شماره روزنامه ۶۱۰۷
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۰۷ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۱۰۷

  • حمله موشکی به عمق اسرائیل

    دنیای اقتصاد: حزب‌الله لبنان در پاسخ به حملات اسرائیل ده‌ها موشک به پایگاه هوایی «رامات دیوید» در شرق حیفا شلیک کرد. گزارش‌ها حاکی است که این حمله دورترین حمله حزب‌الله در داخل اسرائیل از زمان آغاز درگیری‌های فرامرزی جاری در اکتبر سال گذشته بود.
  • پرونده‌سازی ترامپ برای رقبای داخلی

    دنیای‌اقتصاد: بهار سال۲۰۱۸ بود و دونالد جی.‌ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که با تحقیق فوری درباره روابط کمپین انتخاباتی خود با روسیه مواجه شد، از اینکه وزارت دادگستری تمایلی به حمله به کسانی که او آنها را دشمنان خود می‌دانست، نداشت خشمگین بود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در یک جلسه در دفتر بیضی شکل کاخ سفید، ترامپ به دستیاران مبهوت خود گفت که اگر جف سشنز، دادستان کل به وزارتخانه دستور ندهد که هیلاری کلینتون و جیمز بی.کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی را تعقیب نکند، او خود آنها را مورد تعقیب قانونی قرار خواهد داد. دونالد اف.مک‌گان دوم، ‌وکیل کاخ سفید با درک خطرات خارق‌العاده‌ای که این اقدام ترامپ می‌توانست داشته باشد، چراکه می‌خواست سیستم قضایی را برای اهداف سیاسی مورد سوءاستفاده قرار دهد، تلاش کرد تا با افسار زدن به خواست دونالد ترامپ، این سری از اقدامات را متوقف کند.
  • تعطیلی دفتر الجزیره در رام الله

    الجزیره: در برنامه زنده تلویزیونی، سربازان اسرائیلی تا بن دندان مسلح به دفتر الجزیره در کرانه باختری در رام‌الله یورش بردند و تعطیلی آن را به ولید العمری، رئیس دفتر اعلام کردند. سربازان به همه کسانی که در شیفت شب در دفتر کار می‌‌‌کردند، دستور دادند که آنجا را ترک کنند و به آنها گفتند که فقط می‌توانند وسایل شخصی خود را ببرند. این دستور از سوی مقامات نظامی اسرائیل صادر شد، به‌‌‌رغم اینکه این دفتر در منطقهA قرار دارد، منطقه‌‌‌ای که در توافق‌نامه اسلو تحت کنترل فلسطینی‌‌‌هاست. این اولین باری نیست که اسرائیل اقداماتی را در منطقه A انجام می‌دهد؛ جایی که رام‌‌‌الله و محل استقرار تشکیلات خودگردان فلسطین است. یک سال پیش «تور ونسلند» هماهنگ‌‌‌کننده ویژه سازمان ملل متحد برای روند صلح خاورمیانه گزارش داد که در فاصله ژوئن تا سپتامبر سال گذشته، تلفات فلسطینی‌‌‌ها بر اثر عملیات اسرائیل در منطقهA افزایش یافته است. دو منطقه دیگر در کرانه باختری اشغالی، منطقه Bاست که تشکیلات خودگردان نیز روی کاغذ آن را اداره می‌کند، اما کنترل امنیتی آن را با اسرائیل به‌‌‌طور اشتراکی بر عهده دارد. منطقه Cنیز تحت کنترل کامل اسرائیل است.
  • پیشتازی نامزد مارکسیست در انتخابات سریلانکا

    نیویورک‌‌‌تایمز: کاندیدای مارکسیست، «آنورا کومارا دیسانایا» در شمارش اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری سریلانکا در روز یکشنبه پیشتاز است. این نامزد توانست بر موجی از خشم عمومی نسبت به نظم سیاسی مستقری که اقتصاد کشور آسیای جنوبی را به زمین زده است، سواری بگیرد. اگر دیسانایکه، ۵۵ساله به‌عنوان رئیس‌‌‌جمهور برگزیده شود، این یک چرخش قابل‌توجه برای حزب چپ نیم‌قرنی او، جاناتا ویموکتی پرامونا که مدت‌ها در حاشیه مانده بود، خواهد بود.
  • احتمال پیروزی بی‌سابقه افراطی‌ها در آلمان

    نیویورک‌‌‌تایمز: راست افراطی و چپ افراطی در آستانه کسب دستاوردهای قابل‌توجهی در رای‌‌‌گیری ایالتی آلمان هستند که روز یکشنبه برگزار شد. ناظران می‌‌‌گویند این نتایج احتمالا بر ثبات دولت ملی در برلین تاثیرگذار باشد. رای‌‌‌دهندگان روز یکشنبه برای انتخابات ایالتی در براندنبورگ، ایالت شرقی آلمان که برلین را مانند یک دونات احاطه کرده است، در یک رقابت منطقه‌‌‌ای که می‌تواند بر ثبات دولت اولاف شولتز صدراعظم تاثیر بگذارد، به پای صندوق‌های رای رفتند.
  • قطر به‌مثابه‌ یک قدرت عاریه‌ای

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    طی ۱۰ تا ۱۵سال گذشته، قطر بیشتر یک بازار فروش بوده و وقتی پای LNG به میان می‌آید، قطر بازیگر اصلی‌اش بوده است. وقتی بازار شروع به تغییر کند، این امر تاثیر اقتصادی منفی بر جامعه قطر خواهد داشت. با این ‌حال، ۱۵سال گذشته نیز منجر به سرمایه‌گذاری‌ها و ورود فناوری جدید به قطر شده و این کشور توانسته جایگاه مهمی به‌دست آورد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر