سفر بایدن به لهستان در سالگرد جنگ اوکراین

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا, این ماه به لهستان سفر می‌کند تا متحدانش را یک سال پس از آغاز جنگ میان روسیه و  اوکراین گرد هم آورد.

کاخ سفید اعلام کرد که این سفر  که برای ۲۰ تا ۲۲ فوریه برنامه ریزی شده است. این سفر در حالی انجام می شود که نشانه ها از کاهش حمایت ها برای ادامه ارائه دهها میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی برای اوکراین در این دوره طولانی حکایت دارد.

با این حال هنوز مشخص نیست که بایدن مانند بسیاری از رهبران غربی و اعضای کنگره  قصد دارد به اوکراین سفر کند یا خیر.

کارین ژان پی یر، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه به وقت مدعی شد آمریکا «تا زمانی که لازم باشد در کنار مردم اوکراین خواهد ایستاد».

شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا اعلام کرد برخی اعضای مجلس نمایندگان قطعنامه ای در حال ارائه قطعنامه ای برای پایان دادن به کمک های واشنگتن به اوکراین هستند.

این شبکه خبری نزدیک به جمهوریخواهان آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی گزارش داد برخی نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا در پی ارائه قطعنامه‌ای هستند که از دولت جو بایدن خواهد خواست به ارائه کمک ‌های نظامی به دولت اوکراین پایان دهد و برای صلح تلاش کند.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، این قطعنامه را در آستانه نزدیک شدن به یکسالگی جنگ اوکراین ، " مت گائتز" نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان به همراه ۱۰ نفر از نمایندگان ارائه خواهند کرد.

در این قطعنامه از دولت بایدن خواسته شده است تا ضمن قطع کمک‌ های نظامی و مالی به دولت اوکراین از همه طرف‌های درگیر در جنگ شرق اروپا بخواهد که برای دستیابی به توافق به منظور  صلح تلاش کنند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سه شنبه شب به وقت محلی در سخنرانی سالانه خود در کنگره این کشور با عنوان وضعیت کشور در بخش سیاست خارجی دولت خود در حالیکه سفیر اوکراین در آمریکا یکی از میهمان این نشست بود، از اتحاد ناتو در مقابل روسیه در جنگ اوکراین سخن گفت و افزود: ما ناتو را متحد و ائتلافی جهانی ایجاد کردیم. ما رهبری کردیم و با تجاوزهای (ولادیمیر ) پوتین (رئیس جمهور روسیه) مخالفت و از مردم اوکراین حمایت کردیم.

وی جنگ اوکراین را آزمونی برای آمریکا و جهان دانست و با تأکید بر حمایت از اوکراین گفت: آمریکا در حمایت از اوکراین متحد است و تا زمانی که لازم باشد با شما خواهیم بود.

از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه، واشنگتن حدود ۵۳ میلیارد دلار به کی‌یف کمک کرده است که از این میان ۳. ۸ میلیارد دلار مربوط به کمک‌های نظامی واشنگتن به اوکراین می‌شود.

آمریکا تاکنون بیش از ۷۰۰ فروند پهپاد انفجاری موسوم به "سویچ بلید" را در بسته‌های نظامی ارائه شده به نیروهای اوکراینی قرار داده است. شرکت جنرال اتمیکس آمریکا نیز پیشنهاد داده است که دو پهپاد نظامی را به قیمت «نمادین» یک دلار به اوکراین ارائه دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.