واکنش رهبران انگلیس و قطر به پایان آتش‌بس در غزه

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس و «تمیم بن حمد آل‌ثانی» امیر قطر روز جمعه در حاشیه اجلاس تغییرات آب‌وهوایی (کاپ ۲۸) که در امارات متحده عربی جریان دارد، پیرامون آخرین تحولات فلسطین رایزنی و از پایان آتش‌بس در غزه ابراز تاسف کردند.

دفتر نخست وزیر انگلیس با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای دولت این کشور منتشر شد نوشت؛ ریشی سوناک از امیر قطر به دلیل نقش این کشور در تسهیل توقف موقت جنگ غزه تشکر کرد.

واکنش وزارت بهداشت غزه به از سرگیری حملات اسرائیل

دو طرف بر اساس این بیانیه، از پایان این توقف عمیقا ابراز تاسف و بر اهمیت تداوم تلاش‌ها برای تضمین آزادی همه اسرا و اطمینان از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به ساکنان در غزه تأکید کردند.

نخست وزیر انگلیس همچنین ادامه تلاش‌ها را برای تحقق آنچه راه‌حل دو دولتی نامیده می‌شود مورد تاکید قرار داد.

پیش از این منابع خبری از دیدار امیر قطر و رئیس رژیم صهیونیستی در حاشیه نشست تغییرات اقلیمی خبر دادند. رسانه‌های صهیونیستی ضمن تایید این خبر اعلام کردند که دو طرف با یکدیگر دست داده و رایزنی کردند.

این درحالی است که آتش‌بس موقت در نوار غزه بعد از شش روز و تبادل تعدادی از اسرا بین صهیونیست‌ها و جنبش مقاومت حماس، با مخالفت و تعلل تل‌آویو در تمدید آن، از بامداد امروز به پایان رسید و بار دیگر صدای مهیب انفجارها و پرواز جنگنده‌ها آرامش نسبی روزهای گذشته را از میان برداشت.

بر اساس گزارش‌ها تاکنون افزون بر ۱۵ هزار فلسطینی در اثر حملات رژیم صهیونیستی در غزه شهید شده‌اند که از این میزان ۶ هزار تن کودک بوده‌اند. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با بیان اینکه رژیم صهیونیستی مسوول پایان آتش‌بس در غزه است گفت که این رژیم با هیچ کدام از پیشنهادات تبادل اسرا موافقت نکرد.

ساعاتی پیش رهبر حزب مخالف دولت انگلیس در واکنش به از سرگیری حملات رژیم صهیونیستی در غزه هشدار داد که پیشرفت‌های هفته گذشته نباید هدر برود. «کی‌یر استارمر» با صدور بیانیه‌ای از طرف‌های درگیر خواست برای «بازگشت به توقف خصومت‌ها که امکان آزادی اسرای بیشتر و زمان و فضای مورد نیاز را برای مقابله با بحران انسانی در غزه فراهم می‌کند، تلاش کنند».

این درحالی است که دولت انگلیس از آغاز جنگ غزه با چشم‌پوشی از کشتار فلسطینی‌ها، حمایت تمام عیار خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده است. این کشور برخلاف فراخوان سازمان ملل متحد مخالف برقراری آتش‌بس دائمی در غزه است و چنین طرحی را به نفع گروه‌های مقاومت فلسطینی می‌داند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.