وزرای دفاع چین و آمریکا با یکدیگر دیدار کردند

منابع خبری گزارش دادند که وزاری دفاع چین و آمریکا در حاشیه یک نشست امنیتی در سنگاپور با یکدیگر دیدار و درباره طیفی از موضوعات گفتگو کردند.

به گزارش رویترز نشست مذکور یک نشست است که از ۱۰ تا ۱۲ ژوئن (۲۰ الی ۲۲ خرداد) در سنگاپور برگزار می شود.

این دو پیشتر در ماه آوریل به صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کرده بودند. هر دو کشور آمریکا و چین با استفاده از فرصت این نششست در تلاشند تا با رقابت با یکدیگر دیدگاه های خود را برای ثبات منطقه ای تثبیت کنند.

پیش از این دیدار، یک مقام ارشد آمریکایی گفت که تمرکز این دیدار بر تلاش برای ایجاد ساختار محافظتی در روابط پرتنش بین دو کشور خواهد بود.

مقام مذکور در این باره گفت: ما تمام تلاش خود را می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که این یک دیدار حرفه ای و اساسی است و قرار است در مورد مسائل بسیار جدی صحبت کنیم، اما هیچ تمایلی از سوی ایالات متحده برای نمایش عمومی آن وجود ندارد.

رسانه های چینی نیز در این باره گفتند که پکن نیز از در این دیدار تلاش خواهد کرد تا مسئله همکاری با آمریکا را به بحث و گفتگو بگذارد.

گمانه زنی ها حاکی از آن است که در این نشست احتمالاً به طیفی از موضوعات پرداخته خواهد شد که دو طرف درباره آنها اختلاف نظر دارند، از حاکمیت تایوان گرفته تا عملیات نظامی روسیه در اوکراین.

چین در قبال مسئله اوکراین معتقد است که دیپلماسی راه حل اصلی پایان درگیری ها در اوکراین است و همزمان با رویکردهای ناتو در گسترش به شرق اروپا و همچنین ارسال تسلیحات غربی به اوکراین مخالفت کرده است.

مسئله مهم تر اما جزیره تایوان و اصل چین واحد است که آمریکا اخیرا به شدت روی آن مانور داده است.

واشنگتن در راستای سیاست «ایندوپاسیفیک» خود سعی در به چالش کشیدن قدرت روز افزون چین با تحریک جدایی طلبان در تایوان، هنگ کنگ و تبت دارد. همچنین حضور گسترده نظامی در آب های منطقه، ایجاد ائتلاف های نظامی با کشورهای هم پیمان خود و همکاری های نظامی و ارسال تسلیحات به تایوان از دیگر اقدامات آمریکا است.

پکن بارها نسبت به این اقدامات تحریک آمیز واشنگتن هشدار داده و از آمریکا خواسته است تا حاکمیت چین را به رسمیت بشناسد و در امور داخلی پکن دخالت نکند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.