شماره روزنامه ۶۱۱۱
|

  • دورنمای متزلزل آتش‌بس در لبنان

    دنیای اقتصاد: درحالی‌که محمد سرور، معروف به حاج ابوصالح، یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط نیروهای اسرائیلی ترور و شهید شد، گویا قرار نیست بین حزب‌الله لبنان و اسرئیل، آتش‌بس برقرار شود. هر دو طرف شرایط فعلی را برای آتش‌بس مناسب نمی‌بینند. حزب‌الله بارها گفته است که قصد دارد تا زمان آتش‌بس در غزه به جنگ ادامه دهد؛ درحالی‌که اسرائیل از شبه نظامیان قدرتمند لبنانی می‌خواهد که برای همیشه از مرز عقب‌نشینی کنند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، به گفته تحلیلگران، پیشنهاد آتش‌بس سه هفته‌ای میان اسرائیل و حزب‌الله برای هر یک از طرفین دشوار خواهد بود؛ زیرا آتش‌بس با شرایط فعلی آنها جور نیست.
  • پالس روسی جنگ‌هسته‌ای

    دنیای‌اقتصاد: دیمیتری مدودف، دست راست رئیس‌جمهوری روسیه و معاون رئیس شورای امنیت ملی در تلگرام نوشت: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه رویکردها را درباره استفاده از سلاح هسته‏ای اصلاح کرده است.» وی نوشت: «پرتاب گسترده و عبور از مرز ما با تسلیحات هوافضای دشمن از جمله هواپیما، موشک و پهپاد تحت شرایط خاصی می‌تواند مبنایی برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای شود.» همزمان آژانس‏های اطلاعاتی آمریکا نیز دراین مورد اظهار نگرانی کردند.
  • حمله هوایی بی سابقه به ضاحیه بیروت

    دنياي اقتصاد: منابع خبری روز گذشته از حملات سنگین جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت با هدف ترور سیدحسن‌نصرالله و همچنین هاشم صفی‌الدین خبر دادند. با این‌حال منابع امنیتی مقاومت به تسنیم گفتند که دبیرکل و رئیس شورای اجرایی حزب‌الله در سلامت کامل هستند.
  • اوکراین و غرب در مسیر باخت

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل: اکونومیست سرمقاله جهانی این هفته خود را به بحران اوکراین و روند نامطلوب پیشرفت جنگ اختصاص داده است. تحلیلگران این نشریه معتقد هستند که اگر قرار است اوکراین و حامیان غربی آن پیروز شوند، ابتدا باید بپذیرند که اکنون در مسیر باخت قرار دارند.در دو سال گذشته، روسیه و اوکراین درگیر یک جنگ فرسایشی پرهزینه بوده‌اند. این شرایط غیرقابل تداوم است. ولودیمیر زلنسکی در سفر اخیر خود به آمریکا «طرح پیروزی» را به جو بایدن ارائه کرد؛ طرحی که انتظار می‌رود شامل تقاضای جدید برای اسلحه و پول باشد. اما در حقیقت، اوکراین نیازمند چیزی جاه‌طلبانه‌تر است: تغییر رویه فوری.
  • قطر به‌مثابه‌ یک قدرت عاریه‌ای

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    قطر به میزبانی بازی‌های المپیک و پارالمپیک در سال ۲۰۳۲ ابراز علاقه کرد که نشان‌دهنده‌ برنامه‌های آینده برای تعامل با بازیگران ورزشی غیردولتی است. بنابراین، قطر در آینده حداقل در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به استفاده از قدرت عاریه‌ای ادامه می‌دهد و همچنان از ثروت مازاد خود برای حمایت از بازیگران غیردولتی سود می‌برد.
  • نقطه عطف جدید جنگ لبنان

    دنیای اقتصاد: حزب‌الله لبنان اعلام کرد که یک موشک بالستیک به سمت مقر موساد در نزدیکی تل‌آویو شلیک کرده است. این اولین‌بار است که حزب‌الله از اکتبر ۲۰۲۳ که درگیری‌ها با اسرائیل به دلیل جنگ غزه آغاز شد، با موشک بالستیک حمله می‌کند.
  • سایه بحران خاورمیانه بر سازمان ملل

    دنیای‌اقتصاد: مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه به‌طور رسمی آغاز شد و سخنرانان روز اول بیشتر زمان سخنرانی خود را به جنایات اسرائیل در غزه و لبنان اختصاص دادند. بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم برای آخرین‌بار در این اجلاس سخنرانی کرد. در میان سخنرانان روز اول می‌توان به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اشاره کرد که پس از بایدن سخنرانی کردند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در چهارمین و آخرین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از چالش‌هایی سخن گفت که در طول دوران فعالیت خود در خدمات عمومی شاهد بوده است. همچنین او روز سه‌شنبه هشدار داد که جهان بار دیگر با یک «نقطه عطف» روبه‌رو شده است. نیویورک‌تایمز در ادامه گزارش خود نوشت: رهبران جهان در نیویورک گرد هم آمده بودند تا سخنان بایدن و دیگر سخنرانان را در هفتاد و نهمین نشست مجمع سازمان ملل، در سایه جنگ و آشفتگی در اروپا، آفریقا و خاورمیانه بشنوند.
  • قربانیان دریای اژه

    محمود فاضلی/تحلیلگر امور بین‎الملل
    آنچه این روز‌ها در مرز‌های آبی اروپا رخ می‌دهد، نتیجه برنامه‌ریزی اروپایی‌ها برای نسل‎کشی افرادی است که به‎دلیل فقر، آوارگی، درگیری نظامی و قحطی، رویای زندگی بهتر در کشور‌های دیگر را دارند. پس از تصمیم برلین برای تمدید کنترل مرزهای غربی و شمالی آلمان به‎مدت ۶ماه به‎عنوان بخشی از تلاش برای مهار مهاجرت غیرقانونی، زنگ خطر اروپا به صدا درآمد و آتن اعلام کرد که لغو یک‌جانبه پیمان شنگن قابل تحمل نخواهد بود. دولت یونان نگران است که سخت گیرانه شدن سیاست مهاجرتی آلمان و تعلیق شنگن در پی حمله تروریستی اخیر در زولینگن و تحت فشار شدید تقویت حزب راست‌گرای افراطی AfD، از سوی سایر کشورهای عضو شنگن نیز دنبال شود که در نهایت موجب اخراج مهاجرین به یونان به‎عنوان کشور «پذیرش اول» خواهد شد.
  • افزایش مالیات ثروتمندان در فرانسه

    یورونیوز: میشل بارنیه، نخست‌وزیر جدید فرانسه، روز یکشنبه (یک‌مهر) با اشاره به کسری بودجه این کشور از برنامه دولت خود برای افزایش مالیات افراد ثروتمند و شرکت‌های بزرگ خبر داد. وی این اظهارات را روز شنبه (۳۱شهریور) پس از رونمایی از کابینه جدید متشکل از جناح راست مطرح کرد؛ اقدامی که تقریبا سه ماه پس از انتخابات زودهنگام فرانسه انجام شد. بارنیه به شبکه تلویزیونی «فرانس۲» گفت: «من قصد ندارم مالیات را برای همه فرانسوی‌ها افزایش دهم، نه برای قشر کم‌درآمد، نه برای افرادی که کار می‌کنند و نه برای طبقات متوسط. اما نمی‌توانم ثروتمندترین افراد را از تلاش ملی برای اصلاح این وضعیت حذف کنم.» بارنیه در اظهارات خود همچنین به مجموعه‌ای از مشکلات اقتصادی به ارث رسیده از دولت قبلی، به‌ویژه بار سنگین بدهی و کسری بودجه اشاره کرد. کسری بودجه فرانسه در سال۲۰۲۳ به ۵.۵درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور رسید که بسیار بالاتر از هدف ۴.۹درصدی دولت و سقف ۳درصدی اتحادیه اروپا بود. پیش‌بینی می‌شود امسال (۲۰۲۴) کسری بودجه فرانسه به حدود ۵.۶درصد تولید ناخالص داخلی و در سال۲۰۲۵ به بیش از ۶ درصد برسد. این کسری بیش از حد که تا حدی ناشی از رشد کم و کاهش درآمدهای مالیاتی است، در حال حاضر باعث شروع اقدامات نظارتی از سوی اتحادیه اروپا شده است.
  • تراژدی انسانی در لبنان

    دنیای اقتصاد: لبنانی‌ها روزهای سختی را می‌گذرانند. درگیری‌ها باعث شده است هزاران نفر خانه‌های خود را در جنوب ترک کنند. به نوشته «کاتلین ماگرامو» در سی‌ان‌ان، روز دوشنبه «مرگبارترین روز برای لبنانی‌ها از سال۲۰۰۶ به این‌سو بود.» در این روز نزدیک به ۳۰۰هدف از سوی اسرائیل هدف گرفته شد و حدود ۵۰۰کشته و ۱۶۵۰زخمی بر جای گذاشت. با افزایش حملات، انتظار می‌رود تلفات انسانی افزایش یابد. «فدریکا مارسی» هم در گزارش ۲۴سپتامبر برای الجزیره البته به جنبه دیگری از این جنگ اشاره کرد و آن کوچ گسترده لبنانی‌ها از جنوب بود. در همین ارتباط، «متیو سالتمارش»، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد به الجزیره می‌گوید که «تلفات غیرنظامیان در لبنان در میان حملات اسرائیل غیرقابل قبول است.» وی به خبرنگاران در ژنو گفت: «ده‌ها هزار نفر یک‌شبه یعنی طی دوشنبه‌شب ۲مهرماه مجبور به ترک خانه‌های خود شدند و این تعداد همچنان در حال افزایش است.»
  • قهر بایدن با نتانیاهو

    دنیای‌اقتصاد: دستیاران رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گویند که جو بایدن شروع به اعتراف کرده است که زمانش برای کمک به آتش‌بس و معامله گروگان‌ها رو به اتمام است و تا این زمان هیچ‌وقت خطر جنگ گسترده‌تر را این‌گونه حس نکرده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، حمله وحشیانه اسرائیل به حزب‌الله، خشونت‌آمیزترین نبرد تل‌آویو با گروه شبه‌نظامی لبنانی از سال۲۰۰۶، نه تنها دمیدن به آتش یک جنگ بزرگ‌تر است، بلکه شکاف قابل توجهی هم بین رئیس‌جمهور ایالات متحده و نخست‌وزیر اسرائیل به‌وجود آورده است.
  • قطر به‌مثابه‌ یک قدرت عاریه‌ای

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    تردید وجود دارد که تلاش‌های قطر برای جلب وفاداری قبیله‌ای ادامه یابد؛ زیرا بحران خلیج‌فارس قبایل و طوایف را در نتیجه‌ دوپاره‌سازی وفاداری‌شان، از هم جدا کرد. در مقابل، پایان بحران خلیج‌فارس در سال۲۰۱۷ بدون پذیرش ۱۳خواسته گروه چهار به این معنی است که قطر به حمایت از بازیگران غیردولتی رسانه‌ای ادامه خواهد داد. شبکه‌ الجزیره و ایستگاه‌های وابسته به آن تعطیل نمی‌شوند. بحث اصلی طرف قطری از سال۲۰۱۷ که بحران آغاز شد، باقی مانده است: اینکه بسته شدن الجزیره «چیزی نیست جز تلاشی برای پایان دادن به آزادی بیان در منطقه و سرکوب حق اطلاعات».
  • نهایی شدن «پیمان آینده»در نیویورک

    الجزیره: مجمع عمومی سازمان ملل متحد یک پیمان بلندپروازانه را به تصویب رسانده است که هدف آن مرتبط‌تر و موثرتر ساختن سازمان در صحنه جهانی در قرن بیست‌ویکم در بحبوحه انتقادات فزاینده درباره شکست‌هایش در توقف جنگ‌ها و پاسخ‌گویی به کسانی است که منشور آن را نقض می‌کنند. روسیه و ایران جزو هفت کشوری بودند که با «پیمان آینده» مخالفت کردند؛ اما در نشستی که یکشنبه و دوشنبه برگزار شد، نتوانستند از ادامه روند تصویب این سند جلوگیری کنند.
  • «نبرد روز حساب» در لبنان

    دنیای اقتصاد: تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله به‌طور لحظه‌ای در حال افزایش است. هر دوطرف یکدیگر را به حملات شدیدتر تهدید کرده‌اند. موشک‌های حزب‌الله به حیفا رسیده و خطر بیخ گوش کسانی است که در تل‌آویو هستند. در مقابل، اسرائیل نیز در جنایت‌های روز گذشته‌اش جان بیش از ۲۰۰نفر را گرفت.
  • نیویورک زیر سایه جنگ

    دنیای‌اقتصاد: رهبران جهان از امروز سه‌شنبه، درباره سه جبهه جنگی، یعنی تغییرات آب و هوایی، افزایش سطح آب دریاها و پیشنهادها برای گسترش نمایندگی در شورای امنیت بحث خواهند کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، هنگامی که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز سه‌شنبه به وقت محلی در نیویورک تشکیل ‌شود، توجه به جنگ‌های بزرگی که در اوکراین، غزه و سودان در جریان است، متمرکز می‌شود؛ درحالی‌که نه نهاد جهانی و نه قدرت‌های جهانی نتوانسته‌اند به این خشونت‌ها پایان دهند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر