صادق زیباکلام درباره بدنه اجتماعی جریان اصلاحات گفت: حالا ما نمی خواهیم به روی خود بیاوریم ولی بغض، کینه و نفرت معترضان در دی ماه سال گذشته از اصلاح طلبان، اگر از آقای روحانی و اصولگرایان بیشتر نبود، خیلی هم با آنها فاصله ای نداشت.

وی افزود: دست کم معترضان دی ماه ۹۶ نشان دادند همانقدر که از آقای روحانی و اصولگرایان رویگردان هستند به همان میزان از اصلاح طلبان رویگردان هستند. یعنی به هیچ وجه این طور نیست که معترضان دی ماه سال گذشته فقط از روحانی و اصولگرایان دلخور بودند؛ خیر خیلی صریح و آشکار و علنی نشان دادند که هیچ صنمی نیز با اصلاح طلبان و آقای خاتمی ندارند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با تأیید ایده تشکیل پارلمان اصلاحات گفت: بسیاری از مشکلات و مسائل درونی جریان اصلاحات همچون تحکم سلیقه ای برخی افراد به دیگران درست می شود، البته صد در صد از بین نمی رود همچنان والور افرادی همچون سعید حجاریان، بهزاد نبوی، کرباسچی و مرعشی سر جای خودش است اما تصمیم گیری ها از قالب کاریزمای فردی مقدار زیادی خارج و تبدیل به کار تشکیلاتی نهادینه می شود.

وی افزود: وقتی پارلمان اصلاحات تشکیل شود، اثر این اتفاق خیلی خیلی بیشتر از حالت فعلی است که اصلاحات و اصلاح طلبی فقط و فقط با چند نام گره خورده است. این حالت نمی تواند همیشه بقا و دوام پیدا کند بلکه باید به شکلی سامان یابد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سئوال که آقای عارف نماد اصلاح طلبی در انتخابات مجلس دهم بود، آیا باید این نماد تغییر کند یا خیر؟ یادآور شد: اصلا این نماد تغییر کرده است. من تردید دارم که شخص آقای عارف همین الان اگر انتخابات شود بتواند آن موفقیت سال ۹۴ را کسب کند. همچنانکه تردید دارم تکرار می کنم آقای خاتمی بتواند مثل عصای موسی معجزه سال ۹۴ را دوباره خلق کند.

زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا پزشکیان می تواند به جای عارف نماد اصلاح طلبی در انتخابات مجلس آینده شود؟ گفت: خیر، جریان اصلاحات را باید از حالت فردی خارج کنیم ولی فکر می کنم محبوبیت آقای محمود صادقی ظرف دو سال گذشته خیلی بیشتر از آقای عارف شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.