شماره روزنامه ۶۰۱۴
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۰۵ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۵۹۰۵

  • عقب‌نشینی گولانی از غزه

    دنیای اقتصاد: ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تیپ گولانی را از نوار غزه خارج می‌کند. این اتفاق تنها یک روز پس از اعلام ارتش مبنی بر دستیابی به «کنترل عملیاتی» در محله شجاعیه غزه رخ داد. آیا این دو رویداد به هم مرتبط هستند؟ می‌توان گفت آری. اسرائیل اعلام کرد که به نوعی کنترل شجاعیه را به‌دست آورده است تا شوک اخباری مبنی بر شکست زبده‌ترین نیروی رزمی خود -تیپ گولانی- را کاهش دهد. همزمان با این تحول مهم نیز «پل راجرز»، استاد بازنشسته مطالعات صلح در دانشگاه برادفورد در گاردین استدلال کرد که اسرائیل در حال شکست خوردن از حماس است؛ اگرچه نتانیاهو و اطرافیانش آن را نمی‌پذیرند. او یکی از نشانه‌های این شکست را عملیات ناکام گولانی در ۱۲دسامبر دانست. در این عملیات تیپ ویژه ارتش متحمل خسارت سنگین و کشته شدن درجه‌داران ارشد خود شد.
  • جیب چاق «شی»

    دنیای‌اقتصاد- حسین موسوی: در مرز برفی چین با روسیه، یک نمایندگی فروش کامیون به لطف مشتریان روسی فروش خود را در سال گذشته دو برابر کرده است. صادرات چین به همسایه خود آ‌ن‌قدر قوی شده است که کارگران ساختمانی چینی در تابستان امسال انبارها و برج‌های اداری ۲۰طبقه را در مرز ایجاد کردند. شهر مرزی «هی‌هه» تصویری از روابط اقتصادی نزدیک‌تر چین با روسیه است.
  • یونان؛ کشور سال اکونومیست

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل: نشریه اکونومیست درمقاله‌ای به کشورهایی که در سال۲۰۲۳ عملکرد یا دستاورد قابل‌توجهی درعرصه‌های مختلف داشته‌اند، اشاره کرده و یونان را به علت موفقیت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی چشمگیر به عنوان کشور سال انتخاب کرده است. سال۲۰۲۳ سال خوشحال‌کننده‌ای برای بشریت نبود. در این سال، آتش چندین جنگ شعله‌ور بود، رژیم‌های استبدادی خودنمایی کردند و دربسیاری از کشورها حاکمان مستبد قوانین را نقض و آزادی‌ها را محدود کردند. این شرایط پس‌زمینه تاریکی برای انتخاب کشورسال ایجاد کرده بود.
  • غزه دیگر جای زندگی نیست

    محمود فاضلی/ تحلیلگر امور بین الملل
    حملات وحشیانه اسرائیل به غزه همچنان ادامه دارد و تاکنون بیش از ۲۰هزار نفر قربانی داشته و حداقل ۵۲۵۸۶نفر مجروح شده‎اند. آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعتقاد دارد هیچ حفاظت موثری از غیرنظامیان در نوار غزه وجود ندارد و تعداد تلفات بی‌سابقه است. اقتدار و اعتبار شورای امنیت به‎دلیل ناتوانی در اجرای قطعنامه آتش‎بس بشردوستانه در غزه تضعیف شده است. امروز ما در حال حرکت به‎سوی دنیای تک‌قطبی هستیم و برای جلوگیری از پیچیدگی و هرج‌ومرج نیازمند نهادهای چندجانبه هستیم، متاسفانه شورای امنیت نتوانست تصمیمی درباره آتش‎بس بشردوستانه بگیرد. من درخواست خود برای آتش‎بس بشردوستانه در غزه را رها نمی‌کنم.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر