روزنامه آمریکایی جوییش ویس گزارش داد، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز مدعی شد که با به پایان رسیدن تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران، این امکان فراهم می شود که ایران بتواند به یک دلال "واقعا خطرناک" تسلیحات برای روسیه و چین تبدیل شود.

پمپئو با اشاره به تحریم هایی که آمریکا هفته گذشته در زمینه مواد فلزی بر ایران اعمال کرد، مطرح کرد: در ماه اکتبر  تاریخ یک بند مهم برجام به پایان می رسد و اولین بند مهمی است که به انقضا می رسد. این (اتفاق) موجب خواهد شد که روسیه و چین به ایران سامانه‌های تسلیحاتی بفروشند و ایران نیز بتواند این سامانه های تسلیحاتی و سلاح های دیگر را در سراسر جهان بفروشد.

وزیر امور خارجه آمریکا مطرح کرد که دولت این کشور از سال ۲۰۱۸ در تلاش بوده است مانع پایان یافتن این تحریم شود و طی چند روز آینده سازمان ملل قطعنامه ای را با همین هدف ارائه خواهد کرد. 

او ادامه داد: امیدوارم تمام دنیا بدانند که اجازه دادن به ایران برای این که بتواند تسلیحات بخرد و بفروشد، واقعا خطرناک است.

بر اساس این گزارش، اظهارات پمپئو در پی این مطرح می شود که تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر سال جاری به  پایان می‌رسد.

دولت آمریکا در تلاش بوده است حمایت دیگر کشورها را برای تمدید این تحریم جلب کند. همچنین علیرغم خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، تهدید کرده است که اگر پیش نویس قطعنامه ای که برای تمدید این تحریم ارائه کرده است تصویب نشود، از ابزار های بازگردانی تحریم های  برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال تحریم های این سازمان علیه ایران استفاده خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.