«در هیاهوی این روزهای تلگرام، دیروز ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی اظهار نظر عجیبی داشت. او به رادیو گفت که مخالف فیلترینگ تلگرام است و خودش هم در اینستاگرام و هم تلگرام حضور دارد! این در حالی رخ داد که فیروزآبادی قبل از این به تلویزیون گفته بود تلگرام برای اقتصاد ایران مضر است و از مدافعان فیلترینگ تلگرام به نظر می‌آمد. حالا برخی نمایندگان مجلس و البته فعالان فناوری اطلاعات و ارتباطات معتقدند چرخش مواضع عده‌ای نسبت به تلگرام از آن جهت است که مسئولیت فیلترینگ احتمالی این پیام‌رسان را به دوش دولت بیندازند.

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأیید این ادعا به «شهروند» می‌گوید: من اطلاع دارم که روحانی سفت و سخت مقابل فیلترینگ تلگرام ایستاده و حتی برای این مسأله گوش بعضی‌ها را هم پیچانده است!

دیروز در حالی‌ که ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌ عالی فضای مجازی نسبت به موضع گذشته خود نرم‌تر به نظر می‌رسید، اعلام کرد که شهروندان حق دارند از هر پیام‌رسانی استفاده کنند، به شرط این‌ که تابع قوانین کشور باشد. این در حالی است که این مقام مسئول چهاردهم فروردین ماه‌ سال جاری در برنامه‌ای تلویزیونی گفته بود: تلگرام مثل شرکت هرمی در حال بلعیدن اقتصاد کشور است؛ خروج از انحصار پیام‌رسان‌ها دستور رئیس‌جمهوری است.

این اظهار نظر فیروزآبادی بدون پاسخ نماند و بلافاصله حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در خصوص مطرح شدن بحث فیلترینگ تلگرام صراحتا اعلام کرد که بنای نظام بر رفع انحصار از فضای پیام‌رسان‎ها بوده است نه فیلتر و بستن فضای مجازی. حالا فیروزآبادی از عدم انسداد قطعی تلگرام خبر داده و البته تأکید کرده هنوز احتمال فیلترینگ تلگرام وجود دارد. همین تغییر موضع این شائبه را به وجود آورده که سایر دستگاه‌های ذیربط عزم خود را برای فیلتر تلگرام جزم کرده‌اند اما می‌خواهند توپ را در زمین دولت بیندازند. واقعیت ماجرا اما چیست؟ چرا این روزها موضوع فیلترینگ تلگرام به یکی از موضوعات مهم کشور تبدیل شده و نه وزارت ارتباطات صراحتا درباره آن نظری می‌دهد نه شورای‌عالی مجازی در عمل کاری انجام می‌دهد؟

حاجی‌دلیگانی نماینده اصولگرای مردم شاهین‌شهر در اصفهان درباره علت این تناقض‌ها به «شهروند» توضیح می‌دهد: ماجرا از این قرار است که آقای رئیس‌جمهوری به خاطر مخالفت اکید با فیلترینگ تلگرام به دستگاه‌های ذیربط فشار می‌آورد تا جایی که حتی به وزیر ارتباطات خود دستور داده که خیلی در این حوزه ورود نکند! همه این کشمکش‌ها در حالی رخ می‌دهد که این روزها تبلیغات پیام‌رسان سروش به‌ طور جدی در کشور شیوع یافته است و حتی برخی نهادها مانند آموزش و پرورش به زیرمجموعه‌هایشان دستور داده‌اند که از پیام‌رسان سروش استفاده کنند. پیام‌رسانی که تقریبا هر روز سیلی از انتقادات به تیم پشتیبانی آن برای عدم حفظ حریم شخصی کاربران وارد می‌شود. حذف کانال طرفداران محمود احمدی‌نژاد از پیام‌رسان سروش موضوعی بود که در فضای مجازی حاشیه‌ساز شد و به مقابله این پیام‌رسان با آرا و افکار مختلف تعبیر شد. پیش از این شماره تلفن ادمین صفحه وزیر ارتباطات هم در این پیام‌رسان هک شده بود. گر چه سروش تمام این موارد را به نوعی رد کرد و آن را ضد تبلیغ برای خود دانست.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس:

روحانی جلوی فیلترینگ تلگرام ایستاده است

من به شخصه با فعالیت بی‌چون و چرای تلگرام در ایران موافق نیستم اما می‌دانم که شخص رئیس‌جمهوری سفت و سخت مقابل فیلترینگ تلگرام ایستاده است. همه می‌دانیم زادگاه تلگرام روسیه است و امروز خود روسیه تلگرام را فیلتر کرده است. این اقدام به ما این سیگنال را می‌دهد که به علت عدم مماشات تلگرام برای انتقال سرورهایش هر کشوری ممکن است روبه‌روی این پیام‌رسان بایستد.

مسئولان کشور ما مذاکرات بسیاری برای به تفاهم رسیدن با تلگرام جهت رسیدن به چارچوب مشخصی داشتند اما در نهایت به نتیجه‌ای نرسیدند. با این حال شخص آقای روحانی به مسئولان ذیربط ازجمله وزارت ارتباطات تأکید کرده است که مواضع‌شان مخالفت با فیلتر کردن تلگرام باشد.

اگر چه تلگرام پیام‌رسان مورد تأییدی نیست اما در حال حاضر پیام‌رسان‌های داخلی هم توانایی مقابله با آن را ندارند؛ چرا که زیرساخت‌های لازم برای توسعه و گسترش آنها فراهم نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.