شماره روزنامه ۵۹۹۲
|

  • منتظر تاثیر فوری نباشید

    دنیای اقتصاد: ستوان اوکراینی در موقعیت شلیک در جبهه شرقی بود و فرماندهی یک واحد توپخانه را بر عهده داشت که به هویتزرهای M۷۷۷ و سایر تسلیحات بزرگ توسط آمریکا متکی بود؛ درحالی‌که قانون‌گذاران آمریکایی در واشنگتن جمع شده بودند تا تصمیم بگیرند که آیا توپ‌های اوکراینی‌ها به‌دلیل کمبود مهمات مجبور به خاموش شدن هستند یا خیر. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اما هنگامی که ستوان شنبه‌شب به پایگاه خود بازگشت، خبری را شنید که او و میلیون‌ها اوکراینی برای شنیدن آن دعا کرده بودند.
  • پیام تنبیهی بایدن به بی‌بی

    دنیای اقتصاد: به گفته یک منبع آگاه، ایالات متحده در حال بررسی اعمال تحریم‌ها علیه یک یا چند گردان اسرائیلی متهم به نقض حقوق بشر در جریان عملیات در کرانه باختری اشغالی است. رهبران اسرائیل، از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز شنبه (یک‌اردیبهشت ماه) احتمال اعمال چنین تحریم‌هایی از سوی دولت بایدن را در زمانی که نیروهای اسرائیلی در حال جنگ در غزه علیه حماس هستند، «اوج یک اقدام پوچ و پایین‌ترین سطح اخلاق» خواندند. نتانیاهو در یک پست در شبکه‌های اجتماعی گفت که کابینه او «به هر وسیله‌ای» علیه هرگونه اقدامی دست به عمل خواهد زد.
  • پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

    دنیای اقتصاد: در پرونده رسمی علیه رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، پرونده با عنوان مردم ایالت نیویورک علیه دونالد جی.‌ترامپ ثبت و شناخته شده است و در حال حاضر، مردم دست قوی‌تری دارند. این پرونده همه چیز دارد: شاهدان خودی، هیات منصفه مطلوب، مجموعه‌ای از حقایق مبهم از رئیس‌جمهور سابق، حق‌السکوت و یک بازیگر فیلم‌های مستهجن. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، روز دوشنبه، دادستان‌ها به‌طور رسمی پرونده را به ۱۲تن از هیات منصفه معرفی کردند و اولین تعقیب یک رئیس‌جمهور آمریکا را آغاز کردند.این محاکمه که می‌تواند دونالد ترامپ را در حین نامزدی مجدد برای کاخ سفید به‌عنوان یک مجرم معرفی کند، در سراسر کشور سر و صدا ایجاد خواهد کرد. همزمان استقامت سیستم قضایی در برابر ترامپ آزمایش خواهد شد؛ چراکه رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ترامپ به‌گونه‌ای به آن حمله می‌کند که به هیچ متهم دیگری اجازه انجام آن داده نمی‌شود. اگرچه دادستان منطقه، آلوین ال.براگ، کوهی از شواهد را جمع‌آوری کرده است، به سختی می‌توان از محکوم شدن ترامپ اطمینان حاصل کرد. طی ۶هفته آینده، وکلای ترامپ سه نقطه ضعف آشکار را در نظر خواهند گرفت: اعتبار یک شاهد کلیدی، مقصر بودن رئیس‌جمهور و پیچیدگی حقوقی پرونده.
  • کابوس طغیان در کنوانسیون دموکرات‌ها

    دنیای‌اقتصاد: این یک سناریوی کابوس‌آمیز برای دموکرات‌ها است: معترضان در تابستان امسال کنوانسیون آنها را مختل می‌کنند؛ با پلیس درگیر می‌شوند و به نظر می‌رسد هرج و مرج در افق نمایان است. ممکن است خیالی نباشد. با تشدید اعتراضات به جنگ اسرائیل در غزه، به‌ویژه در محوطه دانشگاه‌ها، کنشگران در حال آماده شدن برای حضور در شیکاگو در تابستان امسال برای «کنوانسیون ملی دموکرات‌ها» هستند. «جرمی دبلیو پیترز» در گزارش ۲۱آوریل در نیویورک‌تایمز نوشت، همین ایده، برخی از دموکرات‌ها را درست به سال۱۹۶۸ بازمی‌گرداند؛ زمانی که کنوانسیون آنها، همچنین در شیکاگو، تحت‌الشعاع درگیری‌های داخلی و خشونت بین پلیس و معترضان ضد جنگ قرار گرفت. در آن زمان، بسیاری از رای‌دهندگانی که اخبار شبانه را تماشا می‌کردند، این تصور را داشتند که حزب نمی‌تواند نمایندگان خود را کنترل کند.
  • مرگ صنایع سنگین در اوکراین

    دنیای اقتصاد-گروه دنیا: دودکش‌های بلند، آن زمان ابرهای بخار را بیرون می‌فرستادند. در ماشین‌آلات غول‌پیکر، توربین‌ها به‌صورت شبانه‌روزی می‌چرخیدند. کوره‌ها بار قطار زغال سنگ را می‌سوزاندند. در دوران اتحاد جماهیر شوروی، نیروگاه حرارتی کوراخوف باعث ایجاد شهر اطراف آن در شرق اوکراین شد و اقتصاد محلی را به حرکت درآورد و جامعه را با دستمزد و گرمایش خانه‌ها یکپارچه کرد. هالینا لیوبچنکو، بازنشسته‌ای که شوهرش تمام دوران حرفه‌ای خود را در معادن زغال‌سنگ مجاور سر کرده است، می‌گوید: «کارخانه ما قلب شهر ما است.» به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، آن قلب اکنون به سختی می‌تپد و تا حدی توسط توپخانه ویران شده است. این نیروگاه یکی از آخرین نیروگاه‌هایی است که هنوز در منطقه دونباس اوکراین فعال است؛ زمانی که این منطقه مرکز صنایع سنگین کشور بود و اکنون نقطه کانونی حملات زمینی روسیه است که کارخانه‌ها و شهرهایی را در امتداد خط مقدم به ویرانی می‌کشاند. جنگ در شرق اوکراین ده‌ها هزار نفر را کشته، شهرها را به ویرانه تبدیل کرده و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است. همچنین کارخانه‌هایی را که سال‌ها محرک مهم اقتصاد اوکراین بودند، نابود کرده است.
  • فصل جدید ترکیه-حماس؟

    دنیای‌اقتصاد: رئیس‌جمهور ترکیه پس از گفت‌وگو با رهبر حماس در استانبول، از فلسطینیان خواست تا متحد شوند. با اعلام قطر مبنی بر اینکه نقش خود را به‌عنوان میانجی بین حماس و اسرائیل مورد ارزیابی دوباره قرار خواهد داد، اردوغان با این دیدار نشان داد که او هم خواهان نقش است.
  • احیای خلافت در شام

    دنیای‌اقتصاد: منطقه شرق سوریه با افزایش هشدار حملات داعش، بمب‌گذاری‌ها و حملات شبانه مخفیانه علیه ارتش سوریه و نیروهای دموکراتیک کرد-سوری (SDF) مواجه است. چهار ماه گذشته شاهد بیش از صد حمله بودیم که این نگرانی را برانگیخت که این گروه تروریستی اکنون در حال شکل‌یابی مجدد و تهاجمی‌تر شدن در فعالیت‌های رزمی خود است.
  • قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    در مقایسه با دیگر انواع تثبیت‌شده قدرت، «قدرت عاریه‌ای» که با گنجاندن بازیگران غیردولتی در محدوده نظریه روابط بین‌الملل، دیدگاهی جایگزین ارائه می‌کند، بر دو چیز متکی است: یک عنصر ظرفیت دولت -مانند ظرفیت مالی - و یک عنصر ظرفیت یک بازیگر غیردولتی مانند تاثیر و نفوذ تثبیت‌شده‌اش. با انجام این کار، یک کشور (با استفاده از ثروت دولتی خود) نفوذ فراملی موجود یک بازیگر غیردولتی (برای اهداف سیاسی خود) را به عاریت می‌گیرد. به همین دلیل است که از واژه «قدرت عاریه‌ای» استفاده می‌شود؛ زیرا آن دولت به‌جای تکیه کامل بر ظرفیت خود، حضور تثبیت‌شده یک بازیگر غیردولتی را به عاریت می‌گیرد.
  • انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی

    دنیای اقتصاد: به گفته منابع امنیتی، بر اثر انفجار در یک پایگاه نظامی در عراق که توسط «نیروهای بسیج مردمی» (PMF) یا «حشدالشعبی» مورد استفاده قرار می‌گرفت، حداقل یک‌نفر جان باخت و ۲۰نفر زخمی شدند. حشد‌الشعبی گفت «حمله» اواخر روز جمعه، پایگاه نظامی «کالسو» واقع در ۵۰کیلومتری جنوب پایتخت بغداد در استان بابل را هدف قرار داد. محمود عبدالواحد، در گزارشی برای الجزیره در ۲۰آوریل نوشت، فیلم‌ها و تصاویر از محل وقوع، انفجار مهیبی را نشان می‌دهد که درختان اطراف را نیز به آتش کشیده و باعث گسترش آتش‌سوزی شده است. تصاویر گرفته‌شده از داخل پایگاه در صبح روز شنبه حکایت از یک دهانه بزرگ و آسیب به زیرساخت‌ها و وسایل نقلیه داشت. حشد‌الشعبی در بیانیه‌ای مدعی شد: «تجاوز آمریکا علت اصلی بمباران پایگاه نظامی کالسو بود» که در نزدیکی شهر اسکندریه قرار دارد.
  • عصر پهپادها در معادلات جهانی جنگ

    دنیای‌اقتصاد: درحالی‌که پهپادهای انفجاری یا کامیکازه در میدان نبرد شهرت پیدا می‌کنند، گفته می‌شود که حتی تانک‌های قدرتمند آبرامز آمریکایی هم آسیب‌پذیر شده‌اند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، نبرد هواپیماهای بدون سرنشین در اوکراین که جنگ مدرن را متحول می‌کند، شروع به تحمیل تلفات مرگبار بر یکی از قدرتمندترین نمادهای قدرت نظامی آمریکا -تانک- کرده است و اساس آن را کامل تهدید می‌کند و حالا این سوال مطرح می‌شود که قرار است در درگیری‌های آینده چگونه از آنها استفاده شود. یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «طی دوماه گذشته، نیروهای روسیه پنج تانک از ۳۱تانک ‌ام۱ آبرامز ساخت آمریکا را که پنتاگون در پاییز گذشته به اوکراین فرستاد، خارج کرده‌اند.»
  • روز حاتم‌بخشی کنگره

    دنیای‌اقتصاد: پس از رفع یک مانع مهم در روز جمعه، انتظار می‌رود که بسته ۹۵میلیارد دلاری (کمک مالی به سه کشور) تایید شود و این قانون را پس از یک سفر پر از فراز و فرود در کنگره در مسیر تصویب قرار دهد. کنگره احتمالا در مسیر تصویب این قانون قرار گرفته است که شامل کمک مالی به تایوان، اوکراین و اسرائیل است. به نظر می‌رسد که مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، برای پیشبرد قوانین، جدال سختی با تندروهای حزب خود داشته باشد.
  • متلاشی شدن یک ملت

    دنیای‌اقتصاد: ارتش میانمار در سال۲۰۲۱ دست به کودتا زد و اصلاحات دموکراتیک را از میان برد و بسیاری از رهبران غیرنظامی این کشور را به زندان انداخت. سه سال بعد، این کشور آسیای جنوب شرقی در آستانه یک «کشور شکست خورده» است. گروه‌های شورشی، از جمله نیروهای طرفدار دموکراسی و شبه‌نظامیان قومی، در حال نبرد با سربازان حکومت نظامی هستند. ده‌ها هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر دیگر آواره شده‌اند. «هانا بیچ» و «وییی کای» در گزارش ۱۹آوریل در نیویورک‌تایمز نوشتند، درگیری‌ها در جنگل‌ها و شهرهای سرتاسر میانمار کمتر از درگیری‌های اوکراین و غزه مورد توجه بین‌المللی قرار می‌گیرد. با این حال، یک دهه پیش، این کشور که بین هند و چین قرار گرفته، به‌عنوان نمونه‌ای نادر و کشوری در حال گذار مسالمت‌آمیز از دیکتاتوری نظامی به حکومت دموکراتیک معرفی شد. کودتای ارتش به هر توهمی از پیشرفت سیاسی پایان داد. میانمار به حکومت نظامی وحشت و جنگ داخلی بازگشته است. بی‌قانونی در مناطق درگیری دست در دست شبکه‌های مجرمانه فراملی که از میانمار به‌عنوان پایگاه استفاده می‌کند، محصولات فعالیت غیرقانونی خود را به سراسر جهان صادر می‌کنند.
  • وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل

    دنیای اقتصاد: ایالات متحده روز پنج‌شنبه اقدام شورای امنیت را برای پیشبرد تلاش فلسطین برای به رسمیت شناخته شدن به‌عنوان یک عضو کامل در سازمان ملل وتو کرد و تلاش متحدان فلسطین برای واداشتن این نهاد جهانی برای حمایت از این اقدام را هم خنثی کرد. «یونت جوزف» در گزارش ۱۹آوریل در نیویورک‌تایمز نوشت: این قطعنامه ۱۲رای موافق و یک رای مخالف (ایالات متحده) داشت و بریتانیا و سوئیس هم رای ممتنع دادند.
  • انتخابات زیر سایه اپوزیسیون ازهم‌گسیخته

    دنیای اقتصاد: با پایان یافتن کارزار انتخاباتی نخست‌وزیر مودی در روز جمعه و همزمان با آغاز انتخابات پارلمانی، جاه‌طلبی‌های سیری‌ناپذیر او همچنان ادامه دارد. سقف‌های بالای سر، اتصالات آب، سیلندرهای مربوط به گاز پخت‌وپز و غیره از جمله «فهرست»هایی هستند که مودی آنها را در قالب «توسعه‌ها» و «تحولات» فراوانی قرار می‌دهد که برای فقرای هند ارائه کرده است. اما او در اینجا متوقف نمی‌شود.
  • چرا باید به نسل «زد» امیدوار بود؟

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل: در سطح جهان، حدود ۲میلیارد نفر بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ متولد شده‌اند و به همین ترتیب بخشی از نسل موسوم به «زد» محسوب می‌شوند. در آمریکا و بریتانیا نسل زدی‌ها نزدیک به یک‌پنجم جمعیت این کشورها را تشکیل می‌دهند و با سهم کودکان متولدشده در دوره موسوم به انفجار جمعیتی (baby boomers) رقابت می‌کنند. به گزارش نشریه اکونومیست، در هند و نیجریه تعداد جوانان بسیار بیشتر از افراد مسن است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر