باید نسل جدید را اقناع کرد که حجاب مصونیت است نه محدودیت

حسن محمدیاری عضو کمیسیون اجتماعی به جماران گفت: دهه ۸۰ و ۹۰ که نه انقلاب و نه جنگ را دیده اند خیلی آشنا به مسائلی که ما با آن مواجه هستیم، نیستند. ما باید آن‌ها را اقناع کنیم که حجاب مصونیت است نه محدودیت. اگر اقناع وجدانی ایجاد شود خیلی از مشکلات حل می‌شود. اگرچه مقام معظم رهبری فرمودند خیلی از کم حجاب ها و بد حجاب‌ها از خانواده‌های متدینی هستند، ولی از آسیب‌هایی که به خاطر این اقدام آنها را تهدید می کند غافل هستند.

در راستای اعتراضات از سوی ائمه جمعه و برخی مسئولان در خصوص مقوله بی‌حجابی، چند روز قبل سردار رادان فرمانده کل انتظامی کشور اعلام کرد از شنبه هفته آینده افرادی که در معابر عمومی، خودرو و یا در اماکن تجاری اقدام به کشف حجاب کنند با اسناد و مدارک به محاکم قضایی معرفی می‌شوند. وی همچنین افزود: با اینکه از فن آوری هوشمند در ثبت تخلفات استفاده می‌کنیم، اما در مرحله اول امکان بررسی و قبول اعتراض افراد وجود دارد..

اظهارات و اقدامات غیرکارشناسی درباره حجاب فایده‌ای ندارد

در این خصوص حسن محمدیاری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده تالش و رضوانشهر به خبرنگار جماران گفت:  کسی منکر موضوع حجاب نیست؛ مقام معظم رهبری نیز اصل موضوع را مشخص کردند و در ادامه فرمودند، خود به خود انجام می‌شود؛ یعنی حل خواهد شد. من معتقدم امروز متولیان فرهنگ به وظیفه خود عمل نکرده اند و سازوکاری هم که تعریف شده است باید قانون‌مند باشد؛ ابتدا باید در مجلس مصوب و  سپس در اختیار مجریان قرار گیرد. اما اینکه سردار رادان گفت از هفته آینده یک‌سری سازوکازهایی را برای رصد مسائل بی‌حجابی تعریف کردیم، قطعا مجوز را از مرجع خاصی چون شورای امنیت کشور یا نهادهای فرهنگی دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در این امر نباید عجولانه بلکه با دقت و ظرافت رفتار کرد، تصریح کرد: موضوع فرهنگی حجاب را نمی‌توان با موضوعات دیگری چون سیاسی دخالت داد، بلکه صرفا باید به این موضوع به عنوان یک مقوله فرهنگی که در سال‌های گذشته مغفول مانده است با دقت توجه شود و از حاشیه سازی و ایجاد خسارت و هزینه برای مردم و نظام پرهیز شود. امیدوارم کمیسیون فرهنگی بتواند در قالب لایحه یا طرح پشنهادی را در این خصوص به مجلس بیاورد تا سریع‌تر بتوانیم این موضوع حساس برای مردم، چه برای متدینین و چه کسانی که در این حوزه دغدغه دارند، را حل کنیم و برای آن‌ها پاسخ مناسبی داده و آن را عملیاتی کنیم.

باید نسل جدید را اقناع کرد که حجاب مصونیت است، نه محدودیت

محمدیاری در پاسخ به این سوال که آیا نسل جدید دهه ۸۰ و ۹۰ پذیرای این موضوع هستند؟ گفت: دغدغه خود من هم همین است؛ دهه ۸۰ و ۹۰ که نه انقلاب و نه جنگ را دیده اند خیلی آشنا به مسائلی که ما با آن مواجه هستیم، نیستند. ما باید آن‌ها را اقناع کنیم که حجاب مصونیت است نه محدودیت. اگر اقناع وجدانی ایجاد شود خیلی از مشکلات حل می‌شود. اگرچه مقام معظم رهبری فرمودند خیلی از کم حجاب ها و بد حجاب‌ها از خانواده‌های متدینی هستند، ولی از آسیب‌هایی که به خاطر این اقدام آنها را تهدید می کند غافل هستند.

وی تاکید کرد: باز هم تاکید می کنم که نباید در این امر عجولانه برخورد شود. در سال گذشته با مشکلاتی رو به رو بودیم که بخشی از آن به ناکارآمدی مدیران برمی‌گردد؛ نظام، وجهه نظام و مردم ما از این امر آسیب دیدند؛ اگر جان یک انسان در معرض خطر گیرد دیگر قابل جبران نیست. اگر قرار باشد یک حرکت جدی و حکیمانه و در عین جامع و کامل صورت گیرد باید با حوصله، به دور از احساس و هیجان باشد.

نباید نظر چند نفر از نمایندگان را به کل مجلس تعمیم دهیم

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص اظهارنظرهای شخصی برخی نمایندگان در مقوله حجاب که از جرایم میلیاردی نقدی صحبت می‌کنند: اظهار داشت: مثلی است که شنونده باید عاقل باشد؛ اگر یک نفر اظهارنظر شخصی کرد نباید آن را به کل مجلس یا نهادی تعمیم دهیم. این در شرایطی مطرح شده است که هنوز سازوکار آن تعریف نشده است و این را نباید به پای مجلس بنویسیم. مجلس با حساسیت پیگیر این موضوع است که بتواند چارچوبی را تعریف کند تاجامعه آماده باشد و دو طرف آسیب نبینند.

مقوله فرهنگ چکشی نیست و جواب نداده بلکه معکوس داده است

نماینده مردم گیلان تصریح کرد: من معتقدم مقوله فرهنگ چکشی نیست و چنین روشی جواب نداده، بلکه نتیجه معکوس داده است. ضمن اینکه اگر از نظریات و مشورت تمام کسانی که متخصص این امر هستند و دلسوز نظام هستند و دوست دارند این مقوله را جمع کنند-بدون اینکه ما بخواهیم دیدگاه‌های سیاسی، اجتماعی و سلیقه شخصی را لحاظ کنیم- بهره‌مند شویم، می‌توانیم یک راه حل جامع و کامل داشته باشیم، و الّا اگر بخواهیم باز هم هیجان‌زده و عجولانه عمل کنیم و حرکت ما تحت تأثیر هیجان باشد، این موضوع اساسی حل نخواهد شد.

ما موافق لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنانیم

وی در پایان در خصوص لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان، افزود: ما موافق این موضوع بودیم و در کلیات به آن رأی دادیم، اما برخی دوستان در جزئیات دغدغه دارند که این قابل اصلاح است؛ مثل لفظ «خشونت» و معادل سازی آن و یا نگران از کپی برداری از نسخه‌های غربی. تمام این‌ دغدغه ها را می‌توان با تعامل و صحبت حل و فصل کرد؛ با توجه به اینکه ۵۰ درصد شهروندان ما خانم‌ها تشکیل می‌دهند نیاز به چنین سازوکاری وجود دارد که ان شاءالله مورد حمایت قرار بگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.