بازگشت زلنسکی به کی‌یف با دستان پر

ایالات متحده تاکنون تمایلی به ارائه سیستم پاتریوت به اوکراین نداشت، زیرا می‌ترسید که مسکو را تحریک کند یا خطر حمله موشکی به داخل روسیه و تشدید درگیری را داشته باشد

حضور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در واشنگتن در روز چهارشنبه، یک علامت تعجب بزرگ برای آخرین اعلامیه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر کمک نظامی به  اوکراین به عنوان یک کشور جنگ‌زده است.

مقصر اصلی حمله به کنگره آمریکا مشخص شد

به گزارش آسوشییتدپرس ، این بسته مالی عظیم 1.85 میلیارد دلاری ، توانایی سربازان زلنسکی را برای مقابله با حملات هوایی روسیه و ادامه حملات متقابل برای عقب راندن نیروهای متجاوز افزایش می دهد. همچنین به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد تا تعهد خود را به یکی از فوری‌ترین درخواست‌های زلنسکی در میدان نبرد، یعنی موشک پاتریوت، نشان دهد.

کمک های بیشتری در راه است. فراتر از کمک های اعلام شده در روز چهارشنبه، کنگره آماده است تا 45 میلیارد دلار کمک نظامی و بشردوستانه به اوکراین را تصویب کند. این پول بخشی از یک لایحه بودجه عظیم دولتی است که نه تنها در سال آینده، بلکه در برخی موارد تا سال 2025 از اوکراین حمایت می‌کند و حتی در زمانی که مجلس نمایندگان به کنترل جمهوری‌خواهان تغییر می‌دهد، کمک‌های مستمر را تضمین می‌کند.

سامانه‌های موشکی پاتریوت مدت‌هاست که برای ایالات متحده و متحدانش در مناطق مورد مناقشه جهان به‌عنوان سپر مورد علاقه در برابر موشک‌های ورودی مورد توجه بوده است. این سامانه ها در اروپا، خاورمیانه و اقیانوس آرام از حملات احتمالی ایران، یمن و کره شمالی محافظت می کنند.

زلنسکی و دیگر رهبران اوکراین ماه‌ها از ایالات متحده برای سامانه موشکی هدایت‌شونده پاتریوت که می‌تواند موشک‌های روسیه را رهگیری کند، التماس کرده‌اند. مقامات آمریکایی روز چهارشنبه گفتند که یکی از این سیستم ها را از انبارهای آموزشی پنتاگون می گیرند و به اوکراین می فرستند که نشان دهنده تغییر در محاسبات ایالات متحده است.

ایالات متحده تاکنون تمایلی به ارائه سیستم پاتریوت به اوکراین نداشت، زیرا می‌ترسید که مسکو را تحریک کند یا خطر حمله موشکی به داخل روسیه و تشدید درگیری را داشته باشد. وزارت خارجه روسیه به صراحت اعلام کرده است که تحویل پاتریوت ها به اوکراین «یک اقدام تحریک آمیز دیگر از سوی ایالات متحده» است. که می تواند واکنش مسکو را به دنبال داشته باشد.

مانع دیگر تمرین دادن نیروهای اوکراینی است. نیروهای آمریکایی باید نیروهای اوکراینی را در مورد نحوه استفاده و نگهداری از این سیستم پیچیده آموزش دهند. یک مقام ارشد دفاعی روز چهارشنبه به خبرنگاران پنتاگون گفت که این آموزش "بسیار زود" آغاز خواهد شد و "چند ماه" طول خواهد کشید. مقامات آمریکایی گفته اند که این آموزش در یک منطقه آموزشی در خاک  آلمان انجام خواهد شد.

سیستم پاتریوت تا حدودی توانایی های محدودی دارد و مقامات هم معترفند که این سامانه هم به احتمال زیاد مسیر جنگ را تغییر نخواهد داد.  پاتریوت برد شلیک طولانی دارند، اما می توانند فقط یک منطقه محدود را پوشش دهند. با توجه به هزینه گزاف پاتریوت ، استفاده از آنها  برای سرنگونی پهپادهای کوچکتر و ارزان‌تر ایرانی که روسیه در اوکراین از آن استفاده می‌کند مقرون به صرفه یا بهینه نیست.یک مقام ارشد دفاعی آمریکایی می‌گوید که پاتریوت مکمل سایر سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین خواهد بود و در دفاع لایه‌ای از کشور ادغام خواهد شد.ایالات متحده تعداد محدودی پاتریوت دارد و تقاضای زیادی برای آنها وجود دارد و بسیاری از آنها قبلاً در سراسر جهان مستقر شده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.