شماره روزنامه ۶۱۲۷
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۲۷ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۱۲۷

  • ضعف اسرائیل در برابر رقص پهپادها

    دنیای اقتصاد: پلیس اسرائیل می‌گوید، دقایقی قبل از حمله مرگبار پهپادی حزب‌الله به یک پایگاه ارتش در شمال اسرائیل، افسران پلیس گزارش‌هایی مبنی بر وجود یک پرنده مشکوک را به نیروی هوایی اطلاع دادند. به آنها گفته شد که نگران نباشند؛ زیرا این پرنده اسرائیلی است و همین امر باعث شد که افسران پرونده را ببندند. «پاتریک کینگزلی» و «گابی سوبلمن» در گزارش ۱۴اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشتند، ارزیابی نیروی هوایی اشتباه به نظر می‌رسید: لحظاتی بعد، چهار سرباز اسرائیلی در حمله حزب‌الله کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. این جدیدترین مورد از چندین حمله پهپادی اخیر است که نقاط ضعف را در نحوه شناسایی هواپیماهای بدون سرنشین نشان می‌دهد. در ماه ژوئیه، شبه نظامیان حوثی در یمن (انصارالله) به یک ساختمان مسکونی در تل‌آویو حمله کرده و یک غیرنظامی را کشتند. حزب‌الله هفته گذشته به شمال تل‌آویو حمله کرد و خساراتی وارد آورد؛ اما تلفات جانی نداشت. در اوایل سال، حزب‌الله تصاویری را پخش کرد که توسط یک پهپاد که بر فراز تاسیسات حساس در حیفا ضبط شده بود.
  • غزه زیر بمباران بی‌سابقه

    دنیای اقتصاد: ماشین جنگی و جنایت اسرائیل سر توقف ندارد. «هانی محمود» در گزارش دیروز سه شنبه ۲۴مهرماه در الجزیره نوشت، تمام شبانه روز از زمین و هوا حملات به غزه ادامه دارد. همه دچار حس شکننده ایمنی هستند و از یک ثانیه دیگر خود خبر ندارند. به‌طور مثال، خان یونس دیگر جایی برای ماندن نیست. اما مردم چاره‌ای ندارند جز اینکه همان‌جا بمانند. دائم دستور به تخلیه صادر می‌شود و مردم زیر موشک و آوار هستند و آوارگی را به دوش می‌کشند. آوارگان بیمارستان را به‌عنوان سرپناه برمی‌گزینند؛ اما بیمارستان هم امنیت ندارد.
  • جنگ خودی‌ها در کاخ سفید

    دنیای‌اقتصاد: تنش‌ها بین تیم بایدن و تیم هریس در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده افزایش یافته است. ۱۰نفر از آشنایان به موضوع به آکسیوس گفتند که روابط بین تیم کامالا هریس و تیم جو بایدن در کاخ سفید در هفته‌های پایانی قبل از انتخابات بسیار پرتنش بوده است. «هرچند تیم بایدن مایل به پیروز شدن هریس در انتخابات است اما بسیاری از دستیاران ارشد بایدن از اینکه رئیس جمهور آمریکا مجبور به کناره‌گیری از نامزدی مجددش برای انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع هریس شد ناخرسند بوده و به اجبار در نقش حامی هریس در طی کارزار انتخابات ظاهر می‌شوند. یکی از متحدان هریس درباره تیم جو بایدن تصریح می‌دارد: «آنها هنوز ناراضی هستند. برخی دستیاران کاخ سفید نیز این احساس را دارند.»
  • ما مجددا سازمان یافتیم

    دنیای‌اقتصاد: معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان دیروز سه‌شنبه برای سومین‌بار از زمان شهادت سیدحسن نصرالله سخنرانی کرد. شیخ نعیم قاسم در ابتدای سخنانش گفت: ما در مقاومت به دست سید حسن نصرالله، رهبر بزرگ تربیت شدیم، موضع‌گیری‌های ایشان دستور کار ما است و سخنان او نور راه ما و مسیر ما است. سیدحسن نصرالله ما را ترک نکرد و رزمندگان با قاطعیت مبارزه می‌کنند و مردم در عشق او ثابت قدم هستند و امید ما به پیروزی حد و مرزی ندارد. سایه سیدحسن نصرالله دشمنان را می‌ترساند و دستور او نافذ است و ما دشمنان را شکست خواهیم داد و آنها را از سرزمینمان ریشه‌کن می‌کنیم.
  • بحران در روابط کانادا و هند

    دنیای‌اقتصاد: کانادا روز دوشنبه دولت هند را به قتل و اخاذی منتقدان هندی خود متهم کرد. این اختلافات از زمان ترور یک فعال سیک در سال گذشته شدیدتر شده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، کانادا دیپلمات ارشد هند و پنج نفر دیگر را به‌دلیل عضویت در یک شبکه جنایتکار گسترده اخراج کرد. هند نیز متقابلا ۶دیپلمات کانادایی را اخراج کرد.
  • تایوان در محاصره ۱۵۳هواپیمای چینی

    دنیای‌اقتصاد: ورود هواپیماهای چینی به حریم تایوان افزایش یافته است. به گفته وزارت دفاع این جزیره خودمختار، درحالی‌که چین تمرینات نظامی گسترده‌ای انجام می‌دهد، ورود ۱۵۳هواپیما را در اطراف قلمرو خود شناسایی کرده است. به گزارش الجزیره، وزارت دفاع ملی تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد که تایوان شاهد «افزایش فعالیت هواپیماهای جنگی» در ۲۴ساعت بوده است. این بیانیه خاطرنشان کرد که بازی‌های جنگی چین بار دیگر تنش‌ها را در سراسر منطقه افزایش داده است. پکن روز دوشنبه جت‌های جنگنده، پهپادها، کشتی‌های جنگی و کشتی‌های گارد ساحلی را برای محاصره تایوان در این منطقه مستقر کرد. تایپه گفت که با اعزام «نیروهای مناسب» و قرار دادن آنها در اطراف خود، در حالت آماده‌باش قرار دارد و آماده واکنش است. وزارت دفاع تایوان گفت: «۹۰فروند هواپیمای چینی در منطقه شناساییِ پدافند هوایی این کشور مشاهده شده است.» پکن تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و گفته است که برای بازگرداندن آن به خاک اصلی ممکن است به زور هم متوسل شود.
  • شبه جزیره؛ انبار باروت

    دنیای‌اقتصاد: تنش‌ها در شبه‌جزیره کره افزایش یافته است و این منطقه را همچون انبار باروت کرده است. رسانه‌های کره‌جنوبی مدعی شدند که نیروهای ارتش کره‌شمالی، جاده‌های مرزی منتهی به کره‌جنوبی را منفجر کردند. به گزارش ان‌پی‌آر، کره‌جنوبی اعلام کرد که کره‌شمالی روز سه‌شنبه بخش‌های شمالی جاده‌های بین دو کره را که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، منفجر کرد و احتمالا در تلافی اقداماتی است که پیونگ‌یانگ مدعی انجام آن از سوی سئول است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر