روسیه مخرب‌ترین موشک اتمی جهان را در حالت عملیاتی قرار داد

عناوین زیر از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

ولودیمیر زلنسکی از تولید سلاحی با برد ۷۰۰ کیلومتر خبر داد

رییس جمهور اوکراین به جنگ تا آزادی آخرین مناطق اشغالی کشورش تاکید کرد و گفت: تا زمانی که خاک ما در اشغال روسیه است، صحبت کردن از صلح معنایی ندارد.

رئیس‌جمهور اوکراین افزود: «صلح پایدار» در اوکراین نمی‌تواند برقرار شود مگر اینکه کی‌یف کنترل سرزمین‌های تحت اشغال روسیه از جمله کریمه را دوباره به دست گیرد.

ولودیمیر زلنسکی، در اشاره‌ای آشکار به حمله هوایی این هفته به فرودگاهی در غرب روسیه که چندین هواپیمای نظامی را منهدم کرد، گفت کشورش سلاحی ساخته است که می تواند هدفی را در 700 کیلومتری (435 مایلی) هدف قرار دهد.

تسلیحات جنجالی آمریکا به اوکراین لو رفت/ مهمات حاوی اورانیوم در راه کی‌یف!

این سلاح توسط وزارت صنایع استراتژیک اوکراین تولید شده است اما وی جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

زلنسکی همچنین گفت: برد تسلیحات جدید اوکراینی ما اکنون 700 کیلومتر است. وظیفه ما این است که این عدد را بیشتر کنیم.

لاوروف: اگر خواسته‌های ما منعکس نشود بیانیه گروه ۲۰ را تائید نمی‌کنیم

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت: روسیه از بیانیه نهایی نشست گروه 20 جلوگیری خواهد کرد مگر اینکه موضع مسکو در مورد اوکراین و سایر بحران ها را منعکس کند و یا شرکت کنندگان را مجبور به صدور بیانیه غیر الزام آور یا جزئی نماید.

لاوروف که از سال 2004 به عنوان وزیر خارجه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فعالیت می کند، قرار است در نشست 9 تا 10 سپتامبر گروه 20 -کشورهای پیشرو صنعتی و در حال توسعه- در دهلی نو نماینده روسیه باشد.

از زمانی که دادگاه کیفری بین المللی در ماه مارس حکم بازداشت وی را به ظن جنایات جنگی در اوکراین صادر کرد پوتین نمی‌تواند به خارج از روسیه سفر کند.

عملیات انتحاری اوکراین لو رفت/ وزارت دفاع روسیه بیانیه داد

لاوروف به دانشجویان مؤسسه روابط بین‌الملل دولتی مسکو گفت: اگر موضع ما منعکس نشود، هیچ اعلامیه کلی از طرف همه اعضا وجود نخواهد داشت.

لاوروف گفت که غرب در جلساتی که برای برگزاری این اجلاس تدارک دیده شده بود، مسئله اوکراین را مطرح کرده بود که روسیه به آن پاسخ داد که «مسئله برای ما بسته شده است».

قزاقستان برای ساخت نیروگاه هسته‌ای رفراندوم برگزار می‌کند

قزاقستان برای تصمیم گیری در مورد ساخت اولین نیروگاه هسته ای خود رفراندوم برگزار خواهد کرد.

به گزارش شفقنا، رئیس جمهور قزاقستان، قاسم جومارت توکایف با اعلام خبر همه پرسی در مورد احداث نیروگاه اتمی در این کشور اطلاع رسانی در مورد تاریخ انتخابات را به بعدا موکول کرد.

دولت این کشور آسیای مرکزی مدت‌هاست که این ایده را مورد بحث قرار داده و به نیاز به ظرفیت جدید تولید برق اشاره کرده است و حتی مکان برنامه‌ریزی شده برای تاسیسات در جنوب شرقی منطقه آلماری را شناسایی کرده و از روس اتم روسیه به عنوان یک شریک بالقوه یاد کرده است.

توکایف گفت: از یک طرف، قزاقستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده اورانیوم در جهان، باید ظرفیت انرژی هسته ای خود را داشته باشد. از سوی دیگر، بسیاری از شهروندان و برخی کارشناسان نگرانی هایی در مورد ایمنی نیروگاه های هسته ای دارند.

برخی از فعالان به دلیل نگرانی‌های ایمنی و همچنین تاریخ قزاقستان به عنوان پایگاه آزمایش تسلیحات هسته‌ای «سمه‌ای» که توسط شوروی اداره می‌شد، با این پروژه مخالف هستند.

تشدید تلاش آمریکا برای ممانعت از واردات پنبه منطقه مسلمان نشین چین

گمرک ایالات متحده لباس هایی را پیدا کرده که با پنبه ممنوعه چینی ساخته شده بودند.

تقریبا 27 درصد از آزمایش‌های انجام‌شده روی کفش‌ها و لباس‌های جمع‌آوری‌شده توسط گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده در ماه مه، پیوندهایی با پنبه از منطقه سین کیانگ چین را نشان داد که به دلیل نگرانی‌ها در مورد کار اجباری ممنوع شده است.

کارشناسان می گویند برای کمک به اجرای قانون، مقامات گمرک به آزمایش ایزوتوپی روی آورده اند که می تواند پنبه را با تجزیه و تحلیل غلظت عناصر پایدار مانند کربن و هیدروژن موجود در محصول و محیطی که در آن کشت شده است به مناطق جغرافیایی خاص مرتبط کند.

با همین روش، گمرکات ایالات متحده حداقل در سه مورد پوشاکی با منشا استان سین کیانگ پیدا کرده‌اند. آمریکا اعلام کرده میزان واردات پنبه و پارچه با منشاء سین کیانگ باید به صفر برسد.

یک گزارش فدرال که سال گذشته منتشر شد تخمین زد که پنبه از سین کیانگ تقریباً 87 درصد از تولید چین و 23 درصد از عرضه جهانی را در سال‌های 2020 و 2021 به خود اختصاص داده است. کشورهایی از جمله ویتنام، کامبوج و بنگلادش – برخی از بزرگترین تولیدکنندگان پوشاک نخی کالاهای مصرفی – هنوز هم مقادیر زیادی پارچه تمام شده را از چین وارد می‌کنند.

گفتنی است آمریکا، چین را به زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور، شکنجه و بیگاری کشیدن از آنها متهم می‌کند. آمریکا پنبه این منطقه را به همین دلیل تحریم کرده است.

درآمد ۱۰ میلیارد دلاری عربستان از گردشگری در سه ماه اول سال

عربستان سعودی اعلام کرده است که در سه ماهه اول سال جاری میلادی شاهد رشد قابل توجه در امر گردشگری ورودی بوده و درآمد حاصل از آن حدود ۳۷ میلیارد ریال بوده است.

وزارت گردشگری عربستان سعودی روز جمعه در بیانیه ای با اعلام این خبر آورده است: «عربستان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ در مقایسه با کسری ۱.۶ میلیارد ریالی(۴۲۶ میلیون دلاری) سه ماهه اول سال گذشته، مازاد درآمد داشته و این عدد به ۲۲.۸ میلیارد ریال(۶ میلیارد دلار) در تراز پرداخت ها برای اقلام سفر رسیده است.»

براساس این بیانیه، این مازد در سه ماهه اول سال جاری میلادی در نتیجه رشد چشمگیر درامدهای حاصل از گردشگری ورودی در حدود ۲۲۵ درصد در مقایسه با سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ تحقق یافت و به حدود ۳۷ میلیارد ریال(۹.۸ میلیارد دلار) رسید.

براساس بیانیه مذکور، این رشد حجم تلاش های صرف شده از سوی این وزارتخانه برای تقویت بخش گردشگری و سهم آن در رشد اقتصاد عربستان را نشان می دهد و در چارچوب استراتژی توسعه گردشگری ملی عربستان قرار می گیرد.

همکاری امارات با شرکت آمریکایی برای ساخت «مدل عربی و منبع باز» هوش مصنوعی

گروهی از مهندسان، محققان و یک شرکت تراشه‌های مستقر در سیلیکون ولی آمریکا و یک دانشگاه در امارات برای انتشار نرم‌افزار پیشرفته‌ای به زبان عربی که می‌تواند برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی را تقویت کند، همکاری کردند.

به گزارش شفقنا به نقل از رویترز، مدل جدید زبانی به افتخار یک کوه در امارات به نام «جیس» نامگذاری شده، شامل 13 میلیارد پارامتر است که از دسته بزرگی از داده‌ها با ترکیب عربی و انگلیسی ساخته شده است که بخشی از آن از کد کامپیوتری است.

جیس با همکاری دانشگاه هوش مصنوعی محمد بن زاید و یکی از شرکت‌های تابعه شرکت فناوری G42 در ابوظبی توسعه یافته است. به گفته تیموتی بالدوین، استاد دانشگاه هوش مصنوعی محمد بن زاید، از آنجایی که داده های عربی کافی برای آموزش مدلی به اندازه جیس وجود ندارد، کد رایانه ای موجود در داده های زبان انگلیسی به آموزش توانایی استدلال مدل کمک می‌کنند.

مقام ارشد اوکراینی: حملات پهپادی به داخل خاک روسیه افزایش می‌یابد

یک مقام ارشد اوکراین روز جمعه گفت که حملات پهپادی به داخل خاک روسیه افزایش خواهد یافت.

میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین افزود حملات اخیر نشان داد که جنگ در اوکراین به تدریج به داخل خاک روسیه منتقل می‌شود. مشاور ولودیمیر زلنسکی همچنین انجام هرگونه مذاکره صلح را فعلا منتفی دانست. 

وی افزود که مذاکره صلح با مسکو در شرایط کنونی به معنای «تسلیم» اوکراین و کشورهای دموکراتیکی است که از کی‌یف حمایت می‌کنند. 

اطلاعات ارتش اوکراین روز جمعه اعلام کرد که حمله پهپادی اخیر به فرودگاه پسکوف در شمال غربی روسیه از داخل خاک این کشور انجام شد. 

میخایلو پودولیاک در مورد حملات پهپادی به روسیه نیز گفت: «حملات پهپادهای ناشناس از داخل خاک فدراسیون روسیه رو به افزایش است و شمار این حملات باز هم افزایش خواهد یافت.»

تسلا از خودروی جدید خود در چین رونمایی کرد

تسلا از نمونه بازسازی شده مدل ۳ خود در چین رونمایی کرد که بر اساس اعلام این کمپانی می‌تواند مسافت بیشتری را رانندگی کند.

این نخستین بار است که تسلا مدل جدید خود را پیش از ایالات متحده در چین عرضه می‌کند. مدل جدید که قرار است در کارخانه تسلا در شانگهای ساخته شود با قیمت اولیه ۱۲ درصد بالاتر از مدل پایه قبلی در این کشور راهی بازار خواهد شد. همچنین قرار است در ادامه این مدل از خودروی تسلا به بازارهای دیگر آسیا، اروپا و خاورمیانه نیز صادر شود. 

همزمان تسلا قیمت مدل  S و مدل X پرمیوم خود را بین ۱۴ تا ۲۱ درصد در چین و ایالات متحده که دو بازار بزرگ محصولات این شرکت هستند، کاهش داد. 

این مدل جدید ۶ سال پس از رونمایی از مدل ۳ تسلا صورت می‌گیرد.  مدل ۳ جدید علاوه بر طراحی بیرونی تازه، تغییراتی را در داخل انجام داده و در عین حال برخی به روزرسانی‌های فنی و تکنیکی هم انجام داده است. بزرگترین تغییرات هم در نمای جلو و عقب خودرو صورت گرفته است.

چین در نقشه خود بخش‌هایی از روسیه، هند، مالزی و فیلیپین را از آن خود کرد

چین نسخه جدیدی از نقشه ملی خود را منتشر کرده است. این کشور حداقل از سال ۲۰۰۶ به طور مرتب، هرسال نقشه جدیدی منتشر می‌کند و مدعی است که می‌خواهد «نقشه‌های مشکل‌دار» را اصلاح کند. حالا در آخرین به روز رسانی، فیلیپین، همسایه چین به نقشه جدید اعتراض کرده و در کنار هند و مالزی ایستاده است.

به گزارش یورونیوز، مالزی، هند و تایوان نسبت به این نقشه اعتراض کرده‌اند. در نقشه جدید، چین بخش‌هایی از روسیه را هم برداشته است، اما مسکو هنوز اظهارنظری در این باره نکرده است. 

این نقشه در مورد مرز چین و هند، تمام تایوان، جزایر، صخره‌ها و مناطق آبی در دریای چین جنوبی و بخش‌های از روسیه ادعا دارد. 

فیلیپین اعلام کرد که این نقشه را «رد» می کند. دلیل این واکنش، گنجاندن قسمتی در اطراف مناطق مورد مناقشه دریای چین جنوبی است. این منطقه در سال ۲۰۱۶ به حکم دادگاه بین‌المللی به مانیل ضمیمه شده بود.

وزارت امور خارجه فیلیپین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نقشه «آخرین تلاش برای مشروعیت بخشیدن به حاکمیت و صلاحیت ادعایی چین بر جغرافیای فیلیپین و مناطق دریایی است و هیچ مبنایی براساس قوانین بین‌المللی ندارد».

اردوغان درباره صادرات غلات با پوتین دیدار می‌کند

کاخ کرملین روز جمعه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه آینده با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود در تفرجگاه سوچی روسیه در کرانه دریای سیاه گفتگو خواهد کرد.

دو منبع ترک به رویترز گفته‌اند که در این نشست در درجه اول درباره صادرات غلات از طریق دریای سیاه گفتگو خواهد شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید «مجموعه‌ای از پیشنهادات ملموس» را به روسیه داده است که هدفش احیای توافقی است که صادرات ایمن غلات اوکراین را از طریق دریای سیاه تضمین می‌کند. روسیه در دریای سیاه خطوط کشتیرانی اوکراین را کنترل خود دارد.  

روسیه ماه ژوئیه، یک سال پس از میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه، با این استدلال که تحریم‌های اقتصادی غرب صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی این کشور را با مشکل مواجه می‌کند، از این توافق خارج شد.

پوتین موشک اتمی را در آمادگی عملیاتی قرار داد

یوری بوریسوف، رئیس آژانس فضایی روسیه، در یک برنامه دانشجویی این کشور اعلام کرد موشک شیطان ۲، یکی از مخرب‌ترین و نیرومندترین تسلیحات هسته‌ای جهان در حالت رزمی قرار گرفته است.

دیلی میل بریتانیا شامگاه جمعه با انتشار این خبر، شیطان ۲ را یکی از «آخرالزمانی» ترین تسلیحات هسته‌ای جهان توصیف کرد.

رئیس جمهوری روسیه، تنها فرد در این کشور است که فرمان آمادگی و عملیاتی شدن تسلیحات استراتژیک هسته‌ای را صادر می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.