امیرعبداللهیان: می‌توانیم مشکل برق در لبنان را حل کنیم

وزیر امور خارجه با بیان اینکه لبنان شرایط ویژه و جایگاه مهمی در منطقه دارد، گفت: مقید هستیم در چارچوب مشورت‌های منطقه‌ای همواره با مقامات لبنان مشورت کنیم.

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) هشتم اردیبهشت ماه در نشست خبری در بیروت به تشریح رایزنی‌هایش با مقامات لبنانی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

امیرعبداللهیان پاسخ چند روز قبل اسرائیلی‌ها در ترکمنستان را داد+عکس

وزیر خارجه همچنین گفت: توافق ایران و عربستان طبعا آثار مثبتی بر منطقه داشته است.باور داریم مقامات و رهبران سیاسی و احزاب لبنانی از توان و شایستگی لازم برای تکمیل روند سیاسی و تعیین رئیس جمهور برخوردارند. در دیدارها با مقامات عالی لبنان تأکید کردم ایران از توافق لبنانی‌ها در انتخاب رئیس جمهور حمایت خواهند کرد. 

وی گفت: ایران در سیاست همسایگی و همسایه محور گفت‌وگو و مشورت با همسایگان و کشورهای منطقه را در دولت آقای رئیسی در اولویت اساسی سیاست خارجی قرار داده است.

وزیر خارجه بیان کرد: سلطنت عمان و عراق نقش مهمی در رسیدن عربستان و ایران به توافق جدید و بازگشت روابط به حالت طبیعی ایفا کردند.سفرم به عمان در چارچوب مشورت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد. در ادامه سفرم به لبنان در چارچوب مشورت و رایزنی با مقامات لبنان در راستای توسعه مناسبات دوجانبه و پیگیری تحولات اخیر منطقه‌ای صورت گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: با توجه به تحولات اخیر در روابط ایران و عربستان و روابط منطقه‌ای سوریه صفحات جدیدی در منطقه ما گشوده شده است. لبنان شرایط ویژه و جایگاه مهمی در منطقه دارد. مقید هستیم در چارچوب مشورت‌های منطقه‌ای همواره با مقامات لبنان مشورت کنیم و طبعا دیدار با سید حسن نصرالله در چارچوب این مشورت‌ها و دیدارها هم مورد توجه است.

امیرعبدللهیان عنوان کرد: لبنان دارای امکانات فراوانی است و ظرفیت‌های بالایی را در اختیار دارد.

وی همچنین بیان کرد: به مقامات لبنان تأکید کردم در یک توافق می‌توانیم مشکل برق در لبنان را حل کنیم اما این نیازمند توافق لبنانی، قرارداد و همکاری مشترک است. یکی از مشکلاتی که در این مسئله وجود دارد، فشار طرف آمریکایی و ترساندن برخی از موضوع تحریم است.بدانید که تحریم‌های آمریکا شکست خورده است

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در همین شرایط ما به برخی کشورها برق و نفت صادر می‌کنیم از جمله عراق. عراقی‌ها برای حل مشکلات خودشان در حوزه گاز و برق و دریافت آن از سوی ایران در گفت‌وگو با آمریکایی‌ها کشورشان را از تحریم‌ها در این حوزه مستثنی کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: همکاری در حوزه برق وگاز با توجه به توانمندی‌های ایران، یک تجارت پرسود و دو طرفه است هم برای لبنان و هم برای ایران و طبعا به رفاه مردم لبنان نیز کمک می‌کند. گفت وگوهای ما در این موضوع با مقامات لبنانی رو به جلو است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.