فاراژ که تفرقه‌انگیز، کاریزماتیک و به‌دلیل مهارت‌های ارتباطی‌اش مشهور بود، یکی از معماران برگزیت بود. تصمیم قبلی فاراژ مبنی بر عدم کاندیداتوری در سال جاری، به عقیده برخی از تحلیلگران، نیروی شتاب را از حزب وی (Reform U.K) گرفته است.فاراژ ماه گذشته گفت که به دنبال کرسی پارلمان نخواهد بود؛ زیرا می‌خواهد حمایت از کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در ایالات متحده را در اولویت قرار دهد. فاراژ از متحدان دیرینه رئیس‌جمهور سابق است و در سال‌های۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ برای او [ترامپ] مبارزات انتخاباتی انجام داد. اما روز دوشنبه، فاراژ تصمیم خود را تغییر داد و گفت که برای پنج‌سال آینده رهبری «Reform U.K» را بر عهده خواهد گرفت و برای کسب کرسی در پارلمان نامزد خواهد شد. او گفت: «من نظرم را تغییر دادم؛ این امری مجاز است. من در این انتخابات شرکت خواهم کرد.» او افزود که در «کلاکتون» -منطقه‌ای ساحلی که در آن حمایت از برگزیت قوی بوده- نامزد خواهد شد.

این بیانیه در آستانه یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای انتخاباتی عمومی بریتانیا تاکنون منتشر شده است: مناظره تلویزیونی سه‌شنبه شب بین سوناک و کایر استارمر، رهبر حزب مخالف کارگر.سوناک در حال حاضر تحت فشار قابل توجهی قرار دارد و حزب محافظه‌کار او در نظرسنجی‌ها بد عمل کرده است. تغییر عقیده فاراژ می‌تواند دورنمای نخست‌وزیر را بدتر کند؛ زیرا به گفته تحلیلگران، حزب «Reform U.K» می‌تواند تعداد قابل توجهی از آرا را از محافظه‌کاران بگیرد. تا به حال، به نظر می‌رسید که بیشتر استراتژی انتخاباتی سوناک به سمت تغییر نظر و گرفتن رای از حامیان بالقوه « Reform U.K» بود و رای‌دهندگان راست‌گرای او را تشویق می‌کرد تا در انتخابات شرکت و از یک شکست بزرگ جلوگیری کنند. اما روز دوشنبه فاراژ ادعا کرد مقدر شده است که محافظه‌کاران با موجی از تحقیر تشکیلات سیاسی از بین بروند و «در آستانه فروپاشی کامل» هستند. با وجود سابقه و محبوبیت فاراژ در جناح راست سیاست بریتانیا، اما موفقیت انتخاباتی در کلاکتون، جایی که او قصد دارد نامزد شود، تضمین نشده است.

او با وجود هفت تلاش قبلی، هرگز به عضویت پارلمان بریتانیا در وست مینستر انتخاب نشد؛ اگرچه قبل از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به مدت دو دهه عضو پارلمان اروپا بود. تحت سیستم انتخاباتی «برنده در بریتانیا همه‌کاره است»، نامزدهای احزاب کوچک‌تر با هم مبارزه می‌کنند؛ زیرا باید بیشترین سهم رای را در منطقه‌ای که می‌خواهند نمایندگی کنند، به‌دست آورند.با این وجود، به نظر می‌رسد که فاراژ محاسبه کرده که شانس پیروزی در کلاکتون را - شهری که به‌شدت حامی برگزیت است و در حدود ۸۰ مایلی شمال شرق لندن واقع است- را دارد. این حزب زمانی توسط یک قانون‌گذار از «حزب استقلال بریتانیا» که فاراژ نیز زمانی رهبری آن را بر عهده داشت و برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مبارزات انتخاباتی داشت، نمایندگی می‌کرد.

در مصاحبه‌ای با ساندی‌تایمز لندن در آخر هفته، فاراژ گفت که نام حزب خود را از حزب شورشی کانادایی به همین نام گرفته است. او گفت: «این برای آنها زمان برد، دو انتخابات طول کشید، تا آنها به بزرگ‌ترین حزب راست میانه تبدیل شدند. آنها سپس آنچه را که از حزب محافظه‌کار باقی مانده بود، جذب کردند و برند خود را تغییر دادند.» فاراژ طرفدارانی در جناح راست حزب محافظه کار دارد، از جمله «جاکوب ریس ماگ» وزیر سابق کابینه که حتی خواستار دعوت از فاراژ برای فعال شدن به‌عنوان قانون‌گذار برای محافظه‌کاران شده است. از سال۲۰۱۶، فاراژ به‌شدت از ترامپ حمایت کرده و هفته گذشته محکومیت او را به‌دلیل ۳۴ اتهام جنایت «ننگ» توصیف کرد.