شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۹۶ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۰۹۶

  • ویرانی‌های بی‌سابقه در کرانه باختری

    دنیای اقتصاد: به گفته رسانه‌های خبری فلسطین و ساکنان فلسطینی، به نظر می‌رسد نیروهای ارتش اسرائیل روز جمعه از شهر جنین در کرانه باختری اشغالی عقب‌نشینی کرده‌اند؛ آن هم پس از گذشت ۱۰روز از حمله بزرگی که ده‌ها نفر از جمله کودکان را کشته و ویرانی‌های گسترده‌ای را به بار آورد. به گزارش «وفا»، خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین، ساعاتی پس از عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از جنین، تیم‌های «دفاع مدنی فلسطین» به همراه کارکنان خدمات عمومی و داوطلبان برای ارزیابی خانه‌ها، مشاغل، جاده‌ها و خطوط آب آسیب‌دیده به میدان آمدند و تلاش برای احیای خدمات ضروری را آغاز کردند.
  • همه راه‌ها به دوحه می‌رسد

    دنیای اقتصاد: به گفته یک مقام عرب و یک مقام آمریکایی، پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در اواخر ژوئیه، مقامات حماس به میانجی‌گران قطری گفتند که خواسته‌های جدیدی برای مذاکرات آتش‌بس دارند. این پیشنهاد، نخست‌وزیر قطر را که چند ماه را صرف ترغیب حماس به سازش کرده بود، نگران کرد. به گفته مقامات، نخست‌وزیر قطر از ملاقات‌ها و تماس‌های خود با این گروه مبارز فلسطینی عقب‌نشینی کرد. این رویکرد باعث شد حماس در نهایت این ایده را کنار بگذارد.
  • فرانسه خشمگین در برابر نخست‌وزیر مکرون

    دنیای‌اقتصاد: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز پنج‌شنبه پس از هفت هفته بدون نخست‌وزیر بودن، میشل بارنیه، سیاستمدار راست‌گرا را که از سال۱۹۷۸ عضوی از دولت‌های مختلف بود، به‌عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور منصوب کرد. به گزارش الجزیره، اعلامیه مکرون پس از هفته‌ها بن‌بست پس از انتخابات زودهنگام پارلمانی در ماه ژوئیه منتشر شد. اما نامزدی یک سیاستمدار محافظه‌کار خشم بسیاری از رای‌دهندگان فرانسوی را برانگیخته است. ائتلاف جناح چپ جبهه مردمی جدید بیشترین کرسی‌ها (۱۹۳) را در انتخابات زودهنگام مجلس ملی به‌دست آورد. حزب بارنیه، جمهوری‌خواهان، چهارم شد و بسیاری از چپ‌ها احساس می‌کنند با تصمیم مکرون برای انتخاب این سیاستمدار کهنه‌کار به‌عنوان نخست‌وزیر، خیانت دیده‌اند. باپتیست کالین، تهیه‌کننده تئاتر ۲۹ساله از لیون که در ماه ژوئیه به ائتلاف چپ رای داد، به الجزیره گفت: «چپ ناامید است؛ زیرا راست اساسا متحمل ضررهای زیادی شد؛ اما مکرون همچنان نخست‌وزیر محافظه‌کار انتخاب می‌کند. ما نتایج انتخابات پارلمانی را اشتباه خوانده‌ایم.» او ادامه داد: «ما فکر می‌کردیم چپ‌ها پیروز شدند، اما این چپ‌ها نیستند که می‌توانند نماینده نخست‌وزیر باشند.»
  • حمایت دیک چنی از هریس

    دنیای‌اقتصاد: «دیک چنی» از چهره‌های جمهوری‌خواه بانفوذ و معاون رئیس‌جمهور در دوران ریاست جمهوری «جورج دبلیو.بوش» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بعد از آنکه دخترش «لیز چنی» از نامزدی «کامالا هریس» در انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۴ حمایت کرد، به اعلام حمایتش از این نامزد حزب دموکرات پرداخت. به نوشته روزنامه «گاردین»، دیک چنی که سابقا وزیر دفاع آمریکا و رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید هم بوده، در بیانیه‌ای در مخالفتش با «دونالد ترامپ» نامزد ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه نوشت: «در طول تاریخ ۲۴۸ساله کشور ما تا حالا هرگز تهدیدی بزرگ‌تر از دونالد ترامپ علیه جمهوری ما وجود نداشته است.
  • سیاست‌نامه بریتانیایی

    دنیای‌اقتصاد: تونی بلر با کتاب جدیدی به نام «درباره رهبری سیاسی» پا به عرصه بازار کتاب گذاشته است. او در این کتاب گفته که در سال ۱۹۷۷ زمانی که از مقابل خانه شماره۱۰ رد می‌شده، آرزو کرده است که روزی وارد این خانه شود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، بازخوردهای اولیه کتاب نخست‌وزیر سابق بریتانیا خوب بوده است؛ اما نمی‌توان آن را به‌عنوان راهنمای کاربردی برای استارمر، رهبر حزب کارگر در نظر گرفت. پس از بلر، هیچ رهبری از حزب کارگر نتوانسته بود وارد خانه شماره۱۰ شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر