به گزارش آسوشیتدپرس از واشنگتن، «شایلین هاینس» سخنگوی پری در عین حال گفت که وزیر انرژی آمریکا از ترامپ خواست با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین در مورد موضوع انرژی مذاکره کند.

تماس تلفنی ترامپ و رئیس جمهوری اوکراین در روز ۲۵ ماه ژوئیه (۳ مرداد ماه) به جنجال این روزهای آمریکا تبدیل شده، زیرا ترامپ در جریان آن از رئیس جمهوری اوکراین خواسته بود در مورد فساد مالی «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و پسرش «هانتر بایدن» تحقیق کند.

ترامپ جمعه شب به جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا گفت که تماس تلفنی اش با زلنسکی به اصرار پری انجام شده است.   

از سویی، یک افشاگر دوم که اطلاعات دست اولی در مورد روابط ترامپ با اوکراین در اختیار دارد، با جامعه اطلاعاتی آمریکا گفت و گو کرده است.

«مارک زید» وکیل مدافع اولین افشاگر در ارتباط با همین موضوع، از وجود افشاگر دوم خبر داد.

این وکیل مدافع به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که افشاگر دوم که در بخش اطلاعاتی آمریکا مشغول به کار است، ‌ شکایت نامه ای تنظیم نکرده، اما اطلاعات دست اولی دارد که از اطلاعات افشاگر اول حمایت می کند.۹۱۰۹

افشاگر اول در شکایت  خود اعلام کرد که ترامپ از قدرت سوء استفاده کرده تا به مداخله یک کشور خارجی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا متوسل شود.

ترامپ و هوادارانش این اتهام را رد کرده و مدعی اند که رئیس جمهوری خطایی مرتکب نشده است.

تلاش دموکرات های آمریکا برای استیضاح ترامپ با افشای ماجرای تماس تلفنی وی با رئیس جمهوری اوکراین، شدت گرفته است.

«هانتر بایدن» تا سال ۲۰۱۹  برای شرکت گاز اوکراینی کار می کرد و ترامپ و متحدان او تلاش کرده‌اند این موضوع را به تلاش بایدن و پسرش برای ورود به اقدامات غیرقانونی در اوکراین متهم کرده و به وجهه این نامزد دموکرات به عنوان اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی ترامپ لطمه وارد کنند.

به گفته منتقدان، ترامپ به اوکراین پیشنهاد داده کمک های مالی واشنگتن به کی‌یف مشروط به انجام تحقیقات از طرف اوکراین است. منتقدان همچنین معتقدند که ترامپ با این کار، امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته و از قدرت سوءاستفاده کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین از چین خواسته است در مورد کسب و کار اقتصادی خانواده بایدن تحقیق کند اما پکن این درخواست را رد کرده است.

به موجب قانون اساسی آمریکا،  کنگره مجاز است رئیس جمهوری را پیش از به پایان رسیدن دوره چهار ساله از کار برکنار کند به شرطی که به اعضای کنگره ثابت شود رئیس‌جمهوری به یکی از موارد «خیانت، رشوه و سوء‌استفاده از قدرت» متهم است که ترامپ به دلیل سوء‌استفاده از قدرت در آستانه استیضاح قرار دارد.

برای حذف ترامپ از قدرت، ۶۷ نفر از ۱۰۰ عضو سنا باید به تخلف و اتهام او رای دهند. جمهوری خواهان ۵۳ کرسی در سنا دارند که این تعداد برای دموکراتها ۴۵ کرسی است. همچنین دو نماینده مستقل در این مجلس حضور دارند که به طور معمول موافق با دموکراتها رای می دهند.

مجلس نمایندگان در حال حاضر در کنترل دموکرات هاست. این مجلس برای استیضاح ترامپ به ۲۱۸ رای نیاز دارد.

دموکرات ها ۲۳۵ کرسی مجلس نمایندگان را در دست دارند در حالی که این سهم برای جمهوریخواهان ۱۹۸ کرسی است. یک کرسی نیز در اختیار «جاستین آماش» نماینده مستقل از میشیگان است و یک کرسی این مجلس از بخش هفتم ویسکانسین خالی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.