سفر بورل به فلسطین اشغالی جنجالی شد

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای درباره دیدار جوسپ بورل با الی کوهن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان این سفر، از فلسطین هم بازدید و با مقامات این کشور دیدار خواهد کرد.

بر اساس این بیانیه، بورل طرف صهیونیستی را در جریان نشست روز دوشنبه خود با وزرای امور خارجه عربستان سعودی، اردن و نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب درباره روند سازش قرار داد.

در بیانیه اتحادیه اروپا بدون اشاره به جنایت رژیم صهیونیستی آمده است که این اتحادیه، «به دنبال روابطی باز و سازنده با اسرائیل در مورد روند صلح خاورمیانه است. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن همچنان به راه حل موسوم به دو کشور، متعهد و آماده مشارکت در روند صلح هستند.»

گزارش وزارت خارجه از دیدار مهم بورل و امیرعبداللهیان

در این دیدار دو طرف درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای نیز بحث و تبادل نظر کردند. بر اساس بیانیه صادر شده، بورل و کوهن با اشاره به تمایل طرفین نسبت به توسعه روابط دوجانبه افزود: آنها مشتاقانه منتظر دیدار آتی بورل از اسرائیل در اوایل ماه دسامبر هستند. نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) به فلسطین نیز سفر خواهد کرد.

بورل اوایل امسال نیز قرار بود به فلسطین اشغالی سفر کند اما رسانه‌ها گزارش دادند که تل‌آویو به دلیل اظهارات انتقادی وی اجازه سفر او را صادر نکرده است. منابع صهیونیستی آن زمان به رسانه‌ها گفتند که بورل چندین بار درخواست سفر به فلسطین اشغالی را مطرح کرده اما وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به درخواست او پاسخ نداده است.

البته پیتر استانو سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا از این خبر ابراز بی‌اطلاعی و ادعا کرد: نماینده عالی قصد سفر به اسرائیل را نداشت تا مانع ورود او شوند. در نتیجه، ما از هیچ گونه ممنوعیت یا تصمیم مقامات اسرائیل اطلاعی نداریم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.