شماره روزنامه ۶۰۴۴
|

  • مکرون به راست‌افراطی می‌بازد؟

    دنیای اقتصاد: پس از آنکه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی غیرمنتظره شد، حالا این انتخابات فرانسه را می‌تواند در مسیر جدیدی قرار دهد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، فرانسوی‌ها روز یکشنبه برای دور اول انتخابات زودهنگام قانون‌گذاری که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به‌طور غیرمنتظره آن را خواستار شد، پای صندوق‌های رای رفتند؛ قماری که این کشور را در ابهام عمیقی درباره آینده‌اش قرار می‌دهد. رای‌دهندگان روز یکشنبه به پای صندوق‌های رای رفتند تا ۵۷۷نماینده برای پارلمان خود انتخاب کنند که برای ریاست‌جمهوری دور دوم مکرون بسیار تعیین‌کننده است.
  • حزب‌الله دست به سلاح است

    دنیای اقتصاد: حزب‌الله در حال آماده شدن برای سناریوهای مختلف است؛ زیرا درگیری سطح پایین بین این گروه و اسرائیل می‌رود که به جنگی بزرگ‌تر تبدیل شود. «جاستین صلحانی» در گزارش ۲۹ژوئن در الجزیره نوشت، اظهارات مقامات از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر که روز یکشنبه گفت اسرائیل در حال پایان دادن به عملیات در رفح است و به لبنان تغییر مسیر خواهد داد، به منزله محرک ایده انتقال تمرکز نظامی اسرائیل از غزه به لبنان است. اقدام نظامی جدی اسرائیل علیه لبنان، مداخله بازیگران منطقه‌ای و احتمالا بین‌المللی را به همراه خواهد داشت.
  • کشف پنج بمب بزرگ در موصل

    دنیای‌اقتصاد: پنج بمب بزرگ که در دیوارهای مسجد تاریخی النوری در شهر موصل در شمال عراق مخفی شده بود، کشف شد. این بمب‌های «عمل نکرده» نشانی از بقایای حکومت داعش بر منطقه است. این مسجد که به خاطر مناره کج قرن دوازدهمی‌اش معروف است، در سال۲۰۱۷ توسط داعش ویران شد و از سال۲۰۲۰ کانون تلاش‌های «آژانس فرهنگی یونسکو» برای بازسازی بوده است. الجزیره در گزارش ۲۰ژوئن در همین رابطه نوشت، این آژانس سازمان ملل اعلام کرد که پنج بمب بزرگ که برای تخریب کامل این مسجد طراحی و در نظر گرفته شده بودند، روز سه‌شنبه در داخل دیوار جنوبی نمازخانه کشف شد. در بیانیه یونسکو در روز شنبه آمده است: «این مواد منفجره در قسمتی از دیوار که به‌طور ویژه بازسازی شده بود، پنهان شده بود.» این نهاد افزود: «مقامات عراقی فورا مطلع شدند، منطقه را ایمن کردند و اوضاع اکنون کاملا تحت کنترل است. یک بمب ۱.۵کیلوگرمی خنثی و خارج شده است؛ درحالی‌که ۴بمب باقی‌مانده به هم متصل هستند و در روزهای آینده خنثی خواهند شد.» در این بیانیه آمده است که «هیچ خطری برای ساکنان اطراف مسجد وجود ندارد.»
  • هیمالیای خطرناک

    دنیای‌اقتصاد: نبردهای طولانی‌مدت در هیمالیا ممکن است درگیری خطرناک‌تری را پیش‌بینی کند. مرز ۲۱۰۰مایلی که هند و چین را از هم جدا می‌کند، از برخی از صعب‌العبورترین مناطق جهان است. در غرب، در امتداد منطقه لاداخ هند، ارتفاع آن به ۱۳هزار تا ۲۰هزارپا می‌رسد. در ماه‌هایی که منطقه پوشیده از برف نیست، زمین شبیه منظره ماه می‌شود. زمین شنی است، پر از سنگ و سنگریزه، حتی یک تیغ علف هم در هیچ‌جایش رشد نمی‌کند. هیچ نشانه قابل مشاهده‌ای از زندگی حیوانات وجود ندارد.
  • قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    ادعای تبار داشتن از محمد بن عبدالوهاب به رقابت با عربستان سعودی بر سر پذیرش وهابیت مرتبط است. الحسن بیان می‌کند که قطر عمدتا از قبایلی تشکیل شده است که از شبه‌جزیره‌عربستان، از نجد و سایر مکان‌هایی که «هارتلند عرب‌» محسوب می‌شوند، آمده‌اند. از این ‌رو، روایت ادعای نسب بردن از ابن عبدالوهاب برای آنان طنین‌انداز است. الحسن خاطرنشان می‌کند که«قطر اغلب می‌گوید: ما یک دولت دوم وهابی هستیم.»
  • جو سنگین علیه بایدن

    دنیای اقتصاد: پس از برگزاری اولین مناظره در آمریکا و ضعف آشکار بایدن در مواجهه با ترامپ، فشارها بر ساکن کاخ سفید برای کناره‌گیری از مسیر رقابت‌ها افزایش چشم‌گیری یافته است. هیات تحریریه روزنامه نیویورک‌تایمز روز گذشته با انتشار سرمقاله‌ای به‌طور رسمی از بایدن خواست برای منافع ایالات متحده ازخودگذشتگی کند.
  • چه شد مکرون در مخمصه افتاد؟

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل: پاریس، شهر نور، دوره درخشانی را سپری می‌کند. پایتخت فرانسه یک ماه دیگر میزبان المپیک خواهد بود. ورزشکاران برای رفتن به مکان ورزشی تازه‌تاسیس، از خطوط جدید ریلی استفاده خواهند کرد و از میان شهری عبور می‌کنند که پویایی و سرزندگی خود را بازیافته است. پاریس که زمانی در خطر سقوط به ورطه رکود قرار گرفته بود، اکنون به مرکز شرکت‌های فناوری و موسسات مالی و بانکی تبدیل شده است و سرمایه و استعداد را به سمت خود جذب می‌کند. این اتفاق تنها برای پاریس رخ نداده است؛ نوسازی شهری به پشتوانه سرمایه‌گذاری بخش عمومی و خصوصی، در شهرهای بزرگ دیگر فرانسه نیز مشهود است.
  • سورپرایز بایدن پس از ۱۴ساعت

    دنیای‌اقتصاد: میلیون‌ها آمریکایی پنج‌شنبه شب یک جو بایدن را دیدند: مردی در حال درجا زدن، مردد، بی‌هدف. دموکرات‌ها متحیر بودند. چهارده ساعت بعد، تعداد کمتری از بینندگان تلویزیون جو بایدن متفاوتی را دیدند: قوی و مطمئن که به راحتی به دونالد ترامپ، مشت‌های سیاسی می‌زد. دموکرات‌ها در اتاق تشویق کردند. «مایکل دی.شی یر» در گزارش ۲۸ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت: در جریان مناظره ریاست‌جمهوری در روز پنج‌شنبه، بایدن بارها هنگام سخنرانی دچار تزلزل و تپق شد.
  • تهدید هسته‌ای ناتویی‌ها

    دنیای‌اقتصاد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه اعلام کرد که روسیه موشک‌های جدید با قابلیت هسته‌ای میان‌برد تولید می‌کند و سپس تصمیم می‌گیرد که آیا آنها را در محدوده کشورهای ناتو در اروپا و متحدان آمریکایی در آسیا مستقر کند یا خیر؟ «دیوید سنگر» و «آنتون ترویانوسکی» در گزارش ۲۹ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشتند، تهدید پوتین به‌طور مبهم بیان شد: او چیزی درباره جدول زمانی برای استقرار تسلیحات نگفت و با سرزنش ایالات متحده برای آوردن موشک‌های مشابه به تمرینات آموزشی در اروپا و آسیا، به نظر می‌رسید که می‌خواهد نشان دهد برای مذاکره آماده است؛ اما زمان‌بندی پوتین بسیار مهم بود؛ زیرا او این اعلامیه را درست در زمانی که انتخابات بزرگ در بریتانیا و فرانسه آغاز می‌شد و چند روز قبل از هفتادوپنجمین سالگرد نشست ناتو در واشنگتن که در ۹ژوئیه آغاز می‌شود، اعلام کرد. به نظر می‌رسد که این جدیدترین تلاش پوتین برای افزایش خطرات در درگیری خود با غرب، کمتر از دو هفته پس از سفر او به کره‌شمالی باشد که اعصاب ایالات متحده و متحدان آمریکایی‌اش در آسیا را به هم ریخت.
  • پیروز اولین مناظره

    دنیای اقتصاد: مناظره زودهنگام بایدن و ترامپ، آبروریزی برای دموکرات‌ها بود. بر اساس نظرسنجی سی‌ان‌ان، ۶۷درصد ترامپ و ۳۳درصد هم بایدن را پیروز این مناظره معرفی کرده‌اند. بیشتر تحلیل‌ها و اخبار رسانه‌های آمریکایی هم نشان می‌دهد که بایدن بازنده این مناظره بوده است. تپق زدن‌های او و فراموشی و تمام نکردن جملات بیش از هر چیز در این مناظره به چشم آمد. دموکرات‌هایی که تا دیروز ترس آن را داشتند که با صدای رسا خواستار کناره‌گیری بایدن شوند، حالا صدایشان قوی‌تر از قبل شده است.
  • مرد خوبی است اما باید کناره‌گیری کند

    «توماس فریدمن» منبع: نیویورک‌تایمز
    من به تنهایی در اتاق هتلی در لیسبون مناظره بایدن و ترامپ را تماشا کردم و گریه‌ام گرفت. نمی‌توانم لحظه دلخراش‌تری را در دوران زندگی‌ام در رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا به یاد بیاورم، دقیقا به‌دلیل آن چیزی که این رقابت‌ها فاش کرد: «جو بایدن»، یک مرد خوب و یک رئیس‌جمهور خوب، حق نامزد شدن دوباره ندارد. «دونالد ترامپ»، یک مرد بدخواه و یک رئیس‌جمهور کوته فکر، نه چیزی یاد گرفته و نه چیزی را فراموش کرده است. او همان دروغگویی است که همیشه بود و به هیچ وجه به آنچه برای رهبری آمریکا در قرن بیست‌ویکم نیاز است، نزدیک نیست.
  • میانه‌روها در رأس نهادهای کلیدی اتحادیه اروپا

    دنیای‌اقتصاد: رهبران اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه سه سیاستمدار ارشد را برای ریاست نهادهای این اتحادیه برای پنج سال آینده انتخاب کردند که نشان‌دهنده تعهد به اوکراین و نیاز به ثبات در میان ناآرامی‌های انتخاباتی در اروپا و احتمالا ایالات متحده است. در نشستی در بروکسل، دولت‌های عضو اتحادیه اروپا موافقت کردند که «اورسولا فون‌درلاین» محافظه‌کار آلمانی را برای دومین دوره در رأس کمیسیون قدرتمند اروپا، شاخه اجرایی این بلوک معرفی کنند. «متینا استویس گریدنف» در گزارش ۲۷ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، «آنتونیو کاستا» یک سوسیالیست و تا همین اواخر نخست‌وزیر پرتغال، به عنوان رئیس شورای اروپا انتخاب شد که شامل ۲۷ رئیس دولت می‌شود و بین پیشینه سیاسی و جغرافیایی خانم «فون‌درلاین» موازنه ایجاد می‌کند. «کاجا کالاس» نخست‌وزیر استونی، فردی که به‌عنوان یک «باز» علیه روسیه شناخته می‌شود؛ مقامی بود که به‌عنوان دیپلمات ارشد این بلوک انتخاب شد.
  • قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    ثروت در توسعه‌ بیشتر دامنه‌ قدرت عاریه‌ای در جذب وفاداری‌های قبیله‌ای، به‌ویژه درتلاش‌های قطر برای برقراری پیوندهای شجره‌نامه‌ای با خاندان آل ثانی به‌منظور اثبات مشروعیت خود درخلیج‌فارس مهم باقی ماند. در شبه‌جزیره‌ عربستان (از جمله در قطر)، تاریخ شفاهی به‌دلیل سنت‌های قوی در منطقه و سطوح پیش‌تر پایین سواد، بر مرجع سنتی آرشیوی اولویت داشت و نتیجه‌ آن سکوت سوابق عمدتا نانوشته است. بنابراین یک گرایش رایج در خلیج‌فارس، فقدان «دانش محلی» برای بسیاری از جوانان به‌منظور دست‌کاری جزئیات پیوندهای نسب‌شناختی‌شان وافزایش سنت‌های «ابداعیِ» میراث نسب‌شناختی است که بسیاری از ساکنان را به کشور مدرن پیوند می‌دهد.
  • روزهای خوب فاراژ

    دنیای اقتصاد: جمعیت ۸۰۰ نفری درحالی‌که صحنه رقابت در «کلاکتون آن سی» یک شهر ساحلی و رنگ و رو رفته انگلیسی را روشن می‌کردند، تشویق می‌شدند و اشعار یکی از آهنگ‌های «امینم» با صدای بلند شنیده می‌شد: «حدس بزن کی برگشت، دوباره برگشت؟» پاسخ، نایجل فاراژ، حامی رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ، مبارز برگزیت و شناخته‌شده‌ترین اخلالگر سیاسی بریتانیاست که رهبری یک حزب شورشی جدید را بر عهده دارد که علیه مهاجرت موضع می‌گیرد و وعده می‌دهد که انتخابات عمومی قریب‌الوقوع بریتانیا را تغییر دهد. فاراژ که پیش از این هرگز به عضویت پارلمان بریتانیا انتخاب نشده بود، برای نمایندگی منطقه کلاکتون نامزد شده است و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او شانس زیادی برای برنده شدن دارد.
  • نایروبی در آشوب

    دنیای اقتصاد: پس از تصویب افزایش مالیات از سوی قانون‌گذاران کنیایی که به گفته منتقدان هزینه زندگی میلیون‌ها نفر را بالا می‌برد، هزاران تظاهرات‌کننده به خیابان‌های نایروبی، پایتخت کنیا سرازیر و عده‌ای وارد پارلمان شدند و برای مدت کوتاهی ورودی آن را به آتش کشیدند. «عبدی لطیف زهیر» و «دکلان والش» در گزارش ۲۵ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشتند، در جریان اعتراضات، پلیس با شلیک گاز اشک‌آور و اسلحه، پایتخت را به آشوب کشاند. به گفته عفو بین‌الملل و چندین سازمان مدنی برجسته کنیا، حداقل پنج نفر به ضرب گلوله کشته و ۳۱نفر دیگر زخمی شدند. «کمیسیون مستقل حقوق بشر کنیا» ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد افسران پلیس درحالی‌که معترضان به سمت آنها حرکت می‌کنند، تیراندازی می‌کنند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر