرژی انگلیس بود و جایگزین « بن والاس» وزیر دفاع مستعفی انگلیس شد. وی افزود:«این می‌تواند پیامدهایی در اقیانوس‌های هند و آرام یا مکان‌های دیگر داشته باشد. بنابراین ما به معنای واقعی باید در این جنگ پیروز شویم.»

شاپس گفت:«هزینه‌های دفاعی در غرب، از جمله در  انگلیس  برای از بین بردن خطر تجدید حیات روسیه کافی نیست.»

انگلیس در سال گذشته ۲.۹ میلیارد دلار برای کمک‌های نظامی به اوکراین هزینه کرد. اروپایی‌ها پیش از عملیات روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین، با خصومت علیه روسیه و نادیده گرفتن مطالبات و منافع امنیتی مسکو زمینه ساز بروز جنگ در اوکراین شده و در جریان این عملیات نیز حمایتهای همه جانبه‌ای را از اوکراین به عمل آورده‌اند.

شاپس گفت که ارائه حمایت از اوکراین نوعی رویکرد خیریه نیست. او گفت: «می‌دانم که اغلب به آن هدیه می‌گویند... اما در واقع به نفع خود ما است.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.