بازی پرمخاطره در مرز لبنان

 «آرون باکسرمن» و «هویدا سعد» در گزارش ۱۹ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشتند، به‌رغم تلاش‌های آشکار هر دو طرف برای جلوگیری از تبدیل شدن چرخه حملات و درگیری‌های متقابل به یک جنگ تمام‌عیار فراتر از جنگ غزه، غیرنظامیان در اسرائیل و لبنان کشته و بیش از ۱۵۰هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود در مناطق مرزی شده‌اند. اما با شدت گرفتن درگیری‌ها در روزهای اخیر، ترس از اینکه یک اشتباه محاسباتی طرف‌ها را به یک درگیری عمیق‌تر بکشاند، نیز افزایش یافته است.حزب‌الله گفته است تا زمانی که اسرائیل عملیات نظامی خود در غزه را که احتمالا هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه خواهد داشت، پایان ندهد، درباره آتش بس مذاکره نخواهد کرد.

گروه شبه نظامی قوی‌تر و مسلح تر

مقامات نظامی اسرائیل از مدت‌ها قبل پیش‌بینی می‌کردند که این افراد مسلح آموزش‌دیده ممکن است روزی از مرزهای آنها عبور کنند و به سمت شهرها و پایگاه‌های نظامی حرکت کنند؛ همان‌طور که حماس در ۷اکتبر انجام داد. اسرائیل تمایل دارد توجه بیشتری به شمال داشته باشد. آنها از رزمندگان نخبه حزب‌الله بیش از گروه‌های مسلح فلسطینی می‌ترسند. پس از حمله ۷اکتبر، ارتش اسرائیل از ترس اینکه حزب‌الله از فرصت برای حمله استفاده کند، شروع به هجوم با کاروان‌های خودرویی و بالگرد برای پوشش مرز شمالی خود کرد. سپس حزب‌الله برای نمایش همبستگی حملات خود را به شمال اسرائیل آغاز کرد. تحلیلگران می‌گویند که حزب‌الله اکنون بسیار قوی‌تر از سال۲۰۰۶ است؛ آخرین باری که این گروه در یک جنگ بزرگ با اسرائیل شرکت کرد. آن جنگ که حدود پنج هفته به طول انجامید، بیش از ۱۰۰۰لبنانی و بیش از ۱۶۰اسرائیلی را کشت و بیش از یک‌میلیون نفر را آواره کرد.

اما به گفته آنها، جنگ امروز بین دو طرف می‌تواند هم اسرائیل و هم لبنان را ویران کند.به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز «عساف اوریون» سرتیپ بازنشسته اسرائیلی گفت که در طول جنگ۲۰۰۶، حزب‌الله تقریبا ۴هزار راکت، عمدتا به سمت شمال اسرائیل طی پنج هفته شلیک کرد. او افزود که این گروه اکنون احتمالا می‌تواند به همان تعداد -از جمله موشک‌های سنگینی که آسیب جدی وارد می‌کند- در عرض یک‌روز به سراسر اسرائیل شلیک کند. سرتیپ «شلومو بروم» استراتژیست ارشد و نظامی سابق اسرائیل، گفت که تعداد زیاد مهمات موجود در زرادخانه حزب‌الله –به‌ویژه مخفیگاه پهپادهایش‌- میتواند در صورت وقوع یک جنگ تمام‌عیار بر دفاع هوایی اسرائیل غلبه کند. نیروهای حزب‌الله نیز جنگجویان باتجربه‌ای هستند.

بسیاری از آنها در جنگ داخلی سوریه در کنار اسد جنگیدند و توان رزمی قابل توجهی دارند.ژنرال بروم گفت: «در جنگی که هیچ مانعی در برابرش نیست، ویرانی بیشتر هم در جبهه داخلی و هم در اعماق اسرائیل رخ خواهد داد.» وی افزود: «آنها توانایی هدف قرار دادن کم و بیش هر نقطه از اسرائیل را دارند و اهداف غیرنظامی را هدف خواهند گرفت، همان‌طور که ما جنوب بیروت را هدف قرار خواهیم داد.» برای حزب‌الله نیز تشدید تنش بزرگ به همین میزان نگران‌کننده است. اقتصاد لبنان حتی قبل از بحران کنونی در حال رکود بود و بسیاری از لبنانی‌ها تمایل چندانی برای تکرار جنگ۲۰۰۶ ندارند. علاوه بر این، تحلیلگران می‌گویند که ایران هم به‌عنوان حامی حزب‌الله علاقه‌ای به تشدید تنش ندارد و ترجیح می‌دهد این متحد خود را در فرصتی مناسب‌تر به‌کار گیرد.

هر دو طرف به‌طور مداوم خطوط قرمز یکدیگر را به چالش می‌کشند. در حال حاضر به نظر می‌رسد هیچ یک از طرفین خواهان جنگ تمام‌عیار نیستند. به‌رغم خطرات، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با فشار فزاینده‌ای در داخل برای تشدید کارزار نظامی علیه حزب‌الله مواجه است. در پی حمله ۷اکتبر، یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل جنگ پیش‌گیرانه در لبنان را تایید کرد؛ اما این درخواست نادیده گرفته شد. روز سه‌شنبه، ارتش اسرائیل اعلام کرد که فرماندهان ارشد، طرح‌های عملیاتی برای حمله احتمالی به لبنان را تایید کرده‌اند، بدون اینکه مشخص کند چه زمانی این طرح‌ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.