اعلام ورشکستگی بانک لمان برادرز

گروه بین‌الملل- چهارمین بانک بزرگ سرمایه‌گذاری آمریکا، بانک لمان برادرز، در بحبوحه افزایش بحران مالی جهانی، درخواست حمایت در برابر ورشکستگی داده است. لمان در بازار وام مسکن آمریکا متحمل میلیاردها دلار زیان شد.این اقدام ضربه بیشتری به نظام مالی جهانی وارد می‌کند زیرا بانک‌ها معاملات خود را با لمان لغو می‌کنند.

موسسه مالی مریل لینچ نیز از مشکل اعتبار به دردسر افتاده است و موافقت کرده تا توسط بانک آمریکا خریداری شود.شاخص‌ها در بازارهای بورس آسیا با کاهش شدید مواجه و ارزش دلار در برابر یورو و ین سقوط کرد، زیرا ورشکستگی موسسه مالی لمان نگرانی‌ها را در مورد قدرت نظام مالی جهانی افزایش داد.پیش‌بینی می‌شود بازارهای بورس اروپا و وال‌استریت نیز کاهش داشته باشند.

پس از آنکه قوی‌ترین خریداران بالقوه آخر هفته کنار کشیدند، احتمال فروپاشی بانک لمان برادرز به شدت افزایش یافت. شرکت بارکلیز و بانک آمریکا در مذاکرات نجات لمان حضور یافتند. پلیس خارج از شعبه این بانک در نیویورک کمربند حفاظتی ایجاد کرد و مانع از خروج اسناد و مدارک توسط کارکنان این بانک شد.

این بانک در سراسر جهان ۲۵۰۰۰ و تنها در انگلستان ۵۰۰۰ کارمند دارد. بانک لمان برادرز اعلام کرد قصد دارد برای اجرای بند یازده قانون حمایت در برابر ورشکستگی تقاضا دهد. براساس این قانون بانک اجازه سازماندهی مجدد می‌یابد و دولت برنامه‌ای طرح می‌کند تا پول طلبکاران به مرور پرداخت شود.

بانک لمان اعلام کرد بخش کارگزار واسطه و شرکت وابسته مدیریت دارایی‌ها یعنی نئوبرگر برمان شامل این درخواست نخواهد شد.بانک آمریکا اعلام کرد موافقت کرده است موسسه مالی مریل لینچ را به قیمت ۵۰میلیارد دلار خریداری کند. این معامله بزرگ‌ترین شرکت خدمات مالی جهان را به وجود خواهد آورد.