ادعای جدید آمریکا درباره ضدحمله اوکراین علیه روسیه

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن روز چهارشنبه در سفر از پیش اعلام نشده به کی یف پایتخت اوکراین گفت: واشنگتن به حرکت «دوش به دوش» با اوکراین ادامه خواهد داد. ما پیشرفت مهمی را در ضد حمله می بینیم و این بسیار بسیار دلگرم کننده است.

وزیر خارجه دولت بایدن همچنین از اختصاص کمک نظامی جدید آمریکا به اوکراین به ارزش یک میلیارد دلار خبر داد و گفت: جنگ پوتین یک شکست بزرگ در سطح بین المللی است، اما ما در مواجهه با این جنگ متحدتر از همیشه شده ایم.

حمله تند سخنگوی کاخ سفید علیه روسیه

بلینکن گفت: پیامی که من به مردم اوکراین ارسال می کنم این است که به حمایت از شما ادامه خواهیم داد.

پیش از این نیز، بلینکن در نشستی خبری با حضور دیمیترو کولبا همتای اوکراینی خود گفت: «ما می‌خواهیم مطمئن شویم که اوکراین آنچه را برای موفقیت در ضدحمله و برای درازمدت به آن نیاز دارد، در اختیار داشته باشد. ما می خواهیم اوکراین یک بازدارنده قوی داشته باشد.»

همزمان با سفر بلینکن به اوکراین گزارش شده است حمله ای به بازاری در این کشور رخ داده که حمله گزارش شده به شهری در شرق اوکراین که منجر به کشته شدن دست کم ۱۶ نفر شد، سفر روز چهارشنبه وزیر امور خارجه آمریکا را تحت الشعاع قرار داد.

بلینکن به اوکراین سفر کرده تا از کی یف برای ضد حمله علیه نیروهای روسیه حمایت کند. رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات آمریکایی گفته‌اند که ضدحمله اوکراین بسیار کند بوده و تاکتیک‌های ضعیف مانع از پیشرفت آن شده است. این انتقادات مقامات اوکراینی را خشمگین کرد و کولبا را وادار کرد تا به منتقدان بگوید "خفه شوید."

مقامات آمریکایی به طور علنی از تاکتیک‌های نظامی اوکراین انتقاد نکرده‌ اند اما هفته گذشته ادعا کردند که آمریکا شاهد پیشرفت در جبهه جنوب شرق اوکراین بوده است.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن می‌خواهد در مورد چگونگی ادامه ضدحمله و ارزیابی نیازهای میدان نبرد و همچنین هرگونه اقدامی که ممکن است برای تقویت امنیت انرژی اوکراین قبل از زمستان لازم است، گفتگو کند.

این مقام گفت: "مهم است که ما یک ارزیابی واقعی از خود اوکراینی ها دریافت کنیم. ما می‌خواهیم بدانیم که اوکراین در هفته های آینده چگونه قصد دارد پیشروی کند."

رزمایش بزرگ ناوگان روسیه در دریای بالتیک

 همزمان با سفر بلینکن، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا به عنوان بخشی از بسته کمکی جدید ۱۷۵ میلیون دلاری، به اوکراین گلوله های تانک حاوی اورانیوم ضعیف شده می دهد.

پیش از این خبرگزاری رویترز  گزارش داده بود  که دولت جو بایدن برای اولین بار مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین خواهد داد.

پنتاگون افزود: ما در پاییز امسال ۳۱ تانک آبرامز را به اوکراین تحویل خواهیم داد و زمان آن هنوز تعیین نشده است. ما مقداری مهمات اورانیوم ضعیف شده را که نیاز ۳۱ تانک آبرامز را برآورده می کند، به اوکراین عرضه خواهیم کرد. ما تصمیم گرفتیم گلوله های اورانیوم ضعیف شده را هم اکنون ارسال کنیم تا به محض تحویل تانک های آبرامز، اوکراین از آنها استفاده کند.

انگلیس چند ماه پیش تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین فرستاد اما این اولین باری است که آمریکا مبادرت به چنین اقدامی می‌کند و احتمالا جنجال‌برانگیز خواهد شد.

آمریکا پیش از این در یک اقدام جنجالی دیگر بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین داده بود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ به سوالی درباره دیدار بلینکن، گفته است که واشنگتن قصد دارد "تا آخرین اوکراینی به این جنگ ادامه دهد."

او گفت که کمک های آمریکا به کی یف بر روند عملیات ویژه نظامی روسیه تاثیری نخواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.