واکنش وزیر خارجه اوکراین به آتش بس پوتین

رسانه‌های اوکراین گزارش دادند، وزیر امورخارجه اوکراین پنجشنبه در توئیت خود تصریح کرد: زلنسکی فرمول صلح شفاف و ۱۰ مرحله‌ای را پیشنهاد کرده است اما روسیه آن را نادیده می‌گیرد و در عوض در شب کریسمس (کاتولیک) خرسون را گلوله باران می‌کند و حملات موشکی و پهپادی گسترده‌ای را در سال جدید انجام می‌دهد.

پوتین اعلام آتش‌بس کرد

کولبا در ادامه این توئیت خاطرنشان کرد: آتش‌بس یکجانبه فعلی آنها نباید جدی گرفته شود.

(اغلب مسیحیان ارتدوکس جهان، کریسمس یا زادروز مسیح را در ۷ ژانویه جشن می‌گیرند اما پیروان کلیسای کاتولیک روم و پروتستان، زادروز مسیح را ۱۳ روز پیش‌تر در ۲۵ دسامبر جشن می‌گیرند.)

آتش‌بس روسیه در اوکراین اجرایی شد

پیش از این، جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده نسبت به آتش‌بسی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دستور اجرای آن را در کریسمس صادر کرد، ابراز تردید کرد.

آنالنا بربوک وزیر امورخارجه آلمان نیز گفت: تصمیم پوتین برای آتش‌بس در کریسمس نشان‌ دهنده تمایل وی برای پایان دادن جنگ نیست.

به گزارش ایرنا، پوتین پس از درخواست آتش بس کریسمس از سوی کریل رئیس کلیسای ارتدوکس روسیه، دستور آتش‌بس ۳۶ ساعته از ظهر روز جمعه (۱۰:۰۰ به وقت گرینویچ) را صادر کرده است.

پوتین روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به درخواست جناب کریل، به وزیر دفاع فدراسیون روسیه دستور می‌دهم که یک رژیم آتش‌بس در سراسر خط تماس طرفین در اوکراین از ساعت ۱۲:۰۰ روز ۶ ژانویه ۲۰۲۳ تا ساعت ۲۴:۰۰، هفت ژانویه برقرار کند.

پوتین گفت: با توجه به اینکه تعداد زیادی از شهروندان ارتدوکس در مناطق درگیری زندگی می‌کنند، ما از طرف اوکراینی می‌خواهیم آتش‌بس اعلام کند و به آنها اجازه دهد در مراسم شب کریسمس و همچنین روز کریسمس شرکت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.