داروهای موثر بر ترشحات راه های هوایی از قرن ها قبل و در کشورهای مختلف به عنوان ابزاری برای کمک به پاکسازی مجاری هوایی مورد استفاده قرار گرفته اند. درمان علامتی بیمار ی های مجاری هوایی با استفاده از داروهای گیاهی و مشتقات آن ها از سال ها پیش و در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی گسترش داشته است .

گیاه عشقه helix Hedera  یا پیچک ،گیـاهی پیچکی و همیشه سـبز، متعلـق بـه خـانواده Araliaceae  است. از خواص درمانی این گیاه می توان به مواردی چون: ضدالتهاب و ضد سرفه، ضد دردهای در ارتباط با اعصاب، ضد روماتیسم، ضد قارچ، کرم کشی ، ضد اسپاسم  و ضد آسم اشاره کرد. ترکیبات شیمیایی در برگ های آن  شامل : آلفا– هدرین که خود نوعی ساپونین تری ترپنوئیدی می باشد از عصاره خالص برگ گیاه عشقه جدا شد و به عنوان ماده اصلی مسئول اثرات درمانی این گیاه بیان شد.

عصاره برگ خشک گیاه پیچک ، بهبود معنی دار شاخص های پلتیسموگرافی و اسپیرومتری در بیماران مبتلا به آسم برونشی شان می دهد. اثربخشی عصاره برگ خشک گیاه پیچک بر علائم تنفسی، بهبود کارکرد سیستم موکوسیلیاری به عنوان یکی از مکانیسم های اثر اصلی این دارو مطرح می شود. همچنین گیاه عشقه دارای ترکیباتی چون فلاونوئید وآلکالوئید نیز می باشد، که تاثیر به سزایی در عملکرد دارویی این گیاه القا میکند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.