تاثیر سخنان پوتین بر قیمت جهانی گندم

به گزارش اسپوتنیک، به دنبال سخنرانی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و ابراز اطمینان از صادرات غلات از بنادر اوکراین، قیمت جهانی گندم ۱۰ درصد کاهش یافت.

(Coldiretti) انجمن ایتالیایی تولیدکنندگان کشاورزی بامداد یکشنبه اعلام کرد: پس از اعلام آمادگی پوتین رئیس جمهوری روسیه مبنی بر اطمینان دهی از حمل و نقل غلات از بنادر اوکراین در صورت پاکسازی مین توسط کی یف، قیمت جهانی گندم ۱۰ درصد کاهش یافت.

انجمن ایتالیایی کولدیرتی با استناد به داده های هیأت تجارت شیکاگو اعلام کرد که قیمت آتی گندم در پایان معاملات ۱۰.۴ دلار در هر بوشل بود که در سه روز گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است. در همین حال قیمت ذرت با ۶.۴ درصد کاهش به ۷.۲۷ دلار در هر بوشل رسید.

انجمن ایتالیایی در بیانیه ای خاطر نشان کرد: خروج کشتی ها از بنادر دریای سیاه به معنای تخلیه انبارهای اوکراینی است که در آن بیش از ۲۰ میلیون تن غلات از جمله گندم، جو و ذرت برای صادرات به کشورهای ثروتمند و فقیر وجود دارد.

پیش از این رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده بود؛ کوته فکری سیاستمداران اروپایی بحران انرژی در جهان ایجاد کرد و روسیه آماده است اقدامات لازم را برای کاهش بحران جهانی غذا انجام دهد.

ولادیمیر پوتین تاکید کرد که بر خلاف ادعای سیاستمداران غربی، مشکلات در بازار جهانی غذا بسیار قبل از عملیات نظامی روسیه در اوکراین و در طول همه گیری کرونا ایجاد شد.

وی افزود: جهان سالانه حدود ۸۰۰ میلیون تن غلات و گندم تولید می‌کند. اکنون به ما گفته می‌شود که اوکراین آماده صادرات ۲۰ میلیون تن غلات است. ۲۰ میلیون تن در مقایسه با ۸۰۰ میلیون تن ظرفیت تولید در جهان به معنی ۲.۵ درصد این رقم است. همچنین گندم تنها ۲۰ درصد از کل عرضه مواد غذایی را تشکیل می‌دهد در نتیجه سهم ۲۰ میلیون تن گندم اوکراین در کل صادرات غذا در جهان ۰.۵ درصد است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.