شماره روزنامه ۶۱۳۷
|

  • نبرد جنسیتی در آمریکا

    دنیای اقتصاد: میشل اوباما روز شنبه در یک گردهمایی در میشیگان با انتقاد از ترامپ و مردانی که می‌خواهند به او رای دهند، گفت: لطفا سرنوشت ما را به‏دست امثال ترامپ ندهید، کسی که از ما چیزی نمی‌داند و ما را تحقیر کرده است؛ زیرا رای به او رای علیه ارزش ماست.
  • روایت جدید از جنایت اسرائیل

    دنیای‌اقتصاد: وزارت بهداشت در غزه اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی پس از بازداشت ده‌ها پزشک و برخی از بیماران و وارد کردن خسارت‌های گسترده به یکی از آخرین بیمارستان‌های فعال در شمال غزه، از بیمارستان «کمال عدوان» عقب‌نشینی کردند. این مرکز پزشکی پس از حمله و گلوله‌باران در بحبوحه تهاجم سه هفته‌ای اسرائیل به شمال، از سازمان بهداشت جهانی (WHO) خواست تا مجروحان را از این بیمارستان خارج کند. «طارق ابوعزوم» در گزارش ۲۶اکتبر برای الجزیره نوشت، «مروان الحمس» مدیر بیمارستان‌های صحرایی وزارت بهداشت غزه به الجزیره گفت: «بوی مرگ در اطراف بیمارستان پخش شده است.» پزشکان روز شنبه گفتند که حداقل ۴۴نفر از تیم ۷۰نفره بیمارستان توسط ارتش اسرائیل بازداشت شده‌اند. بعدتر گزارش شد که ۱۴نفر از بازداشت‌شدگان از جمله «حسام ابو صفیه» رئیس بیمارستان مرخص شدند.
  • انتخاب بد و بدتر در سرزمین سامورایی‌ها

    دنیای‌اقتصاد: رای‌دهندگان ژاپنی دیروز یکشنبه (۶ آبان ماه) به پای صندوق‌های رای رفتند تا اعضای مجلس نمایندگان خود را در انتخاباتی که آزمونی برای «شیگرو ایشیبا»، نخست‌وزیر جدید این کشور تلقی می‌شود، انتخاب کنند. الجزیره در گزارش ۲۶اکتبر در همین رابطه نوشت، با توجه به اینکه حزب حاکم «لیبرال دموکرات» (LDP) –حزب متبوع ایشیبا- درگیر رسوایی‌ها و روبه‌رو شدن با کاهش حمایت عمومی است، انتظار می‌رود این رای گیری حزب مذکور را با سخت‌ترین چالش انتخاباتی خود در بیش از یک دهه گذشته مواجه کند.
  • چه کسانی هریس را به زیر خواهند کشید؟

    رای‌دهندگان آمریکایی عرب در «دیربورن» با انتخاب‌های سختی در انتخابات۲۰۲۴ روبه‌رو هستند؛ چراکه از سیاست‌های ایالات متحده درباره غزه و سایر مسائل کلیدی سرخورده شده‌اند. به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، سر خورده شدن برخی از آمریکایی‌هایی که به غزه رفته و از فاجعه آنجا با خبر شده‌اند، کار را برای دموکرات‌ها سخت‌تر کرده است. جراح ارتوپد، آدام فحص، در دسامبر سال گذشته به غزه سفر کرده و در حین مداوای زخمی‌های فسلطینی متوجه شده که بیمارستان مملو از نان و کودکانی است که معلول شده‌اند. او می‌گوید اصلا تجهیزات در بیمارستان‌ها وجود ندارد. این واقعیت غم‌انگیز بر دل فحص سنگینی می‌کند. او اکنون به خانه بازگشته است: «میشیگان»؛ یک ایالت چرخشی که در تعیین رئیس‌جمهور بعدی نقشی تعیین‌کننده دارد.
  • خلیفه میانه‌رو

    دنیای اقتصاد: در بخش عمده‌ای از دو دهه گذشته، یک نام بیش از همه باعث ترس در میان مردم عادی افغانستان شده است: سراج‌الدین حقانی. برای بسیاری، حقانی یک «لولو خور خوره» بود؛ یک فرشته مرگ با قدرت تعیین اینکه چه کسی در طول جنگ تحت رهبری ایالات متحده می‌تواند زندگی کند و چه کسی باید بمیرد. او در صفوف بمب‌گذاران انتحاری خود طالبانی را به‌کار می‌گرفت که به‌طور یکسان سربازان آمریکایی و غیرنظامیان افغان را هدف قرار می‌دادند و قتل عام می‌کردند. او که یک «پادشاه شبح‌مانند» در جهانی بود که پیوندهای عمیقی با القاعده و سایر شبکه‌های تروریستی داشت و جایزه ۱۰میلیون دلاری برای سرش در فهرست افراد تحت تعقیب ایالات متحده در افغانستان تعیین شده بود. او در صدر این فهرست قرار داشت.
  • ورود زمینی کره‌شمالی به جنگ اوکراین

    دنیای‌اقتصاد: یک مقام اوکراینی و دو مقام آمریکایی روز جمعه گفتند که چندین هزار سرباز کره‌شمالی وارد منطقه کورسک غربی روسیه شده‌اند؛ جایی که انتظار می‌رود در یک ضدحمله آتی با هدف بیرون راندن نیروهای اوکراینی که از ماه اوت بخشی از این منطقه را اشغال کرده‌اند، شرکت کنند. این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که سربازان کره‌شمالی هنوز وارد نبرد نشده‌اند و هنوز مشخص نیست که چه نقشی ایفا خواهند کرد. مقامات گفتند که نقش آنها هر چه باشد، اما حضورشان به روسیه اجازه می‌دهد تا نیروهای بیشتری را در شرق اوکراین نگه دارد؛ جایی که آنها می‌توانند بر تصرف هر چه بیشتر خاک اوکراین قبل از شروع هوای سخت زمستان متمرکز شوند.
  • شکست دیپلماسی دولت بایدن در منطقه

    دنیای‌اقتصاد: آنتونی جی.بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در این چند وقت تلاش کرده است نخست‌وزیر اسرائیل را متقاعد به پذیرش طرحی کند که بتوان برای جنگ در غزه پایانی متصور شد؛ اما تا کنون هیچ نشانه‌ای از پیشرفت وجود نداشته است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، شرایط فعلی چیزی نیست که دولت بایدن درحالی‌که کمتر از دو هفته به پایان انتخابات مانده، خواستار آن باشد. حملات اسرائیل با بمب‌های ساخت آمریکا همچنان خانواده‌های فلسطینی را در غزه از بین می‌برد. جنگ در لبنان در حال گسترش است.
  • ریزش آرای هریس در بین مستقل‌ها

    آرای مستقل‌ها یکی از کلیدهای پر پیچ و خم انتخابات آمریکا برای پیروزی است. برای همین در نظرسنجی‌ها آرای این طیف بسیار مهم است. به گزارش سی‌ان‌ان، در انتخابات ۲۰۲۰، بایدن توانست با اختلاف ۱۱امتیاز آرای این طیف را برباید و ترامپ را پشت سر بگذارد. تا سپتامبر سال جاری هم هریس برتری قابل توجهی داشت. در این بلوک در آن ماه هریس برتری ۵امتیازی داشت؛ اما در حال حاضر اختلاف بین هریس و ترامپ به ۲امتیاز رسیده است و این روند نشان می‌دهد جایگاه ترامپ در بین آرای مستقل‌ها بهتر شده است.
  • حضور انرژی‌زا در کمپین هریس

    دنیای اقتصاد: ۱۰روز قبل از رفتن رای‌دهندگان به پای صندوق‌های رای، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور در یک گردهمایی در جورجیا به طبقه متوسط ​​آمریکا روی آورد و حدود ۲۰هزار نفر را به خود جلب کرد. الجزیره در گزارش ۲۵اکتبر نوشت، هریس تنها کسی نبود که جمعیت برای او آمده بودند: بروس اسپرینگستین، موسیقی‌دان برجسته، باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق، اسپایک لی کارگردان سینما و تایلر پری بازیگر و فیلم‌ساز برای حمایت از هریس حضور داشتند. در همین حال، دونالد ترامپ نیز در آریزونا و نوادا تجمعاتی برگزار کرد. در آریزونا او گفت که هریس را در سی‌ان‌ان دیده و عملکرد او را «مصیبت‌آمیز» توصیف کرد؛ این جدیدترین مورد از مجموعه انتقادهایی است که این نامزدها روانه هم می‌کنند.
  • آمادگی برای آتش‌بس؟

    دنیای اقتصاد: آخر هفته قاهره میزبان هیات‌هایی از حماس و اسرائیل بود. روز پنج‌شنبه هیات حماس به ریاست «خلیل الحیه» در یک سفر کوتاه از قاهره، پایتخت مصر بازدید کرد. ظاهرا این دیدار که به درخواست مصر و در پی تماس‌های تلفنی بیش از یک طرف منازعه انجام شد، حدود پنج‌ساعت به طول انجامید و پیشنهادهای آمریکا و مصر درباره آتش‌بس مورد بحث قرار گرفت. همچنین روز جمعه نیز دیوید بارنیا، رئیس سرویس جاسوسی اسرائیل (موساد) از مصر بازدید کرد.
  • مهم‌ترین رویداد در بریکس چه بود؟

    دنیای‌اقتصاد: برای کسانی که با مطالعه «زبان بدن» امرار معاش می‌کنند، در اجلاس بریکس در قازان روسیه، مطالب زیادی در این زمینه وجود داشت. تصاویر زیادی از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه وجود داشت که با وجود جنگش در اوکراین نشان می‌داد که در صحنه جهانی منزوی نیست و در کنار رهبران ۳۶کشور -که نزدیک به ۲۲ نفر از آنها رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر بودند- ایستاده بود. تصویر نارندرا مودی، نخست وزیر هند که به تازگی از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در هفته‌های اخیر بازگشته بود، نشان می‌داد که او برای دومین‌بار در سه ماه گذشته پوتین را در آغوش گرفته است.
  • ۲۴شهید در عملیات ۱۲مهر اسرائیل

    دنیای اقتصاد: حزب الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد سیدهاشم صفی‌الدین رئیس شورای اجرایی حزب‌الله به شهادت رسیده است. ارتش رژیم صهیونیستی نیز سه‌شنبه شب (۱ آبان ماه) به‌طور رسمی مدعی موفقیت‌آمیز بودن عملیات ترور سیدهاشم صفی‌الدین شد. به گزارش «ایرنا» به نقل از شبکه «العربی»، براساس بیانیه ارتش رژیم صهیونیستی، در عملیاتی که صفی‌الدین ترور شد «حسین علی هزیمه» فرمانده بخش اطلاعاتی حزب‌الله نیز به شهادت رسیده است. منابع رسانه‌ای لبنانی نیز درحالی سه‌شنبه شب مدعی کشف پیکر شهید هاشم صفی‌الدین رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان شدند که این خبر هنوز به‌صورت رسمی توسط حزب‌الله تایید نشده است اما منابع «نزدیک» یا «منتسب» به حزب‌الله این خبر را تایید کردند. خبرنگار شبکه العربیه در این باره مدعی شد: «پیکر سیدهاشم‌ صفی‌الدین به همراه ۲۳ نفر دیگر بعدازظهر سه‌شنبه در زیر آوارها در «المریجه» در الضاحیه، حومه جنوبی بیروت پیدا شده است.»
  • پیروزی دیپلماتیک پوتین

    دنیای‌اقتصاد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه با استقبال از رهبران چین، هند و آفریقای جنوبی در افتتاحیه اجلاس سران کشورهای بازارهای نوظهور که برای ایجاد توازن‌سازی در جهان و در برابر نظم آمریکایی تلاش می‌کنند، به پیروزی دیپلماتیک دست یافت. پوتین که نمی‌تواند به‌دلیل حکم بازداشتش از سوی دیوان کیفری بین‌المللی آزادانه به خارج از کشور سفر کند، توانست با پهن کردن فرش قرمز برای افرادی مانند شی جین‌پینگ (رهبر ارشد چین) و نارندرا مودی (نخست‌وزیر هند) خود را به‌عنوان یک دولتمرد جهانی معرفی کند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر