چرا آمریکا به‌دنبال توسعه روابط با عربستان است؟

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه می‌گوید که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال توسعه روابط با عربستان سعودی در ازای به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ریاض است.

با توجه به سفر اخیر سناتور گراهام به ریاض به نظر می‌رسد تلاش‌هایی در آمریکا برای توسعه روابط با عربستان سعودی در جریان است آن هم در شرایطی که به نظر می‌رسد روابط ایالات متحده و عربستان سعودی به گرمی گذشته نیست.

این سناتور جمهوری‌خواه روز دوشنبه ۲۹ فروردین ویدویی از دیدار خود با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در توییتر منتشر کرد که در آن از گفت‌وگوهای اخیرش با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی سخن می‌گوید.

آقای گراهام در این ویدیو به نتانیاهو می‌گوید: «به سعودی‌ها گفتم که ما خواهان توسعه روابط دوجانبه هستیم. باید این کار را به گونه‌ای انجام دهیم که اطمینان خاطر دوستان‌مان در اسرائیل هم جلب شود.»

او ادامه داد: «می‌خواهم به پرزیدنت بایدن کمک کنم. به ولیعهد سعودی گفتم که بهترین زمان برای توسعه روابط اکنون است.»

لیندسی گراهام افزود: «توسعه روابط با سعودی بسیار برای پرزیدنت بایدن حائز اهمیت است، اما او در مقابل می‌خواهد که عربستان تنها کشور یهودی را به رسمیت بشناسد.»

این عضو مجلس سنای آمریکا گفت: «من به عنوان یک جمهوری‌خواه می‌توانم در این باره کمک کنم. باور دارم که حزب جمهوری‌خواه از همکاری با پرزیدنت بایدن برای تغییر روابط میان آمریکا و سعودی خشنود خواهد بود؛ تحولی که نتیجه آن به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی دولت سعودی خواهد بود».

سناتور لیندسی گراهام روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین با سفر به عربستان سعودی با ولیعهد،‌ وزیر دفاع،‌ وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی این کشور دیدار کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی، توسعه روابط دوجانبه و مسائل مورد اهتمام مشترک، محور گفت‌وگوهای این دیدار بود.

پس از روی کار آمدن جو بایدن از گرمی روابط میان واشنگتن و ریاض کاسته شد. عربستان سعودی از سیاست‌های منطقه‌ای ایالات متحده گله‌مند است و به ویژه برچیدن سیستم دفاع هوایی پاتریوت از خاک عربستان به دستور آقای بایدن، از مسائلی است که عربستان از آن ناخشنود است. ریاض معتقد است که این اقدام دولت آمریکا به حملات شبه‌نظامیان حوثی به اهدافی در عربستان یاری رساند.

در مقابل، دولت آمریکا به سیاست‌های عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر و صادرات نفت انتقاد می‌کند. آقای بایدن در این زمینه از جمله به ماجرای کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه اشاره کرده است.

همچنین عربستان سعودی به درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت پس از آغاز تهاجم منفی روسیه به اوکراین جواب منفی داد. پس از آن کشورهای اوپک میزان تولید نفت خود را کاهش دادند؛ اقدامی که انتقاد و گلایه ایالات متحده را برانگیخت.

بر اساس گزارش‌ها، بنیامین نتانیاهو در دیدار با لیندسی گراهام نسبت به توافق میان اسرائیل و عربستان سعودی ابراز تمایل کرده است. او گفته است که توافق میان اسرائیل و عربستان سعودی «می‌تواند دستاورهای بزرگی برای اسرائیل، سعودی،‌ منطقه و جهان داشته باشد. از این رو ما از تلاش‌های آقای بایدن در این زمینه و حمایت‌هایی که از سوی کنگره می‌شود استقبال می‌کنیم».

۲۵ مرداد ۱۳۹۹، امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل، توافق‌نامه عادی سازی و برقراری روابط امضا کردند. این توافق که با میانجی‌گری دولت دونالد ترامپ به دست آمد، «پیمان صلح ابراهیم» نامیده شد. در مراحل بعدی مراکش،‌ سودان و بوسنی هرزگوین نیز با انعقاد توافق عادی سازی روابط با اسرائیل، به پیمان ابراهیمی پیوستند.

اما با وجود تمام تلاش‌های ایالات متحده،‌ عربستان سعودی تاکنون توافق عادی سازی روابط با اسرائیل را نپذیرفته است. مقام‌های ریاض به طور رسمی گفته‌اند که شرط‌شان برای این توافق ابتدا برقراری روابط میان اسرائیل و فلسطینی‌ها به گونه‌ای است که به گفته آن‌ها «حقوق مردم فلسطین به رسمیت شناخته شود».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.