شماره روزنامه ۶۰۴۸
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۲۱ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۰۲۱

  • بمب‌های تراژدی رفح، آمریکایی بودند

    دنیای اقتصاد: به گفته کارشناسان اسلحه و شواهد بررسی‌شده توسط نیویورک‌تایمز، بمب‌های مورد استفاده در حمله اسرائیل که منجر به کشته شدن ده‌ها فلسطینی در اردوگاه آوارگان در نزدیکی رفح در روز یکشنبه شد، در ایالات متحده ساخته شده است. روزنامه نیویورک‌تایمز دریافت که بقایای مهمات فیلم‌برداری‌شده در محل حمله در روز بعد، بقایای یک بمب GBU-۳۹ بود که در ایالات متحده طراحی و ساخته شده بود. مقامات آمریکایی به اسرائیل فشار آورده‌اند تا از این نوع بمب بیشتر استفاده کند که به گفته آنها می‌تواند تلفات غیرنظامیان را کاهش دهد.
  • شورش یقه‌سفیدهای سیاه علیه پرزیدنت

    دنیای‌اقتصاد: سیریل رامافوسا چندین سال پیش به ریاست‌جمهوری آفریقای جنوبی رسید که هیجان و خوش‌بینی سیاه‌پوستان در حال ظهور این کشور را به همراه داشت؛ کسانی که او را نماینده‌ای از خودشان می‌دیدند. او یک تاجر وزین با قدرت تفکر است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، او پادزهری برای دولت قبلی به نظر می‌رسید که قصد دارد مناسبات پیشین را برچیند. دولت پیشین سفیدپوستان را بر اقتصاد مسلط کرده بود و از سیاه‌پوستان متخصص برای تداوم حکومت خود به عنوان شریک استفاده می‌کرد؛ اما درحالی‌که رای‌دهندگان روز چهارشنبه برای انتخابات در آفریقای جنوبی از زمان پایان آپارتاید در ۳۰سال پیش به پای صندوق‌های رای رفتند، سیاه‌پوستان حرفه‌ای یکی از تهدیدات جدی برای تسلط نامطمئن بر قدرت توسط رامافوسا و حزبش در کنگره ملی آفریقا هستند.
  • برباد رفتن آرزوهای غرب‌گرایانه گرجی‌ها

    دنیای‌اقتصاد: پارلمان که توسط حزب رویای گرجستان کنترل می‌شود، وتوی رئیس‌جمهوری درباره لایحه‌ای که می‌تواند پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را تضعیف کند، نادیده گرفت. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، پارلمان گرجستان وتوی ریاست‌جمهوری را لغو کرد تا شامگاه سه‌شنبه لایحه بحث‌برانگیزی را به پایان برساند که کشور را وارد یک بحران سیاسی کرده است و آرزوهای غرب‌گرایانه بسیاری از گرجستانی‌ها را به نفع روابط نزدیک‌تر با روسیه از مسیر خود خارج کند.
  • پای چین در میان است

    دنیای‌اقتصاد: قانون‌گذاران اپوزیسیون در تایوان روز سه‌شنبه اقداماتی را انجام دادند که می‌تواند قدرت رئیس جمهور جدید، «لای چینگ-ته» را به چالش بکشد و ده‌ها هزار نفر از هواداران او را که در روزهای اخیر در اعتراض به خیابان‌ها ریختند، نادیده بگیرد. «امی چانگ چین» و «کریس باکلی» در گزارش ۲۸مه در نیویورک‌تایمز نوشتند، قانون پیشنهادی توسط مخالفان لای تنها کمی بیش از یک هفته پس از روی کار آمدن وی به تصویب رسید و چالش‌هایی را که او برای پیگیری دستور کار خود بدون اکثریت قانون‌گذاری با آن مواجه خواهد شد، برجسته کرد. در انتخابات ژانویه، حزب اپوزیسیون «ملی‌گرا» و «حزب مردم تایوان» با هم کرسی‌های بیشتری را در مجلس دارای ۱۱۳کرسی نسبت به «حزب دموکراتیک مترقی» لای به‌دست آوردند.
  • انتخابات پارلمان اروپا چگونه برگزار می‌شود؟

    محمود فاضلی/تحلیلگر امور بین‎الملل
    از ۶ژوئن تا ۹ژوئن۲۰۲۴ (۱۷ الی ۲۰خرداد۱۴۰۳) انتخابات در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار می‎شود. در مجموع ۷۲۰نماینده پارلمان اروپا از فرآیندهای انتخاباتی بیرون خواهند آمد که ۱۵نماینده بیشتر از انتخابات اروپا در سال۲۰۱۹ است. به‎عنوان یک قاعده کلی، تعداد نمایندگان پارلمان اروپا قبل از هر فرآیند انتخاباتی تعیین می‎شود؛ درحالی‌که مجموع آنها نمی‎تواند از ۷۵۰ به اضافه رئیس پارلمان اروپا تجاوز کند. عددی که هر کشور انتخاب می‌کند بر اساس اصل کاهش تناسب است که بیان می‌کند هر عضو پارلمان اروپا از یک کشور بزرگ‌تر نماینده مردم بیشتری نسبت به یک نماینده پارلمان اروپا از یک کشور کوچک‎تر است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر