شماره روزنامه ۶۰۴۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۲۶ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۰۲۶

  • بالا گرفتن انتقادات بین‌المللی از اسرائیل

    ارتش اسرائیل در مواجهه با انتقادات بین‌المللی از جنگ و حمله اخیرش به ساختمان مدرسه سازمان ملل که به عنوان پناهگاه در «نصیرات» استفاده می‌‌شد، از عملیات خود کاملا دفاع و ادعا کرد که نیروهایش گروهی متشکل از ۳۰ شبه‌‌نظامی را که از سه کلاس درس به عنوان پایگاه استفاده می‌کردند، هدف قرار داد.
  • مانور قدرت در مدیترانه

    دنیای اقتصاد: یک کلیپ ویدئویی که اخیرا با یک موسیقی متن الکترونیکی هیجان‌‌‌انگیز تنظیم شده است، چیزی را که مبارزان حزب‌‌‌الله آن را یک پهپاد تهاجمی می‌نامند نشان می‌دهد؛ یک سلاح جدید در زرادخانه این گروه در زمانی که حملات خود به اسرائیل را افزایش می‌‌‌دهد. به رخ کشیدن این سلاح جدید، نوعی مانور قدرت از سوی سید حسن نصرالله است.
  • دیدار بایدن و زلنسکی در پاریس

    دنیای‌اقتصاد: بایدن روز جمعه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک مقطع حساس در جنگ با روسیه دیدار کرد، زیرا دو متحد به دنبال راه‌هایی برای معکوس کردن شرایط میدان نبرد هستند. دو رئیس‌جمهور در پاریس در مراسمی به مناسبت هشتادمین سالگرد نبرد نرماندی علیه آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، شرکت کردند. بایدن سپس اواخر جمعه به نرماندی بازگشت تا در مراسم تجلیل از سربازان آمریکایی سخنرانی کند و آن جنگ دیرینه را به درگیری امروز در اوکراین مرتبط کند. «پیتر بیکر» و «مایکل شی یر» در گزارش ۷ ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشتند، این دیدار - که اولین دیدار میان رهبران آمریکا و اوکراین از دسامبر گذشته است- تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که بایدن به اوکراین اجازه استفاده از تسلیحات ارائه‌‌‌شده توسط ایالات متحده برای شلیک به خاک روسیه را داد. این یک تغییر ملموس پس از دو سال محدودیت برای جلوگیری از حمله به خاک روسیه (دشمن دارای تسلیحات هسته‌ای) بود.
  • چرا انتخابات پارلمان اروپا مهم است؟

    دنیای‌اقتصاد: صدها میلیون رای‌دهنده در ۲۷ کشور در هفته جاری برای شرکت در انتخابات به پای صندوق‌های رای خواهند رفت، اما پارلمان اروپا کم‌قدرت‌ترین نهاد اتحادیه اروپاست. اغلب به عنوان یک «مغازه سخنگو» مورد تمسخر قرار می‌گیرد. ۷۲۰ عضو آن دارای اختیارات محدودی هستند، و در حالی که تعداد کمی از آنها ستاره‌های برتر هستند، تعداد کمی سیاستمدار بازنشسته یا حتی جنایتکار هستند. «متینا استویس گریدنف» در گزارش ۷ ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، اما، اتحادیه اروپا از زمان آغاز به کار خود به عنوان یک اتحاد اقتصادی در نزدیک به هفت دهه پیش، هرگز در ارائه منافع ملموس به شهروندان خود یا برای جهان نیرویی مهم برای ثبات و رفاه نبوده است.
  • پیروزی دموکراسی بر خودکامگی در هند

    گروه اقتصاد بین‌الملل: رای‌‌‌دهندگان در بزرگ‌ترین دموکراسی جهان اخیرا دوباره ثابت کردند چگونه دموکراسی می‌تواند نخبگان سیاسی یک کشور را که رابطه خود را با واقعیات روی زمین قطع کرده‌‌‌اند، مورد ملامت و سرزنش قرار دهد و تمرکز قدرت در یک جا را محدود و سرنوشت یک کشور را دگرگون سازد. با گذشت یک دهه از تکیه‌‌‌زدن نارندرا مودی بر کرسی نخست‌‌‌وزیری هند، پیش‌بینی می‌‌‌شد مودی در انتخابات پارلمانی به پیروزی قاطع دست یابد. اما در چهارم ژوئن مشخص شد که حزب او با از دست‌‌‌ دادن اکثریت پارلمانی قادر نخواهد بود به‌‌‌تنهایی دولت تشکیل دهد و باید با سایر احزاب ائتلاف کند. این پیامد می‌تواند پروژه مودی را برای بازسازی هند از مسیر خارج ‌‌‌کند.
  • قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    در مارس ۲۰۱۵، زمانی که قطر شروع به جنگ با حوثی‌‌‌ها کرد، وضعیت تغییر کرد. «توفان قاطع» به‌‌‌منظور «بازگرداندن دولت رئیس‌‌‌جمهور هادی از تصرف شبه‌‌‌نظامیان حوثی» آغاز شد و قطر همچنین به ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی پیوست که از رئیس‌‌‌جمهور هادی حمایت می‌‌‌کرد، یعنی تغییر موضع قطر در پاسخ به روی کار آمدن شیخ تمیم و نتایج بحران ۲۰۱۴ خلیج‌‌‌فارس بود. در جریان بحران خلیج‌‌‌فارس در سال ۲۰۱۷، کشورهای گروه ۴ قطر را متهم کردند که با هر دو طرف مغازله می‌کند به این معنا که هم در ائتلاف علیه حوثی‌‌‌ها حضور دارد و هم اطلاعاتی را به آنها ارائه می‌دهد. در نهایت، تلاش‌‌‌های میانجی‌گرانه‌‌ قطر در یمن به ایجاد و باز نگه‌‌‌داشتن روابط این کشور با اسلام‌‌‌گرایان کمک کرد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر