شماره روزنامه ۶۰۱۰۲
|

  • ابرچالش اول ایران

    دنیای اقتصاد : رئیس جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست، ابرچالش اول ایران را پدیده‌ای معرفی کرد که با وجود «تهدید ۱۱ استان کشور»، آن‌چنان‌که باید مورد توجه سیاستگذار قرار نگرفته است؛ «فرونشست». روز گذشته مراسم تودیع و معارفه متولی محیط‌زیست توسط معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. محمدرضا عارف، هجوم به منابع طبیعی را علت وضع موجود دانست.
  • گام‌های راهبردی ایران و ترکمنستان

    دنیای اقتصاد: درجریان سفر رهبر ملی ترکمنستان به ایران دو طرف بر گسترش روابط تاکید کردند و گام‌های راهبردی تهران و عشق‌آباد مورد بررسی قرار گرفت. امضای ۴سند همکاری میان دوکشور ازجمله در بخش گاز و پتروشیمی، از دستاوردهای این سفر بود. رهبر ملی ترکمنستان همچنین از مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور برای سفربه عشق‌آباد دعوت به عمل آورد.
  • ظریف چگونه بازگشت؟

    دنیای‌اقتصاد: ۱۶روز پس از استعفای ظریف از پست معاونت راهبردی رئیس‌جمهوری، او دوباره به دولت بازگشت. ظریف مردادماه با صدور حکمی از سوی پزشکیان عضوی از دولت چهاردهم شده بود، اما برخی حواشی او را وادار به کناره‌گیری کرد. با این حال او دیروز از بازگشتش به دولت با رایزنی‌های مدبرانه رئیس‌جمهوری خبر داد.
  • بوی برد «هریس» می‌آید

    دنیای‌اقتصاد: کامالا هریس و دونالد ترامپ در چهار ایالت چرخشی رقابت نزدیکی با یکدیگر دارند. در زمانی که جو بایدن از انتخابات کنار نکشیده بود، این ایالت‏ها عمدتا در اختیار دونالد ترامپ بود؛ اما نظرسنجی‏های جدید نشان می‏دهد که هریس خیلی سریع زمین بازی انتخابات را تغییر داده است.
  • آلن در آغوش فرشته مرگ

    دنیای اقتصاد: پیش از آنکه خود را در دام مرگ خودخواسته بیندازد، فرشته مرگ تنش را ربود و یادگارهای محبوبش را؛ تصویر و صدای خاطره‌سازش را در جهان ما جا گذاشت. آلن دلون، اسطوره سینمای فرانسه که هیچ‌وقت دوست نداشت مردم او را با موی سپید و چهره‌ چین‌خورده به خاطر بیاورند، ‌سرانجام در ۸۸سالگی درگذشت. پیش از ظهر دیروز، رسانه‌های فرانسوی گزارش داد‌اند که آلن در خانه‌اش در منطقه دوشی فرانسه درگذشته است.
  • جنگ زمین در پایتخت جدید

    دنیای اقتصاد: فرمان انتقال پایتخت در اندونزی، روز گذشته -سه سال پس‌‌ از آغاز طرح احداث پایتخت جدید- صادر شد اما عملیات جابه‌جایی هنوز شروع نشده، «پای دست‌‌کم ۱۰ تهدید غیرقابل جبران» به طرح باز شده و «هدف اولیه» را زیر سوال برده است. دولت اندونزی در مواجهه با ابرچالش‌‌های «زندگی و کار در جاکارتا» که شامل «تراکم بیش ‌‌از حد جمعیت، ترافیک طاقت‌‌فرسا، ‌‌ آلودگی‌‌ شدید هوا و فرونشست پرشتاب» است، تصمیم گرفت «پایتخت اداری و اقتصادی» را به «نوسانتارا»، جایی در دل جنگل‌‌های بکر منتقل کند. بخشی از این تصمیم، هم‌‌اکنون اجرایی شده به‌طوری که، «عملیات انتقال جمعیت پایتخت‌‌نشین»، بعد از تکمیل ۸۰‌درصد از فاز اول «پروژه ۵ فازی ساخت پایتخت جدید»، استارت خورده است و این جابه‌جایی جمعیت از جاکارتا به نوسانتارا در حال انجام است.
  • آبله میمونی از فرودگاه‌ها؟

    دنیای اقتصاد: آرتمیس رمضانی، عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران درباره احتمال سرایت بیماری آبله میمونی به کشورمان به «دنیای‌اقتصاد» گفت: «مسافران کشورهای پر خطر به‌ویژه آفریقا باید به‌شدت کنترل شوند. در واقع بیش از همه باید موارد سرایت را کاهش داد و این امکان‌پذیر نمی‌شود مگر با کنترل سلامت مسافران از کشورهایی که موارد بیماری در آنها شیوع یافته است.»
  • رتبه‌بندی المپیک با متر اقتصادی

    دنیای اقتصاد: بازی‌های المپیک به میزبانی فرانسه به اتمام رسید و کشورهای صدرنشین بر اساس تعداد مدال‌های کسب شده، رتبه‌بندی شدند. «دنیای اقتصاد» در گزارشی، این رتبه‌بندی را بر اساس معیارهای اقتصادی و جمعیتی، مورد تحلیل قرار داده و با توجه به این معیارها، به بررسی جایگاه کشورها در المپیک پرداخته است.
  • «کامالا» کولاک کرد

    دنیای اقتصاد: آخرین نظرسنجی نیویورک‌تایمز و کالج سیه‌نا نشان می‌دهد که کامالا هریس برای اولین‌بار از زمان اعلام نامزدی‌اش در سه ایالت کلیدی با ۴درصد اختلاف از ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان پیش افتاده است. این نتایج نشان‌دهنده تغییر کیفی و بنیادی رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا است.
  • شبیخون در خاک روسیه

    دنیای اقتصاد: مقامات روسیه گزارش دادند که تا بعدازظهر چهارشنبه، اوکراینی‏ها منطقه سودژا را محاصره و سه روستا را تصرف کردند و در نزدیکی ۱۰روستای دیگر مشاهده شدند. اما آلکسی اسمیرنوف، فرماندار موقت کورسک روز چهارشنبه خبر داد: «در ۲۴ساعت گذشته، منطقه ما قهرمانانه با حملات نازی‌های اوکراین مقابله کرده است.»
  • نقد منصفانه و صادقانه دولت

    دنیای اقتصاد: مسعود پزشکیان، رئیس جمهور در جمع خبرنگاران گفت: رسانه‌ها دولت را نقد کنند؛ اما انتقادات آنها صادقانه، منصفانه و برادرانه باشد. هیچ‌کدام از ما بدون عیب و نقص نیستیم و باید با هم وفاق داشته باشیم. برای رسیدن به پیشرفت و موفقیت، به‌جای اختلاف‌افکنی باید طبق سیاست‌ها و چشم‌اندازهای پیش‌رو عمل کنیم.
  • مشاجره بایدن و نتانیاهو

    نزاع بین جو بایدن، رئیس‏جمهوری ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو، نخست‏وزیر اسرائیل درمورد رویکرد این رژیم به مذاکرات آتش‏بس، منعکس‌کننده تنش‏های داخلی فزاینده بین نتانیاهو و مقامات ارشد امنیتی اسرائیل بر سر مقاومت او در برابر توافق سریع با حماس است.
  • رفع محدودیت سرمایه‌گذاری

    دنياي اقتصاد: محسنی‌اژه‌ای روز گذشته در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه تاکید کرد: یکی از نمود‌ها و جلوه‌های مهم کمک قوه قضائیه به دولت در حوزه مسائل اقتصادی، تامین امنیت سرمایه‌گذاری سالم اقتصادی است. در این راستا نباید محدودیت‌های بلاوجه و غیرضروری برای فعالان سالم حوزه اقتصاد ایجاد کنیم.
  • بخش خصولتی؛ مانع توسعه بخش خصوصی

    دنیای‌اقتصاد : در نخستین میزگرد تخصصی دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی، به نقش و اهمیت بخش‌خصوصی در توسعه پایدار پرداخته شد. مهم‌ترین مساله مورد تاکید این بود که دولت با ایجاد یک بخش‌خصولتی ناکارآمد و تخصیص اکثر زیر‌ساخت‌ها به آن مانع توسعه بخش‌خصوصی شده است.
  • مدعیان انقلابی‌گری به علما و نخبگان توهین کردند

    محمدباقر قالیباف با انتقاد از افراطی‌گری و دوقطبی‌های جعلی در کشور تاکید کرد کشور به عقلانیت انقلابی نیاز دارد. وی همچنین از توهین به علما و نخبگانی که در انتخابات از وی حمایت کردند، انتقاد کرد. وی با بیان اینکه جریان‌هایی می‌خواهند جامعه را دوقطبی کنند، گفت: با تحجر به جایی نمی‌رسیم.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر