هشدار واشنگتن به سعودی ها: مسیرتان اشتباه است

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی خطاب به عربستان گفت: وزارت خارجه عربستان می‌تواند در جهت وارونه کردن مسائل تلاش کنند اما حقایق ساده هستند.

کربی تصریح کرد: جهان در برابر تجاوز روسیه به اوکراین، از کی‌یف حمایت می‌کند و آمریکا نقش اساسی در این روند ایفا کرده است و تلاش کردیم سعودی‌ها را نیز در کارزار حمایت از اوکراین سهیم کنیم.

این مقام کاخ سفید اظهار داشت: در هفته‌های اخیر عربستان سعودی بصورت خصوصی و علنی پیام داد قصد دارد تولید نفت خود را کاهش دهد. کاری که می‌دانستند نفع روسیه را افزایش داده و تاثیر تحریم‌ها را کاهش می‌دهد. این مسیری اشتباه است.

کربی گفت: چنین تصمیمی مبنایی در بازار انرژی ندارد، تا جایی که برخی از اعضای اوپک به ما اطلاع دادند که مخالف تصمیم عربستان هستند اما از روی ناچاری از آن حمایت کردند.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد: همان‌طور که دولت بایدن اعلام کرده در حال ارزیابی مجدد روابط با عربستان سعودی در خصوص این اقدامات هستیم و موضع گیری آنها در قبال تهاجم روسیه را همچنان رصد می‌کنیم.

گروه اوپک پلاس روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که تولید نفت خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد و این اقدام که بزرگترین کاهش از زمان همه گیری کرونا محسوب می‌شود؛ با واکنش تند مقام‌های آمریکایی مواجه شد که نگران افزایش قیمت بنزین در کشور خود هستند.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به این اقدام اعلام کرد، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حال ارزیابی مجدد مناسبات واشنگتن با ریاض درپی تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت است.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت وگو با سی ان ان گفت که بایدن مایل به همکاری با کنگره در مورد آینده روابط با عربستان است.

وی تصریح کرد: تصور می‌کنم رئیس جمهور خیلی روشن و واضح اعلام کرده که این مناسبات نیاز به ارزیابی مجدد دارد و ما مایل به بازنگری آن هستیم.

کربی اضافه کرد: مطمئنا با توجه به تصمیم اوپک، من فکر می‌کنم که وی در این موقعیت قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد در بازنگری روابط با عربستان سعودی قطعا چشمان خود را نسبت به تهدیدهای ایران در منطقه و فراتر از آن، نخواهیم بست.

وزارت امورخارجه عربستان در واکنش به خشم آمریکا از همراهی دولت ریاض با روسیه برای کاهش تولید نفت در بیانیه‌ای اعلام کرد: ریاض هیچ دیکته‌ و رفتاری را نمی‌پذیرد که با هدف منحرف کردن تلاش‌ها برای حمایت از اقتصاد جهانی انجام می‌شود.

رسانه‌های عربستان گزارش دادند، وزارت امورخارجه سعودی اعلام کرد، دولت ریاض سخنانی در قبال این کشور و پس از تصمیم اوپک پلاس دریافت کرده که گویا این تصمیم به عنوان جانبداری عربستان از درگیری‌های جهانی و یک تصمیم با انگیزه سیاسی علیه ایالات متحده آمریکا بوده است.

این بیانیه تاکید کرد: دولت عربستان مخالفت کامل خود را با این اظهارات بی اساس اعلام می‌کند، این اظهارات به دنبال آن است که تصمیم اوپک پلاس را به خارج از چارچوب اقتصادی محض آن سوق دهد، این درحالی است که این تصمیم با اجماع کامل و توسط تمام کشورهای عضو اوپک پلاس گرفته شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.